Junaliikenteen palvelutason muutosten vaikutukset matkustajamääriin
Korpi-Hyövälti, Pekka (2010)
Korpi-Hyövälti, Pekka
2010
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Teknis-taloudellinen tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201007071253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201007071253
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen aikakautena on tärkeää nostaa ympäristöystävällisen rautatieliikenteen matkustajamääriä mahdollisimman paljon. Tämän diplomityön tavoitteena on selvittää, miten kaukoliikenteen palvelutason muutokset ovat vaikuttaneet niihin. Työssä tarkastellaan matkustajamäärien kehitystä valtakunnantasolla sekä ratakäytävissä Helsinki – Turku, Helsinki – Tampere – Oulu, Tampere – Jyväskylä, Helsinki – Kuopio/Joensuu ja Turku – Tampere.
Matkustajamäärien kehitystä parannustoimien seurauksena selvitetään myös kansainvälisesti. Tuloksista havaitaan, että matka-aikojen voimakkaalla nopeuttamisella voidaan saada pitkilläkin matkoilla junan markkinaosuus yli 50 %:iin otettaessa huomioon vain juna- ja lentoliikenne.
Suomen matkustajamäärien kehityksestä havaitaan, että niihin vaikuttavat junaliikenteen palvelutason muutokset, kuten matka-aikojen lyheneminen tai pidentyminen, junatarjonnan lisääntyminen, muutokset junalippujen hinnoittelussa, täsmällisyys ja kalustouusinnat. Jos junaliikenteessä ei tapahdu selviä parannuksia tai huononnuksia, suuri vaikutus on erityisesti lyhyemmillä matkoilla myös yksityisautoilun palvelutason muutoksilla ja bensiinin hinnan kehityksellä suhteessa junalippujen hintoihin. Lisäksi myös talouselämän aktiivisuus, työllisyys ja väestönmuutokset vaikuttavat matkustaja-määriin.
Matka-aikojen nopeutumisella on huomattavasti suurempi vaikutus matkustajamääriin kuin prosentuaalisesti yhtä suurella junatarjonnan kasvattamisella. Vuosina 2006 – 2007 10 % suuruinen esimerkkinopeutus nosti matkustajamääriä 9 – 10 % reitillä Helsinki – Tampere, 8 – 11 % reitillä Helsinki – Kouvola, 10 – 16 % 250 – 350 km pitkillä reiteillä, 14 – 17 % reitillä Helsinki – Joensuu ja 15 – 18 % reitillä Helsinki – Kuopio. Aikajousto jäänee kuitenkin pienemmäksi, jos taloudessa ei ole noususuhdannetta. 10 % vuorovälin tihentäminen nostaa ruotsalaisen joustokertoimen mukaan matkustajamääriä 5 %, mutta Suomessa sen vaikutukset havaitaan tämän tutkimuksen pohjalta pienemmiksi. Kuitenkin tasaisen tunnin vuorovälin käyttöönotolla on suurempi merkitys. Myös pendelöintireiteillä tiheä vuoroväli on tärkeä. Kaluston ja täsmällisyyden vaikutukset ovat vähäisemmät. Myös lisääntyvä ympäristötietoisuus vaikuttaa kulkumuodon valintaan.
Matkustajamäärien vähenemistä aiheuttavat erityisesti pitkäkestoiset ja pitkille reiteille kohdistuvat matka-aikojen pidennykset sekä sellaiset remontit, joiden yhteydessä kaikki junat korvataan linja-autoilla. Myös voimakas lippuhintojen nousu vuonna 2001 aiheutti vähenemistä. /Kir10
Matkustajamäärien kehitystä parannustoimien seurauksena selvitetään myös kansainvälisesti. Tuloksista havaitaan, että matka-aikojen voimakkaalla nopeuttamisella voidaan saada pitkilläkin matkoilla junan markkinaosuus yli 50 %:iin otettaessa huomioon vain juna- ja lentoliikenne.
Suomen matkustajamäärien kehityksestä havaitaan, että niihin vaikuttavat junaliikenteen palvelutason muutokset, kuten matka-aikojen lyheneminen tai pidentyminen, junatarjonnan lisääntyminen, muutokset junalippujen hinnoittelussa, täsmällisyys ja kalustouusinnat. Jos junaliikenteessä ei tapahdu selviä parannuksia tai huononnuksia, suuri vaikutus on erityisesti lyhyemmillä matkoilla myös yksityisautoilun palvelutason muutoksilla ja bensiinin hinnan kehityksellä suhteessa junalippujen hintoihin. Lisäksi myös talouselämän aktiivisuus, työllisyys ja väestönmuutokset vaikuttavat matkustaja-määriin.
Matka-aikojen nopeutumisella on huomattavasti suurempi vaikutus matkustajamääriin kuin prosentuaalisesti yhtä suurella junatarjonnan kasvattamisella. Vuosina 2006 – 2007 10 % suuruinen esimerkkinopeutus nosti matkustajamääriä 9 – 10 % reitillä Helsinki – Tampere, 8 – 11 % reitillä Helsinki – Kouvola, 10 – 16 % 250 – 350 km pitkillä reiteillä, 14 – 17 % reitillä Helsinki – Joensuu ja 15 – 18 % reitillä Helsinki – Kuopio. Aikajousto jäänee kuitenkin pienemmäksi, jos taloudessa ei ole noususuhdannetta. 10 % vuorovälin tihentäminen nostaa ruotsalaisen joustokertoimen mukaan matkustajamääriä 5 %, mutta Suomessa sen vaikutukset havaitaan tämän tutkimuksen pohjalta pienemmiksi. Kuitenkin tasaisen tunnin vuorovälin käyttöönotolla on suurempi merkitys. Myös pendelöintireiteillä tiheä vuoroväli on tärkeä. Kaluston ja täsmällisyyden vaikutukset ovat vähäisemmät. Myös lisääntyvä ympäristötietoisuus vaikuttaa kulkumuodon valintaan.
Matkustajamäärien vähenemistä aiheuttavat erityisesti pitkäkestoiset ja pitkille reiteille kohdistuvat matka-aikojen pidennykset sekä sellaiset remontit, joiden yhteydessä kaikki junat korvataan linja-autoilla. Myös voimakas lippuhintojen nousu vuonna 2001 aiheutti vähenemistä. /Kir10