Impact of the acquisition process on the success of information system
Ylinen, Maija (2016)
Ylinen, Maija
2016
Tietojohtamisen koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611014670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611014670
Tiivistelmä
Tämä Tampereen teknillisessä yliopistossa tehty diplomityö tutkii tietojärjestelmähankinnan prosessia sekä sen vaikutusta tietojärjestelmähankinnan onnistumiseen. Tietojärjestelmähankinnat on jo pitkään nähty haasteena niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Näin ollen on tärkeää löytää tekijöitä, joilla tietojärjestelmähankintoja voitaisiin sujuvoittaa. Tässä tutkimuksessa tutkitaan sitä, mikä tekee tietojärjestelmähankinnasta onnistuneen sekä tekijöitä, joiden voidaan nähdä vaikuttavan hankinnan onnistumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, kahta hankintaa tutkivana, tapaustutkimuksena. Data kerättiin haastattelemalla hankinnoissa mukana olleita henkilöitä sekä hankitun järjestelmän käyttäjiä. Koska tutkimus perustuu vain kahteen tietojärjestelmähankintatapaukseen, ei tuloksia voida pitää täysin yleistettävinä. Tästä huolimatta tutkimuksen löydöksiä voidaan pitää merkittävinä, sillä niissä nostetaan esille tekijöitä, joita hankintaa toteuttaneet organisaatiot pitävät tärkeinä.
Kahden hankintatapauksen perusteella tyypillisin tapa määritellä tietojärjestelmähankinta onnistuneeksi, on verrata hankinnasta saatuja hyötyjä sille asetettuihin tavoitteisiin. Koska nämä tavoitteet on usein määritelty johtotasolla, määrittelee johto tyypillisesti myös hankinnan onnistumisen. Aina johtotason näkemys hankinnan onnistumisesta ei kuitenkaan vastaa käyttäjien kokemuksia. Tietojärjestelmähankinnan onnistuminen onkin näin ollen hyvin monitahoinen ja perustuu eri organisaatiotasoilla eri asioihin. Tutkituissa tapauksissa organisaation asettamat tavoitteet saavutettiin paljolti jo järjestelmän käyttöönotolla. Käyttäjien kannalta kuitenkin myös monilla hankintavaiheen tekijöillä oli merkitystä. Näin ollen voidaan todeta, että vaikka tietojärjestelmähankinta itsessään ei vaikuttaisi organisaation näkemykseen hankinnan onnistumisesta, on sillä merkittävä vaikutus hankinnan jälkeisen toiminnan kannalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, kahta hankintaa tutkivana, tapaustutkimuksena. Data kerättiin haastattelemalla hankinnoissa mukana olleita henkilöitä sekä hankitun järjestelmän käyttäjiä. Koska tutkimus perustuu vain kahteen tietojärjestelmähankintatapaukseen, ei tuloksia voida pitää täysin yleistettävinä. Tästä huolimatta tutkimuksen löydöksiä voidaan pitää merkittävinä, sillä niissä nostetaan esille tekijöitä, joita hankintaa toteuttaneet organisaatiot pitävät tärkeinä.
Kahden hankintatapauksen perusteella tyypillisin tapa määritellä tietojärjestelmähankinta onnistuneeksi, on verrata hankinnasta saatuja hyötyjä sille asetettuihin tavoitteisiin. Koska nämä tavoitteet on usein määritelty johtotasolla, määrittelee johto tyypillisesti myös hankinnan onnistumisen. Aina johtotason näkemys hankinnan onnistumisesta ei kuitenkaan vastaa käyttäjien kokemuksia. Tietojärjestelmähankinnan onnistuminen onkin näin ollen hyvin monitahoinen ja perustuu eri organisaatiotasoilla eri asioihin. Tutkituissa tapauksissa organisaation asettamat tavoitteet saavutettiin paljolti jo järjestelmän käyttöönotolla. Käyttäjien kannalta kuitenkin myös monilla hankintavaiheen tekijöillä oli merkitystä. Näin ollen voidaan todeta, että vaikka tietojärjestelmähankinta itsessään ei vaikuttaisi organisaation näkemykseen hankinnan onnistumisesta, on sillä merkittävä vaikutus hankinnan jälkeisen toiminnan kannalta.