Holistic Business Learning Environment: Bringing practice and integration to business education
Nisula, Karoliina (2019)
Nisula, Karoliina
Tampere University
2019
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1071-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1071-4
Tiivistelmä
Vuosikymmenten ajan liiketoiminnan opetusta on kritisoitu liiasta
teoreettisuudesta. Opetussuunnitelmat eivät tuota työelämässä menestymiseen
tarvittavaa osaamista ja tietoa. Oppiaineisiin liittyvän tiedon ja pehmeiden taitojen
lisäksi tarvitaan kykyä yhdistellä ja käyttää niitä käytännön toiminnassa.
Liiketoiminnan opintoihin on tuotu käytännön näkökulmaa kokemuksellisen
oppimisen avulla. Tietotekniikka hyödynnetään monipuolisesti kokemuksellisissa
oppimisympäristöissä, jotka perustuvat simulaatioihin, peleihin,
liiketoimintajärjestelmiin, virtuaalimaailmaan ja sosiaaliseen mediaan.
Kokemuksellisen oppimisen ratkaisut ovat kuitenkin kohdistuneet yksittäisten
liiketoiminnan osa-alueiden opetukseen ja teknologisiin ratkaisuihin ennemmin
kuin kokonaisvaltaisin pedagogisiin malleihin.
Tämä väitöskirja tutkii sitä, miten kokemuksellinen oppimisympäristö pitäisi
rakentaa, jotta se antaa kokonaisvaltaisen liiketoimintanäkökulman ja käytännön
harjoituspaikan tulevaisuuden liiketoimintataitojen hankkimiseksi. Väitöskirjassa
rakennetaan suunnittelututkimuksen keinoin liiketoiminnan oppimisympäristö, joka
muodostuu toiminnanohjausjärjestelmästä, liiketoimintasimulaatiosta ja
oppimisyhteisöistä.
Oppimisympäristö yhdistetään opetussuunnitelmaan dynaamisten
kyvykkyyksien mallin avulla. Näin muodostuu kokonaisvaltainen liiketoiminnan
oppimisen malli. Oppimisympäristön ja mallin toimivuutta tutkitaan Bloomin
taksonomian viitekehyksessä ja osoituksia lisääntyneestä oppimisesta havaitaan
taksonomian kaikilla osa-alueilla. Erityisesti oppimisympäristö vaikuttaa parantavan
heikkojen ja keskiverto-opiskelijoiden pitkäkestoista, kognitiivista osaamista.
Parannusten havaitaan johtuvan siitä, että oppimisympäristö toimii yhdistävänä
elementtinä eli rajakohteena (boundary object), jota eri opiskeluyhteisöt voivat
hyödyntää omasta näkökulmastaan: opettajat tuottavat sinne käytännön
esimerkkejä ja opiskelijatiimit harjoittelevat liiketoimintaa vuorovaikutuksessa
toistensa kanssa. Se tarjoaa yhteisen maaperän jossa voidaan liittää teoreettinen
näkökulma käytännön prosesseihin ja liiketoiminta-aktiviteetteihin.
teoreettisuudesta. Opetussuunnitelmat eivät tuota työelämässä menestymiseen
tarvittavaa osaamista ja tietoa. Oppiaineisiin liittyvän tiedon ja pehmeiden taitojen
lisäksi tarvitaan kykyä yhdistellä ja käyttää niitä käytännön toiminnassa.
Liiketoiminnan opintoihin on tuotu käytännön näkökulmaa kokemuksellisen
oppimisen avulla. Tietotekniikka hyödynnetään monipuolisesti kokemuksellisissa
oppimisympäristöissä, jotka perustuvat simulaatioihin, peleihin,
liiketoimintajärjestelmiin, virtuaalimaailmaan ja sosiaaliseen mediaan.
Kokemuksellisen oppimisen ratkaisut ovat kuitenkin kohdistuneet yksittäisten
liiketoiminnan osa-alueiden opetukseen ja teknologisiin ratkaisuihin ennemmin
kuin kokonaisvaltaisin pedagogisiin malleihin.
Tämä väitöskirja tutkii sitä, miten kokemuksellinen oppimisympäristö pitäisi
rakentaa, jotta se antaa kokonaisvaltaisen liiketoimintanäkökulman ja käytännön
harjoituspaikan tulevaisuuden liiketoimintataitojen hankkimiseksi. Väitöskirjassa
rakennetaan suunnittelututkimuksen keinoin liiketoiminnan oppimisympäristö, joka
muodostuu toiminnanohjausjärjestelmästä, liiketoimintasimulaatiosta ja
oppimisyhteisöistä.
Oppimisympäristö yhdistetään opetussuunnitelmaan dynaamisten
kyvykkyyksien mallin avulla. Näin muodostuu kokonaisvaltainen liiketoiminnan
oppimisen malli. Oppimisympäristön ja mallin toimivuutta tutkitaan Bloomin
taksonomian viitekehyksessä ja osoituksia lisääntyneestä oppimisesta havaitaan
taksonomian kaikilla osa-alueilla. Erityisesti oppimisympäristö vaikuttaa parantavan
heikkojen ja keskiverto-opiskelijoiden pitkäkestoista, kognitiivista osaamista.
Parannusten havaitaan johtuvan siitä, että oppimisympäristö toimii yhdistävänä
elementtinä eli rajakohteena (boundary object), jota eri opiskeluyhteisöt voivat
hyödyntää omasta näkökulmastaan: opettajat tuottavat sinne käytännön
esimerkkejä ja opiskelijatiimit harjoittelevat liiketoimintaa vuorovaikutuksessa
toistensa kanssa. Se tarjoaa yhteisen maaperän jossa voidaan liittää teoreettinen
näkökulma käytännön prosesseihin ja liiketoiminta-aktiviteetteihin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4671]