Odottaako potilas lääkärikäynniltään sitä mitä oletamme? : kyselytutkimus terveyskeskuspotilaille
Kuusinen, Laura (2017)
Kuusinen, Laura
2017
Lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelma - Licentiate's Degree Programme in Medicine
Lääketieteen ja biotieteiden tiedekunta - Faculty of Medicine and Life Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711142705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711142705
Tiivistelmä
Lähtökohdat
Kansainväliseen QUALICOPC-tutkimukseen liittyvän kyselyn tarkoituksena on selvittää terveyskeskuspotilaiden arvostuksia ja odotuksia lääkärikäynnin suhteen, erityisesti koskien terveyspalveluiden saatavuutta, lääkärin ja potilaan välistä vuorovaikutusta sekä osallistumista omaan hoitoonsa.
Aineisto ja menetelmät
Suomen Lääkäriliiton rekisteristä valittiin satunnaisotoksella 700 terveyskeskuslääkäriä, joita pyydettiin osallistumaan tutkimukseen. Alhaisen vastausaktiivisuuden vuoksi otosta täydennettiin kohdistamalla kysely lisäksi Tampereen yliopistossa yleislääketieteeseen erikoistuville ja suoraan TAYS:n erityisvastuualueen terveyskeskuksiin. Jokaista suostumuksensa antanutta lääkäriä (n=138) kohti pyydettiin yhtä potilasta osallistumaan odotuksia ja arvostuksia koskevaan kyselyyn. Vastauksia saatiin 129.
Tulokset
Vastaajista 95 % piti helppoa vastaanottoajan varaamista tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Vain puolet vastaajista piti tärkeänä, että saattoi halutessaan mennä toisen lääkärin vastaanotolle. Pitkiä aukioloaikoja pitivät tärkeimpänä 40-65-vuotiaat. Kaikki potilaat taustatekijöistä riippumatta pitivät lääkärin ja potilaan väliseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita tärkeinä, poikkeuksena potilaan henkilökohtaisen, sosiaalisen ja kulttuurisen taustan tuntemus, jota vain 38 % piti tärkeänä. Vastaajista 95 % piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä sovitun hoitosuunnitelman noudattamista, mutta ainoastaan kolmannes piti tärkeänä saada lääkäriltä tietoa luotettavista tiedonlähteistä, esim. Internet-sivustoista. Pitkäaikaissairailla oli enemmän odotuksia sekä lääkärin että omaan hoitoon osallistumisensa suhteen verrattuna niihin, joilla ei ollut pitkäaikaissairautta.
Päätelmät
Potilaiden odotukset lääkärikäyntien suhteen vastasivat melko hyvin sitä, mitä aiemman tutkimuksen perusteella oli odotettavissa. He toivoivat saavansa vastaanottoajan helposti ja lääkärin kuuntelevan heitä sekä paneutuvan heidän asiaansa. Suurin osa potilaista oli halukkaita osallistumaan omaan hoitoonsa aktiivisesti, mikä tarjoaa hyvän perustan muutokselle kohti potilaslähtöistä terveydenhuoltoa.
Kansainväliseen QUALICOPC-tutkimukseen liittyvän kyselyn tarkoituksena on selvittää terveyskeskuspotilaiden arvostuksia ja odotuksia lääkärikäynnin suhteen, erityisesti koskien terveyspalveluiden saatavuutta, lääkärin ja potilaan välistä vuorovaikutusta sekä osallistumista omaan hoitoonsa.
Aineisto ja menetelmät
Suomen Lääkäriliiton rekisteristä valittiin satunnaisotoksella 700 terveyskeskuslääkäriä, joita pyydettiin osallistumaan tutkimukseen. Alhaisen vastausaktiivisuuden vuoksi otosta täydennettiin kohdistamalla kysely lisäksi Tampereen yliopistossa yleislääketieteeseen erikoistuville ja suoraan TAYS:n erityisvastuualueen terveyskeskuksiin. Jokaista suostumuksensa antanutta lääkäriä (n=138) kohti pyydettiin yhtä potilasta osallistumaan odotuksia ja arvostuksia koskevaan kyselyyn. Vastauksia saatiin 129.
Tulokset
Vastaajista 95 % piti helppoa vastaanottoajan varaamista tärkeänä tai erittäin tärkeänä. Vain puolet vastaajista piti tärkeänä, että saattoi halutessaan mennä toisen lääkärin vastaanotolle. Pitkiä aukioloaikoja pitivät tärkeimpänä 40-65-vuotiaat. Kaikki potilaat taustatekijöistä riippumatta pitivät lääkärin ja potilaan väliseen vuorovaikutukseen liittyviä asioita tärkeinä, poikkeuksena potilaan henkilökohtaisen, sosiaalisen ja kulttuurisen taustan tuntemus, jota vain 38 % piti tärkeänä. Vastaajista 95 % piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä sovitun hoitosuunnitelman noudattamista, mutta ainoastaan kolmannes piti tärkeänä saada lääkäriltä tietoa luotettavista tiedonlähteistä, esim. Internet-sivustoista. Pitkäaikaissairailla oli enemmän odotuksia sekä lääkärin että omaan hoitoon osallistumisensa suhteen verrattuna niihin, joilla ei ollut pitkäaikaissairautta.
Päätelmät
Potilaiden odotukset lääkärikäyntien suhteen vastasivat melko hyvin sitä, mitä aiemman tutkimuksen perusteella oli odotettavissa. He toivoivat saavansa vastaanottoajan helposti ja lääkärin kuuntelevan heitä sekä paneutuvan heidän asiaansa. Suurin osa potilaista oli halukkaita osallistumaan omaan hoitoonsa aktiivisesti, mikä tarjoaa hyvän perustan muutokselle kohti potilaslähtöistä terveydenhuoltoa.