Klaukkala visio 2050
Huttunen, Arto (2010)
Huttunen, Arto
2010
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201101271018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201101271018
Tiivistelmä
Diplomityön aihe on Klaukkala visio 2050. Suunnitelmassa tutkitaan Klaukkalan keskusta-alueen ja sen lähiympäristön uudistamista ja kehityskuvaa.
Nurmijärven kunta sijaitsee Helsingistä n. 25-40 km pohjoiseen Helsinki-Tampere valtatie 3:n läheisyydessä. Nurmijärven kunta muodostuu kolmesta taajamasta: Nurmijärvi, jossa on kunnan hallintokeskus; Rajamäki, Hyvinkää-Hanko valtatien tuntumassa, jossa on kunnan suurimmat teollisuuslaitokset; Klaukkala, asuntotaajama (myös pienteollisuutta), joka sijaitsee kunnan eteläosassa. Klaukkala on kunnan taajamista voimakkaimmin asukasluvultaan kasvava. Klaukkalan asukasluku 31.12.2009 on n.16 000.
Klaukkalaan ollaan parhaillaan laatimassa osayleiskaavaa. Klaukkalan kehityskuvan mukaisesti osayleiskaavoituksessa varaudutaan 20 000- 25 000 asukkaan väestömää-rään vuoteen 2020 mennessä. Vuoteen 2050 mennessä asukasluku on n. 35 000.
Diplomityön suunnittelu- / ideointialueena on Klaukkalan taajama sekä Klaukkalan taajaman ja valtatien 3 välinen alue Klaukkalasta itään ja koilliseen.
Diplomityössä ideoidaan ratkaisuja mm. seuraaviin alueella esiintyviin puutteisiin ja kehitysnäkymiin:
• Rakennusympäristö on syntynyt sattumanvaraisesti ja se on sekava. Klaukkalan taajaman rakenne on nauhamainen. Yhteydet eri toimintojen välillä ovat huonot. Taajamarakennetta muutetaan verkkomaiseksi.
• Alueen sijainti lähellä Helsinkiä luo hyvät mahdollisuudet alueen luontevaan kehittämiseen
Klaukkalan kehitystä ohjaavat maakuntakaavassa esitetyt Klaukkalan rata ja Klaukka-lan ohikulkutie.
Diplomityössä esitän Klaukkalan taajama- alueen lisärakentamisen, sisältäen liikenne-, asunto-, liike- ja palvelurakentamisen. Ekologiset energiaratkaisut (aurinko- ja tuu-lienergia), työpaikkojen omavaraisuus, palvelujen ideoiminen alueelle, sekä maisematilojen ja luonnon huomioiminen ovat oleellisia asioita työssä. /Kir11 Subject of this diploma work, is vision of Klaukkala in 2050. In my plan I am researching the renovation and direction of development of Klaukkala's center and areas next to it.
Council of Nurmijärvi is located 25-40 km north from Helsinki, close to highway 3, which goes between Helsinki and Tampere. Council of Nurmijärvi is formed by three different built-up areas: Nurmijärvi, where the administrational center of the council is located, Rajamäki, which is close to highway between Hyvinkää and Hanko, and where the biggest industrial plants of council are located and Klaukkala, council's population center that lies in south part of the council and has some smaller industry. Population of Klaukkala is increasing quickest in the whole of the council. At 31.12.2009 Klaukkala had 16,000 habitants living in its area.
At the moment there are plans for local plan of Klaukkala. In this local plan, Klaukkala is getting prepared for population of 20 000-25 000 habitants before year 2020. Year 2050 the population will be about 35 000 habitants.
Areas of this diploma work are the built-up areas of Klaukkala and the areas towards east and northeast, between the population center of Klaukkala and highway 3.
In this diploma work are some ideas for how to solve for example following faults and views of the development that exist in this area:
• Buildings in this area have been built randomly and therefore create a disordered environment that doesn't follow any particular style in its architecture. Structure of Klaukkala is a line-like and connections between different services are bad. Built-up area's structure would be transformed into networks.
• Area benefits from its closeness to Helsinki and therefore possesses great pos-sibilities for natural development.
The development of Klaukkala is also directed by Klaukkala’s railtrack and bypass road for Klaukkala, which have been introduced in provincial architecture.
In my diploma work I represent how to organize Klaukkala's built-up area's additional architecture (traffic, residential, commercial and civil buildings.) Ecological energy solutions (sun and wind energy), self-supportiveness of jobs, ideas for services in the area, and also concerning landscapes and nature are essential points in my view.
Nurmijärven kunta sijaitsee Helsingistä n. 25-40 km pohjoiseen Helsinki-Tampere valtatie 3:n läheisyydessä. Nurmijärven kunta muodostuu kolmesta taajamasta: Nurmijärvi, jossa on kunnan hallintokeskus; Rajamäki, Hyvinkää-Hanko valtatien tuntumassa, jossa on kunnan suurimmat teollisuuslaitokset; Klaukkala, asuntotaajama (myös pienteollisuutta), joka sijaitsee kunnan eteläosassa. Klaukkala on kunnan taajamista voimakkaimmin asukasluvultaan kasvava. Klaukkalan asukasluku 31.12.2009 on n.16 000.
Klaukkalaan ollaan parhaillaan laatimassa osayleiskaavaa. Klaukkalan kehityskuvan mukaisesti osayleiskaavoituksessa varaudutaan 20 000- 25 000 asukkaan väestömää-rään vuoteen 2020 mennessä. Vuoteen 2050 mennessä asukasluku on n. 35 000.
Diplomityön suunnittelu- / ideointialueena on Klaukkalan taajama sekä Klaukkalan taajaman ja valtatien 3 välinen alue Klaukkalasta itään ja koilliseen.
Diplomityössä ideoidaan ratkaisuja mm. seuraaviin alueella esiintyviin puutteisiin ja kehitysnäkymiin:
• Rakennusympäristö on syntynyt sattumanvaraisesti ja se on sekava. Klaukkalan taajaman rakenne on nauhamainen. Yhteydet eri toimintojen välillä ovat huonot. Taajamarakennetta muutetaan verkkomaiseksi.
• Alueen sijainti lähellä Helsinkiä luo hyvät mahdollisuudet alueen luontevaan kehittämiseen
Klaukkalan kehitystä ohjaavat maakuntakaavassa esitetyt Klaukkalan rata ja Klaukka-lan ohikulkutie.
Diplomityössä esitän Klaukkalan taajama- alueen lisärakentamisen, sisältäen liikenne-, asunto-, liike- ja palvelurakentamisen. Ekologiset energiaratkaisut (aurinko- ja tuu-lienergia), työpaikkojen omavaraisuus, palvelujen ideoiminen alueelle, sekä maisematilojen ja luonnon huomioiminen ovat oleellisia asioita työssä. /Kir11
Council of Nurmijärvi is located 25-40 km north from Helsinki, close to highway 3, which goes between Helsinki and Tampere. Council of Nurmijärvi is formed by three different built-up areas: Nurmijärvi, where the administrational center of the council is located, Rajamäki, which is close to highway between Hyvinkää and Hanko, and where the biggest industrial plants of council are located and Klaukkala, council's population center that lies in south part of the council and has some smaller industry. Population of Klaukkala is increasing quickest in the whole of the council. At 31.12.2009 Klaukkala had 16,000 habitants living in its area.
At the moment there are plans for local plan of Klaukkala. In this local plan, Klaukkala is getting prepared for population of 20 000-25 000 habitants before year 2020. Year 2050 the population will be about 35 000 habitants.
Areas of this diploma work are the built-up areas of Klaukkala and the areas towards east and northeast, between the population center of Klaukkala and highway 3.
In this diploma work are some ideas for how to solve for example following faults and views of the development that exist in this area:
• Buildings in this area have been built randomly and therefore create a disordered environment that doesn't follow any particular style in its architecture. Structure of Klaukkala is a line-like and connections between different services are bad. Built-up area's structure would be transformed into networks.
• Area benefits from its closeness to Helsinki and therefore possesses great pos-sibilities for natural development.
The development of Klaukkala is also directed by Klaukkala’s railtrack and bypass road for Klaukkala, which have been introduced in provincial architecture.
In my diploma work I represent how to organize Klaukkala's built-up area's additional architecture (traffic, residential, commercial and civil buildings.) Ecological energy solutions (sun and wind energy), self-supportiveness of jobs, ideas for services in the area, and also concerning landscapes and nature are essential points in my view.