Käyttäjäkokemukseen vaikuttavien ratkaisujen tekeminen ketterässä projektissa – kehittäjän näkökulma
Haikala, Aino-Maria Emilia (2019)
Haikala, Aino-Maria Emilia
2019
Information Technology
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905101566
Tiivistelmä
Käyttäjäkokemukseen (UX) vaikuttavat ratkaisut tehdään projekteissa siirtyen laajemmista kokonaisuuksista pienempiin yksityiskohtiin. Tämän työn tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, kuinka käyttäjäkokemuksen suunnittelu on yhdistetty projekteissa ketteriin menetelmiin. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia käyttäjäkokemukseen vaikuttavia ratkaisuja ohjelmistokehittäjät tekevät ja mikä on heidän kokemuksensa käyttäjäkokemukseen vaikuttavien ratkaisujen tekemisestä.
Työ koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa käydään läpi käyttäjäkokemukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutustutaan ketteriin menetelmiin. Lisäksi tutustutaan siihen, millaisilla malleilla käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä voidaan yhdistää ketteriin menetelmiin. Empiirisessä osassa toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin henkilöitä seitsemästä eri ohjelmistoprojektista. Saatuja tuloksia verrattiin kirjallisuudesta löydettyihin tuloksiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että kirjallisuudessa esiintyneitä malleja ei käytetty projekteissa. Lisäksi eri projektien tavat yhdistää käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketteriin menetelmiin erosivat toisistaan. Kehittäjien havaittiin tekevän projekteissa käyttäjäkokemukseen vaikuttavia ratkaisuja, joiden laajuus ja laatu riippuivat projektin tilanteesta ja kehittäjän mielenkiinnonkohteista. Kehittäjien havaittiin tekevän itsenäisesti erityisesti pienempiä käyttöliittymäratkaisuja, toimivan yhtenä UX-suunnittelijan työn laatua arvioivana portaana ja kertovan teknisistä rajoitteista, jotka vaikuttivat UX-ratkaisujen tekemiseen.
Työ koostuu teoriaosasta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa käydään läpi käyttäjäkokemukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutustutaan ketteriin menetelmiin. Lisäksi tutustutaan siihen, millaisilla malleilla käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä voidaan yhdistää ketteriin menetelmiin. Empiirisessä osassa toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin henkilöitä seitsemästä eri ohjelmistoprojektista. Saatuja tuloksia verrattiin kirjallisuudesta löydettyihin tuloksiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että kirjallisuudessa esiintyneitä malleja ei käytetty projekteissa. Lisäksi eri projektien tavat yhdistää käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketteriin menetelmiin erosivat toisistaan. Kehittäjien havaittiin tekevän projekteissa käyttäjäkokemukseen vaikuttavia ratkaisuja, joiden laajuus ja laatu riippuivat projektin tilanteesta ja kehittäjän mielenkiinnonkohteista. Kehittäjien havaittiin tekevän itsenäisesti erityisesti pienempiä käyttöliittymäratkaisuja, toimivan yhtenä UX-suunnittelijan työn laatua arvioivana portaana ja kertovan teknisistä rajoitteista, jotka vaikuttivat UX-ratkaisujen tekemiseen.