Jaettujen liikkumispalvelujen liiketoimintamallit
Kuiko, Juho (2019)
Kuiko, Juho
2019
Tuotantotalous
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201905061498
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkittiin jaettujen liikkumispalvelujen liiketoimintamallien ominaispiirteitä. Jaetun liikkumispalvelun käsite juontuu englanninkielen termistä shared mobility ja se tarkoittaa lyhytaikaisten kuljetusmuotojen saataville saattamista ilman tarvetta omistaa kulkuneuvoa. Aihe linkittyy vahvasti yleisemmin jakamistalouden käsitteeseen.
Liiketoimintamallien käsite on kirjallisuudessa häilyvä, vaikka sen olemus arkisessa elämässä onkin tiedostettu. Tutkimuksissa mallien tarkka määritelmä vaihtelee kunkin tutkimuksen tarpeiden mukaisesti. Kuitenkin havaitaan, että määritelmissä on paljon yhteistä. Erot syntyvät lähinnä siitä, kuinka laajana kokonaisuutena liiketoimintamalli koetaan. Mallien ytimeksi havaitaan arvonluonti, tuottojen kerääminen toiminnalle, kohderyhmien määrittely ja organisaation ydintoiminnan määrittely.
Jakamistalous on tuotteiden ja palvelujen jakamista kuluttajaverkostoissa. Sitä on etenkin viime vuosikymmeninä edistänyt älylaitteiden kehitys, tiedostavampi kuluttajakäyttäytyminen sekä taloudelliset edut. Lisäksi kaupungistumisen haasteet toimivat ajurina etenkin jaetuilla liikkumispalveluille. Kirjallisuudessa on erimielisyyttä siitä, luetaanko yritysten jakamisenomaiset palvelut jakamistalouteen kuuluvaksi. Kuitenkin jaettujen liikkumispalvelujen piirissä myös yritystoiminta luetaan ilmiöön kuuluvaksi ja niiden tehtävä on palveluille keskeinen. Yritysten rooli vaihtelee palvelusta riippuen itse palveluntuottamisesta liiketoiminta-alustojen ylläpitoon. Jaettuja liikkumispalveluita onkin hyvin monenlaisia ja niiden liiketoimintamallit vaihtelevat sen mukaisesti paljon. Myös palvelujen vaihe niiden elinkaarella vaihtelee pilottivaiheesta jo markkinoilla laajasti oleviin palveluihin.
Monet jaetut liikkumispalvelut vastaavat samoihin liikkumistarpeisiin kuin perinteinenkin liikenne ja itse liikkuminen on hyvin samankaltaista kuin mihin on totuttu. Kuitenkin voidaan havaita trendejä jaettujen liikkumispalvelujen eduksi kilpailussa. Ne tarjoavat riittävän hyvää palvelua selvästi vaihtoehtoja halvemmalla. Lisäksi etenkin innovatiivisissa ja vielä tuloaan tekevissä palveluissa arvonluonnissa korostuu digitaalisten työkalujen tehokas hyödyntäminen. Nämä lisäävät palvelujen kätevyyttä ja nopeutta asiakkaiden näkökulmasta. In this bachelor's thesis the properties of business models in the context of shared mobility were studied. Shared mobility means shared use of a mode of transport without the need of owning a vehicle. This subject is highly linked to the concept of sharing economy.
The concept of business models in literature is imprecise, although its essence is recognized in everyday life. In different studies its exact definition is altered based on the needs of said study. However, it is apparent that the definitions have a lot in common. The differences are largely based on how comprehensive the term is seen to be. Value creation and capture in addition to defining target groups and core activities of the organization are found to be the most prevalent attributes of business models.
The sharing economy means shared consumption of goods and services in customer networks. Development of smart devices, conscious consumerism and financial gains have expedited its progress especially in the last decades. Additionally, the challenges of urbanization have acted as a driver particularly for shared mobility. There is disagreement in literature about whether sharing services provided by companies are a part of the sharing economy. However, in the context of shared mobility company activities are included in the phenomenon and their function is pivotal for the services. The roles of companies differ depending on the type of service from actually creating and sustaining the service to maintaining the business platforms. Shared mobility is a diverse subject and the business models related to it vary in accordance with it. Also, the stages of services in their life cycle range from pilots to widely adopted services.
Many shared mobility services respond to the same needs as traditional transportation and the transit itself is very similar to conventional options. However, shared mobility can be seen to have some competitive edge. They typically provide a sufficient service at a lower cost than alternatives. Also, especially in innovative and emerging service models the value creation is based on efficient use of digital applications. These increase the convenience and speed of the service from the customers' point of view.
Liiketoimintamallien käsite on kirjallisuudessa häilyvä, vaikka sen olemus arkisessa elämässä onkin tiedostettu. Tutkimuksissa mallien tarkka määritelmä vaihtelee kunkin tutkimuksen tarpeiden mukaisesti. Kuitenkin havaitaan, että määritelmissä on paljon yhteistä. Erot syntyvät lähinnä siitä, kuinka laajana kokonaisuutena liiketoimintamalli koetaan. Mallien ytimeksi havaitaan arvonluonti, tuottojen kerääminen toiminnalle, kohderyhmien määrittely ja organisaation ydintoiminnan määrittely.
Jakamistalous on tuotteiden ja palvelujen jakamista kuluttajaverkostoissa. Sitä on etenkin viime vuosikymmeninä edistänyt älylaitteiden kehitys, tiedostavampi kuluttajakäyttäytyminen sekä taloudelliset edut. Lisäksi kaupungistumisen haasteet toimivat ajurina etenkin jaetuilla liikkumispalveluille. Kirjallisuudessa on erimielisyyttä siitä, luetaanko yritysten jakamisenomaiset palvelut jakamistalouteen kuuluvaksi. Kuitenkin jaettujen liikkumispalvelujen piirissä myös yritystoiminta luetaan ilmiöön kuuluvaksi ja niiden tehtävä on palveluille keskeinen. Yritysten rooli vaihtelee palvelusta riippuen itse palveluntuottamisesta liiketoiminta-alustojen ylläpitoon. Jaettuja liikkumispalveluita onkin hyvin monenlaisia ja niiden liiketoimintamallit vaihtelevat sen mukaisesti paljon. Myös palvelujen vaihe niiden elinkaarella vaihtelee pilottivaiheesta jo markkinoilla laajasti oleviin palveluihin.
Monet jaetut liikkumispalvelut vastaavat samoihin liikkumistarpeisiin kuin perinteinenkin liikenne ja itse liikkuminen on hyvin samankaltaista kuin mihin on totuttu. Kuitenkin voidaan havaita trendejä jaettujen liikkumispalvelujen eduksi kilpailussa. Ne tarjoavat riittävän hyvää palvelua selvästi vaihtoehtoja halvemmalla. Lisäksi etenkin innovatiivisissa ja vielä tuloaan tekevissä palveluissa arvonluonnissa korostuu digitaalisten työkalujen tehokas hyödyntäminen. Nämä lisäävät palvelujen kätevyyttä ja nopeutta asiakkaiden näkökulmasta.
The concept of business models in literature is imprecise, although its essence is recognized in everyday life. In different studies its exact definition is altered based on the needs of said study. However, it is apparent that the definitions have a lot in common. The differences are largely based on how comprehensive the term is seen to be. Value creation and capture in addition to defining target groups and core activities of the organization are found to be the most prevalent attributes of business models.
The sharing economy means shared consumption of goods and services in customer networks. Development of smart devices, conscious consumerism and financial gains have expedited its progress especially in the last decades. Additionally, the challenges of urbanization have acted as a driver particularly for shared mobility. There is disagreement in literature about whether sharing services provided by companies are a part of the sharing economy. However, in the context of shared mobility company activities are included in the phenomenon and their function is pivotal for the services. The roles of companies differ depending on the type of service from actually creating and sustaining the service to maintaining the business platforms. Shared mobility is a diverse subject and the business models related to it vary in accordance with it. Also, the stages of services in their life cycle range from pilots to widely adopted services.
Many shared mobility services respond to the same needs as traditional transportation and the transit itself is very similar to conventional options. However, shared mobility can be seen to have some competitive edge. They typically provide a sufficient service at a lower cost than alternatives. Also, especially in innovative and emerging service models the value creation is based on efficient use of digital applications. These increase the convenience and speed of the service from the customers' point of view.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]