Mobiililaitteen testaus fyysisellä robotilla
Rahtu, Antti (2019)
Rahtu, Antti
2019
Automaatiotekniikka
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904301443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201904301443
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin mobiililaitteiden fyysiseen manipulaatioon perustuvan testauksen kustannustehokkaita toteutusmahdollisuuksia. Tutkismusprosessi toteutettiin konstruktiivisella menetelmällä. Prosessissa tutkittavaa kysymystä lähestyttiin rakentamalla testirobotin prototyyppi. Laitteisto toteutettiin avoimen lähdekoodin ohjelmilla sekä halvoilla fyysisillä komponenteilla. Laite rakennettiin ryhmätyönä Wapice Oy:n osaamisenkehittämisprojektissa.
Prototyypissä käytettiin runkona 3D-tulostinta, johon kiinnitettiin metallitappi kosketustyökaluksi ja kamera testattavan laitteen tilan havainnointiin. Järjestelmän ohjelmisto rakennettiin käyttäen OpenCV:n template matching ja feature matching -toiminnallisuuksia kuvantunnistukseen, Pythonin yksikkötestauskirjastoa testauslogiikan pohjana ja PyQt:ta käyttöliittymän rakentamiseen.
Prototyyppi täyttää sille asetetun ydinvaatimuksen: Se kykenee havainnoimaan testattavan laitteen tilaa ja manipuloimaan sen näyttöä. Järjestelmä pystyy siis hakemaan testattavan laitteen näytöltä kuvaa ja pystyy myös fyysisesti koskemaan siihen ja siten manipuloimaan näyttöä.
Prototyypin rakentamisen kustannustehokkuus oli kuitenkin vaikea arvioida: Laitteiston rakentamiskustannukset olivat pienet - vain muutama sata euroa - , mutta kehityksen vaatima työpanos suhteellisen suuri. Prosessi toteutettiin osaamisenkehittämisprojektina, joten työskentely oli tehotonta taukojen ja niukkojen resurssien takia.
Prototyypin suurin puute oli testausprosessin epäluotettavuus: Varsinaista luotettavuustestiä ei edes tehty, koska jo alustavassa testauksessa järjestelmän luotettavuus todettiin tarkoitukseen riittämättömäksi. Parempaan luotettavuuteen olisi päästy vaihtamalla laadukkaampaan kameraan ja erityisesti parantamalla kameran ottaman kuvan esikäsittelyn laatua.
Prototyypissä käytettiin runkona 3D-tulostinta, johon kiinnitettiin metallitappi kosketustyökaluksi ja kamera testattavan laitteen tilan havainnointiin. Järjestelmän ohjelmisto rakennettiin käyttäen OpenCV:n template matching ja feature matching -toiminnallisuuksia kuvantunnistukseen, Pythonin yksikkötestauskirjastoa testauslogiikan pohjana ja PyQt:ta käyttöliittymän rakentamiseen.
Prototyyppi täyttää sille asetetun ydinvaatimuksen: Se kykenee havainnoimaan testattavan laitteen tilaa ja manipuloimaan sen näyttöä. Järjestelmä pystyy siis hakemaan testattavan laitteen näytöltä kuvaa ja pystyy myös fyysisesti koskemaan siihen ja siten manipuloimaan näyttöä.
Prototyypin rakentamisen kustannustehokkuus oli kuitenkin vaikea arvioida: Laitteiston rakentamiskustannukset olivat pienet - vain muutama sata euroa - , mutta kehityksen vaatima työpanos suhteellisen suuri. Prosessi toteutettiin osaamisenkehittämisprojektina, joten työskentely oli tehotonta taukojen ja niukkojen resurssien takia.
Prototyypin suurin puute oli testausprosessin epäluotettavuus: Varsinaista luotettavuustestiä ei edes tehty, koska jo alustavassa testauksessa järjestelmän luotettavuus todettiin tarkoitukseen riittämättömäksi. Parempaan luotettavuuteen olisi päästy vaihtamalla laadukkaampaan kameraan ja erityisesti parantamalla kameran ottaman kuvan esikäsittelyn laatua.