Vaihtuvat nopeusrajoitusjärjestelmät ja niiden laitteistot Suomessa
Auerma, Riku (2019)
Auerma, Riku
2019
Rakennustekniikka
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-01-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901111077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201901111077
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin Suomessa käytettävien vaihtuvien nopeusrajoitus järjestelmien eri osia ja niiden toimintaa. Suuri osa vaihtuvia nopeusrajoituksia käsittelevistä Suomessa tehdyistä tutkimuksista on vuosilta 2000-2009.
Suomessa järjestelmät tulivat käyttöön 1990-luvun alussa hieman Keski-Eurooppaa myöhemmin. Nykyisin järjestelmän laajuus on noin 400 kilometriä. Nopeusrajoituksia säädellään tieliikennekeskuksista vallitsevien sää-, keli- ja liikenneolosuhteiden mukaan. Vaihtuvien nopeusrajoitusten kokonaismäärä tulee luultavimmin laskemaan tulevaisuudessa.
Vaihtuvilla nopeusrajoituksilla saadaan parannettua liikenteen sujuvuutta ruuhka-aikoina ja sujuvoitettua matkan tekoa liikenteen hiljaiseen aikaan. Myös vaihtuvien no-peusrajoitusten vähentämistä henkilövahinko-onnettomuuksien määrästä on pienimuo-toista näyttöä tutkimuksissa.
Vaihtuvien nopeusrajoitusten yhteydessä automaattista nopeusvalvontaa ei ole vielä toteutettu Suomessa, vaikka tällaisesta on ollut puhetta. Esiasteen selvityksiä aiheesta on tehty, mutta tarkemmat selvitykset puuttuvat. Tässä olisi mahdollisuuksia lisätutki-musten tekemiseen.
Avainsanat: vaihtuvat nopeusrajoitukset, liikenteen telematiikka, tieliikenne
Suomessa järjestelmät tulivat käyttöön 1990-luvun alussa hieman Keski-Eurooppaa myöhemmin. Nykyisin järjestelmän laajuus on noin 400 kilometriä. Nopeusrajoituksia säädellään tieliikennekeskuksista vallitsevien sää-, keli- ja liikenneolosuhteiden mukaan. Vaihtuvien nopeusrajoitusten kokonaismäärä tulee luultavimmin laskemaan tulevaisuudessa.
Vaihtuvilla nopeusrajoituksilla saadaan parannettua liikenteen sujuvuutta ruuhka-aikoina ja sujuvoitettua matkan tekoa liikenteen hiljaiseen aikaan. Myös vaihtuvien no-peusrajoitusten vähentämistä henkilövahinko-onnettomuuksien määrästä on pienimuo-toista näyttöä tutkimuksissa.
Vaihtuvien nopeusrajoitusten yhteydessä automaattista nopeusvalvontaa ei ole vielä toteutettu Suomessa, vaikka tällaisesta on ollut puhetta. Esiasteen selvityksiä aiheesta on tehty, mutta tarkemmat selvitykset puuttuvat. Tässä olisi mahdollisuuksia lisätutki-musten tekemiseen.
Avainsanat: vaihtuvat nopeusrajoitukset, liikenteen telematiikka, tieliikenne
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6522]