Palvelun tuotteistaminen pienessä rakennusalan suunnitteluyrityksessä
Piironen, Karoliina (2018)
Piironen, Karoliina
2018
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212662
Tiivistelmä
More and more services are offered to builders in the building industry. Traditionally, however, the construction sector is considered to be a product-oriented sector, so the share of services may not be clearly defined. Particularly in the field of design services, it is necessary to clarify the service offering by making products more easily perceived as a whole, by making them more like a product. This research primarily serves as a small construction company offering design services. The aim is to clarify to the target company the progress of the service productization process and, above all, to provide the company with a solution, what kind of service package it should form and offer to its customers. To this end, the key objective is to find out what kind of service the private customers are looking for in the construction industry and what kind of service other companies are currently offering.
For the exploratory study, empirical material has been collected by interviewing people who have built or are just building a house. In interviews were particularly interested in what kind of design services the builders have used and whether they have experienced the compilation of required documents for building permits. Information on competing companies was collected by conducting mystery shopping for a company providing design services to builders of small houses.
As a result of this research, it was found that design services are versatile and the builders have been largely in good service. Especially those who build the first house, however, consider the documents required in the construction permit process as a fairly confusing process and would require more guidance on design. The survey found that builders generally want to apply for a construction license themselves. However, ordering documents from different service providers is laborious when customers can also buy them from one operator. The research shows that by productising design services as a single comprehensive service, it is possible to clarify the licensing process and facilitate client work in document compilation. Productization therefore creates customer value and achieves competitive advantage over other design companies. Research could continue to be pursued by finding productised services for new customer segments, such as large construction companies. Pientalojen rakentajille tarjotaan yhä enemmän palveluja rakennusalalla. Perinteisesti rakennusala mielletään kuitenkin hyvin tuotekeskeiseksi alaksi, joten palveluiden osuutta ei välttämättä hahmoteta kovin selkeästi. Etenkin suunnittelupalveluiden kohdalla nähdään tarpeellisena selkeyttää palvelutarjoomaa tuotteistamalla palveluita helpommin hahmotettaviksi kokonaisuuksiksi tekemällä niistä enemmän tuotteen kaltaisia. Tämä tutkimus palvelee ensisijaisesti pientä suunnittelupalveluiden tarjoamista aloittelevaa rakennusalan yritystä. Tavoitteena on selvittää kohdeyritykselle palvelun tuotteistamisprosessin eteneminen ja ennen kaikkea tarjota yritykselle ratkaisu, millainen palvelupaketti sen kannattaa muodostaa ja tarjota tuotteistettuna asiakkailleen. Tätä varten keskeisenä tavoitteena on selvittää, millaista palvelua yksityisasiakkaat rakennusalalla odottavat ja millaista palvelua kilpailevat yritykset tällä hetkellä tarjoavat.
Kartoittavaan tutkimukseen on kerätty empiiristä aineistoa haastattelemalla pientalon rakentaneita tai rakentamassa olevia henkilöitä. Haastatteluissa oltiin erityisesti kiinnostuneita siitä, millaisia suunnittelupalveluita rakentajat ovat käyttäneet ja ovatko kokeneet rakennuslupaan vaadittavien asiakirjojen kokoamisen työläänä. Tietoa kilpailevista yrityksistä kerättiin suorittamalla testiasiointeja suunnittelupalveluja pientalojen rakentajille tarjoavaan yritykseen.
Tuloksena tutkimuksesta saatiin, että suunnittelupalveluja on monipuolisesti tarjolla ja rakentajat ovat saaneet pääosin hyvää palvelua osakseen. Etenkin ensimmäistä taloa rakentavat henkilöt kuitenkin pitävät rakennuslupaprosessissa vaadittavien asiakirjojen hankkimista melko sekavana prosessina ja kaipaisivat enemmän ohjausta suunnittelun suhteen. Tutkimuksessa havaittiin, että rakentajat haluavat pääsääntöisesti hakea rakennusluvan itse. Kuitenkin asiakirjojen tilaaminen eri palveluntarjoajilta on työlästä, kun asiakkaat voisivat ostaa ne myös yhdeltä toimijalta. Tutkimuksen valossa nähdään, että tuotteistamalla suunnittelupalvelut yhdeksi kokonaispalveluksi, voidaan selkeyttää rakennuslupaprosessia ja helpottaa asiakkaan työtä asiakirjojen kokoamisessa. Tuotteistamalla luodaan siis asiakasarvoa sekä saavutetaan kilpailuetua muihin suunnitteluyrityksiin nähden. Tutkimusta voisi edelleen jatkaa tekemällä selvitystä tuotteistettujen palvelujen tarjoamisesta uusille asiakassegmenteille kuten suurille rakennusliikkeille.
For the exploratory study, empirical material has been collected by interviewing people who have built or are just building a house. In interviews were particularly interested in what kind of design services the builders have used and whether they have experienced the compilation of required documents for building permits. Information on competing companies was collected by conducting mystery shopping for a company providing design services to builders of small houses.
As a result of this research, it was found that design services are versatile and the builders have been largely in good service. Especially those who build the first house, however, consider the documents required in the construction permit process as a fairly confusing process and would require more guidance on design. The survey found that builders generally want to apply for a construction license themselves. However, ordering documents from different service providers is laborious when customers can also buy them from one operator. The research shows that by productising design services as a single comprehensive service, it is possible to clarify the licensing process and facilitate client work in document compilation. Productization therefore creates customer value and achieves competitive advantage over other design companies. Research could continue to be pursued by finding productised services for new customer segments, such as large construction companies.
Kartoittavaan tutkimukseen on kerätty empiiristä aineistoa haastattelemalla pientalon rakentaneita tai rakentamassa olevia henkilöitä. Haastatteluissa oltiin erityisesti kiinnostuneita siitä, millaisia suunnittelupalveluita rakentajat ovat käyttäneet ja ovatko kokeneet rakennuslupaan vaadittavien asiakirjojen kokoamisen työläänä. Tietoa kilpailevista yrityksistä kerättiin suorittamalla testiasiointeja suunnittelupalveluja pientalojen rakentajille tarjoavaan yritykseen.
Tuloksena tutkimuksesta saatiin, että suunnittelupalveluja on monipuolisesti tarjolla ja rakentajat ovat saaneet pääosin hyvää palvelua osakseen. Etenkin ensimmäistä taloa rakentavat henkilöt kuitenkin pitävät rakennuslupaprosessissa vaadittavien asiakirjojen hankkimista melko sekavana prosessina ja kaipaisivat enemmän ohjausta suunnittelun suhteen. Tutkimuksessa havaittiin, että rakentajat haluavat pääsääntöisesti hakea rakennusluvan itse. Kuitenkin asiakirjojen tilaaminen eri palveluntarjoajilta on työlästä, kun asiakkaat voisivat ostaa ne myös yhdeltä toimijalta. Tutkimuksen valossa nähdään, että tuotteistamalla suunnittelupalvelut yhdeksi kokonaispalveluksi, voidaan selkeyttää rakennuslupaprosessia ja helpottaa asiakkaan työtä asiakirjojen kokoamisessa. Tuotteistamalla luodaan siis asiakasarvoa sekä saavutetaan kilpailuetua muihin suunnitteluyrityksiin nähden. Tutkimusta voisi edelleen jatkaa tekemällä selvitystä tuotteistettujen palvelujen tarjoamisesta uusille asiakassegmenteille kuten suurille rakennusliikkeille.