Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kauppakeskussuunnittelun palvelullistaminen

Viiala, Juha (2018)

 
Avaa tiedosto
Viiala.pdf (3.561Mt)
Lataukset: 



Viiala, Juha
2018

Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811212659
Tiivistelmä
Kauppakeskuksilla on merkittävä rooli yhteiskuntien taloudessa ja paikallisten yhteisöjen päivittäisessä elämässä. Kauppakeskushankkeiden valmistelu, suunnittelu ja rakentaminen ovat haastavia ja kestävät pitkään. Suunnittelun haasteena on asiakaslähtöisyys eli saada tilat vastaamaan kuluttajien ja vuokralaisten odotuksia ja tarpeita. Toinen haaste suunnittelussa johtuu hankkeen pituudesta ja kaupallisten konseptien jatkuvasta muutoksesta. Menestyksen varmistamiseksi, kauppakeskuksen halutaan edustavan uusinta konseptia avaushetkestä alkaen. Tällöin vuokralaisten ja yleisten tilojen lähtötiedot suunnittelua varten saadaan myöhäisessä vaiheessa.
Kauppakeskus menestyy ainoastaan, jos kauppakeskuksessa olevat vuokralaiset menestyvät. Kauppakeskushankkeen onnistumisen kannalta on olemassa kaksi merkittävää tekijää: suunnittelun ohjaus ja vuokralaiskoordinaatio. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää kauppakeskussuunnittelua palvelemaan kauppakeskuksen palvelualustaa kuluttajien ja vuokralaisten näkökulmasta.
Tutkimuksessa kartoitettiin kauppakeskussuunnittelun nykytila ja tarkasteltiin kauppakeskusta palvelualustana. Jotta palvelualustan muodostamisesta saataisiin palvelevampi, valittiin tutkimuksen teoriaviitekehykseksi palvelutuoteteoria.
Palvelutuoteteoriaa ja alustatalouden periaatteita sovellettiin kauppakeskukseen ja kauppakeskussuunnittelun konsepti-, runko-, ja shopfitter-vaiheeseen sekä kauppakeskuksen käyttövaiheeseen. Vaiheiden tutkimisella oli tarkoitus selvittää, mitä suunnitteluasioita tulee ottaa huomioon missäkin vaiheessa, jotta suunnittelun vaiheet palvelevat seuraavia vaiheita ja lopulta kauppakeskuksen käyttöä. Suunnittelun palvelullistamisen tavoitteena on saada kauppakeskushankkeista tuottavampia kiinteistösijoittajille, tehokkaampia urakoitsijoille ja asiakaslähtöisempiä vuokralaisille.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin mallit kauppakeskussuunnittelulle sekä käyttäjäsuunnittelunohjaukselle, joilla saadaan kauppakeskussuunnittelu palvelemaan kauppakeskuksen palvelualustan muodostamista ja ratkaistaan kauppakeskushankkeen haasteet. Laadittujen mallien toimivuutta arvioitiin teemahaastatteluilla. Haastateltavina henkilöinä oli kauppakeskushankkeissa olleita vuokralaisia, kiinteistösijoittajia, rakennuttajia ja urakoitsijoita. Haastatteluista kävi ilmi, että esitetyt mallit ovat toimivia yleisellä tasolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste