Yhdyskuntatekninen suunnittelu ja tietomallintaminen osana maankäytön suunnittelua
Filpus, Sakari (2018)
Filpus, Sakari
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811192628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811192628
Tiivistelmä
In recent years, information modeling of construction and infra projects has been studied in several publications, guidelines and theses, but no general modeling guidelines have been developed for land use planning, although civil engineering plays an important role in land use planning solutions and overall cost formation.
The objective of the thesis was to study the role of civil engineering and describe its main tasks in different areas of the planning process and to explore how information modeling in infrastructure planning could be utilized during different stages of the planning process, thereby benefiting the design project.
The theoretical section of the thesis covers the key terms, concepts and topics related to the information and infrastructure modeling, land use planning and zoning as well as civil engineering. The theoretical section is based mainly on the guidelines and publications of key actors in the field, such as BuildingSMART Finland (bSF), the Finnish Transport Agency, the Finnish Building Engineers Association (RIL) and also to the Land Use and Building Act. The research part of the thesis covers the infrastructure modeling of civil engineering and its integration into land use planning as well as the infrastructure modeling of the various phases of the design project and the advantages it produces for the planning project. The research part has been applied in the field using existing infrastructure modeling instructions (bSF and the Finnish Transport Agency) and observations based on empirical research.
As an outcome this thesis provides a general survey of the key tasks of the various aspects of civil engineering and the requirements of infrastructure models at each stage of the planning. The report is intended to function as a tool and a checklist for both the planner and the procurer throughout the planning process, explaining the technical plans, studies and modeling requirements needed at each stage.
Based on this research it can be concluded that the benefits of the infrastructure modeling of the design project are significant compared to the traditional design methods. The modeling can be used to improve the efficiency of land use planning process. Infrastructure modeling and visualization improves data management, data availability and re-use value. It provides better design quality and quality assurance. It also improves co-operation and interaction, which will significantly increase the transparency of design and thus accelerates and facilitates the land-use plan approval process. Rakennus- ja infrahankkeiden tietomallintamista on tutkittu viime vuosien aikana useissa alan julkaisuissa, ohjeissa sekä opinnäytetöissä, mutta inframallintamisen soveltamisesta maankäytön suunnitteluun ei ole laadittu yleisiä mallinnusohjeita, vaikka infrasuunnittelulla on merkittävä rooli ja vaikutus maankäytön suunnittelussa tehtäviin ratkaisuihin sekä kaavahankkeen kustannusten muodostumiseen.
Työn tavoitteena oli selvittää ja kuvata yhdyskuntateknisen suunnittelun rooli ja sen eri osa-alueiden keskeisimmät tehtävät kaavoituksen eri vaiheissa ja tutkia, kuinka maankäytön suunnittelun yhteydessä tehtävää infrasuunnittelun tietomallintamista voitaisiin hyödyntää kaavoituksen eri vaiheissa, ja siten saavuttaa merkittäviä hyötyjä ja etuja kaavahankkeen kannalta.
Työn teoriaosuus käsittelee tieto- ja inframallintamiseen, maankäytön suunnittelun ja kaavoitukseen sekä yhdyskuntateknisen suunnittelun liittyvät keskeiset termit, käsitteet ja asiakokonaisuudet. Teoriaosuus perustuu pääosin alan keskeisten toimijoiden, kuten BuildingSMART Finlandin (bSF), Liikenneviraston, Suomen Rakennusinsinöörien liiton (RIL) ohjeisiin ja julkaisuihin sekä maankäyttö- ja rakennuslakiin. Työn tutkimusosuus käsittelee yhdyskuntateknisen suunnittelun inframallintamista ja sen yhdistämistä maankäytön suunnitteluun sekä kaavahankkeen eri vaiheiden inframallintamista ja siitä saatavia hyötyjä sekä etuja kaavoituksen näkökulmasta. Tutkimusosassa on sovellettu alalla käytössä olevia inframallinnusohjeita (bSF ja Liikennevirasto) sekä empiiriseen tutkimukseen perustuvia havaintoja.
Työn tuloksena syntyi yleistasoinen selvitys yhdyskuntateknisen suunnittelun eri osa-alueiden keskeisimmistä tehtävistä ja inframallien sisällöstä kussakin kaavoituksen vaiheessa. Selvityksen on tarkoitus toimia apuvälineenä ja tarkastuslistana niin kaavoittajalle kuin tilaajille koko kaavaprosessin ajan kertoen kussakin kaavavaiheessa tarvittavista teknisistä suunnitelmista, selvityksistä sekä mallintamisen tarpeista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaavahankkeen inframallintamisesta saatavat hyödyt ja edut ovat merkittäviä perinteisiin suunnittelumenetelmiin verrattuna ja mallintamisen avulla voidaan tehostaa maankäytön suunnitteluprosessia. Inframallintaminen ja sen havainnollistaminen parantaa muun muassa kaavahankkeen tiedonhallintaa, tiedon saatavuutta ja jälleenkäyttöarvoa, suunnittelun laatua ja laadunvarmistusta sekä yhteistyötä ja vuorovaikusta, mikä lisää olennaisesti suunnittelun läpinäkyvyyttä ja siten nopeuttaa sekä helpottaa kaavan hyväksymisprosessia.
The objective of the thesis was to study the role of civil engineering and describe its main tasks in different areas of the planning process and to explore how information modeling in infrastructure planning could be utilized during different stages of the planning process, thereby benefiting the design project.
The theoretical section of the thesis covers the key terms, concepts and topics related to the information and infrastructure modeling, land use planning and zoning as well as civil engineering. The theoretical section is based mainly on the guidelines and publications of key actors in the field, such as BuildingSMART Finland (bSF), the Finnish Transport Agency, the Finnish Building Engineers Association (RIL) and also to the Land Use and Building Act. The research part of the thesis covers the infrastructure modeling of civil engineering and its integration into land use planning as well as the infrastructure modeling of the various phases of the design project and the advantages it produces for the planning project. The research part has been applied in the field using existing infrastructure modeling instructions (bSF and the Finnish Transport Agency) and observations based on empirical research.
As an outcome this thesis provides a general survey of the key tasks of the various aspects of civil engineering and the requirements of infrastructure models at each stage of the planning. The report is intended to function as a tool and a checklist for both the planner and the procurer throughout the planning process, explaining the technical plans, studies and modeling requirements needed at each stage.
Based on this research it can be concluded that the benefits of the infrastructure modeling of the design project are significant compared to the traditional design methods. The modeling can be used to improve the efficiency of land use planning process. Infrastructure modeling and visualization improves data management, data availability and re-use value. It provides better design quality and quality assurance. It also improves co-operation and interaction, which will significantly increase the transparency of design and thus accelerates and facilitates the land-use plan approval process.
Työn tavoitteena oli selvittää ja kuvata yhdyskuntateknisen suunnittelun rooli ja sen eri osa-alueiden keskeisimmät tehtävät kaavoituksen eri vaiheissa ja tutkia, kuinka maankäytön suunnittelun yhteydessä tehtävää infrasuunnittelun tietomallintamista voitaisiin hyödyntää kaavoituksen eri vaiheissa, ja siten saavuttaa merkittäviä hyötyjä ja etuja kaavahankkeen kannalta.
Työn teoriaosuus käsittelee tieto- ja inframallintamiseen, maankäytön suunnittelun ja kaavoitukseen sekä yhdyskuntateknisen suunnittelun liittyvät keskeiset termit, käsitteet ja asiakokonaisuudet. Teoriaosuus perustuu pääosin alan keskeisten toimijoiden, kuten BuildingSMART Finlandin (bSF), Liikenneviraston, Suomen Rakennusinsinöörien liiton (RIL) ohjeisiin ja julkaisuihin sekä maankäyttö- ja rakennuslakiin. Työn tutkimusosuus käsittelee yhdyskuntateknisen suunnittelun inframallintamista ja sen yhdistämistä maankäytön suunnitteluun sekä kaavahankkeen eri vaiheiden inframallintamista ja siitä saatavia hyötyjä sekä etuja kaavoituksen näkökulmasta. Tutkimusosassa on sovellettu alalla käytössä olevia inframallinnusohjeita (bSF ja Liikennevirasto) sekä empiiriseen tutkimukseen perustuvia havaintoja.
Työn tuloksena syntyi yleistasoinen selvitys yhdyskuntateknisen suunnittelun eri osa-alueiden keskeisimmistä tehtävistä ja inframallien sisällöstä kussakin kaavoituksen vaiheessa. Selvityksen on tarkoitus toimia apuvälineenä ja tarkastuslistana niin kaavoittajalle kuin tilaajille koko kaavaprosessin ajan kertoen kussakin kaavavaiheessa tarvittavista teknisistä suunnitelmista, selvityksistä sekä mallintamisen tarpeista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaavahankkeen inframallintamisesta saatavat hyödyt ja edut ovat merkittäviä perinteisiin suunnittelumenetelmiin verrattuna ja mallintamisen avulla voidaan tehostaa maankäytön suunnitteluprosessia. Inframallintaminen ja sen havainnollistaminen parantaa muun muassa kaavahankkeen tiedonhallintaa, tiedon saatavuutta ja jälleenkäyttöarvoa, suunnittelun laatua ja laadunvarmistusta sekä yhteistyötä ja vuorovaikusta, mikä lisää olennaisesti suunnittelun läpinäkyvyyttä ja siten nopeuttaa sekä helpottaa kaavan hyväksymisprosessia.