Uuden päästömittaustavan vaikutus autokauppaan
Rouhiainen, Aki (2018)
Rouhiainen, Aki
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811192607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811192607
Tiivistelmä
Henkilö- ja kevyiden pakettiautojen päästömittaus muuttuu vuosien 2017-2021 välisenä aikana. Syyskuun 1. päivänä 2017 Euroopan unionissa otettiin käyttöön uusi henkilöautojen polttoaineen kulutusta ja pakokaasupäästöjä mittaava WLTP-menetelmän. Alkuun sitä sovellettiin henkilöautojen tyyppihyväksyntätestauksessa. Syyskuun 1. päivästä 2018 lähtien jokaiselle uutena rekisteröitävälle henkilöautolle täytyy ilmoittaa WLTP-menetelmän mukaiset kulutus- ja päästölukemat. Euroopan unioni otti syyskuussa 2017 käyttöön WLTP-menetelmää täydentävän liikenteessä suoritettavan RDE-mittauksen, jolla varmistetaan henkilöautojen vähäpäästöisyys. RDE-mittausta sovelletaan kaikille uutena ensirekisteröitäville henkilöautoille vuoden 2019 alusta lukien. Alkuun WLTP- ja RDE-mittauksia sovelletaan vain henkilöautoihin. Myöhemmässä vaiheessa niiden käyttöä laajennetaan koskemaan myös kevyitä pakettiautoja.
Tämän opinnäytteen tavoitteena on selvittää, miksi WLTP-menetelmä kehitettiin korvaamaan aiemmin käytössä ollut NEDC-menetelmä. Toisena tavoitteena on tarkastella, mitä WLTP-menetelmän käyttöönotto merkitsee autovalmistajille, kuluttajille sekä viranomaisille. Lisäksi tavoitteena on tutkia, miten WLP-menetelmän käyttöönotto vaikuttaa uusien henkilöautojen kauppaan ja miten kuluttajat suhtautuvat ympäristöystävälliseen autoiluun. Työn soveltava osuus koskee henkilöautoiluun liittyviä näkökulmia Suomessa. Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena.
Tutkimuksen mukaan suomalaisten tietoisuudessa ympäristöystävällisestä autoilusta on edelleen parantamisen varaa, vaikka tietoisuus onkin parantunut viimeisten vuosien aikana. Kuluttajien kokemassa ympäristöystävällisessä autoilussa ja joukkoliikennevälineiden käytössä korostuu hinnan merkitys. Seuraavaksi tärkeimmiksi tekijöiksi muodostuvat käytön helppous sekä hinnanmuodostuksen ja kulurakenteen selkeys.
Henkilöautokaupan myyntimäärä ovat viime vuosien aikana olleet suurimmillaan alkuvuodesta. Kesää kohden myyntimäärät ovat pienentyneet, minkä jälkeen myynti on ollut melko tasaista loppuvuotta kohti. Vuosi 2018 oli poikkeus. Myyntimäärät nousivat tasaisesti alkuvuodesta elokuun loppuun asti. Elokuussa saavutettiin kuukausikohtainen myyntiennätys, mikä selittyy NEDC-menetelmän mukaisesti tyyppihyväksyttyjen henkilöautojen suurella myyntimäärällä.
Tämän opinnäytteen tavoitteena on selvittää, miksi WLTP-menetelmä kehitettiin korvaamaan aiemmin käytössä ollut NEDC-menetelmä. Toisena tavoitteena on tarkastella, mitä WLTP-menetelmän käyttöönotto merkitsee autovalmistajille, kuluttajille sekä viranomaisille. Lisäksi tavoitteena on tutkia, miten WLP-menetelmän käyttöönotto vaikuttaa uusien henkilöautojen kauppaan ja miten kuluttajat suhtautuvat ympäristöystävälliseen autoiluun. Työn soveltava osuus koskee henkilöautoiluun liittyviä näkökulmia Suomessa. Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena.
Tutkimuksen mukaan suomalaisten tietoisuudessa ympäristöystävällisestä autoilusta on edelleen parantamisen varaa, vaikka tietoisuus onkin parantunut viimeisten vuosien aikana. Kuluttajien kokemassa ympäristöystävällisessä autoilussa ja joukkoliikennevälineiden käytössä korostuu hinnan merkitys. Seuraavaksi tärkeimmiksi tekijöiksi muodostuvat käytön helppous sekä hinnanmuodostuksen ja kulurakenteen selkeys.
Henkilöautokaupan myyntimäärä ovat viime vuosien aikana olleet suurimmillaan alkuvuodesta. Kesää kohden myyntimäärät ovat pienentyneet, minkä jälkeen myynti on ollut melko tasaista loppuvuotta kohti. Vuosi 2018 oli poikkeus. Myyntimäärät nousivat tasaisesti alkuvuodesta elokuun loppuun asti. Elokuussa saavutettiin kuukausikohtainen myyntiennätys, mikä selittyy NEDC-menetelmän mukaisesti tyyppihyväksyttyjen henkilöautojen suurella myyntimäärällä.