Kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietopalvelukerros
Olli, Henna (2018)
Olli, Henna
2018
Tietotekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811142580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201811142580
Tiivistelmä
Finland’s healthcare and social welfare services confront different type of challenges than before. This is largely due to chronic illnesses that have increased. Those who use the services most, also require both health and social services. However, the professionals providing the services have difficulties to gather all the relevant information regarding their clients. This is partly due to issues in the used information systems. Finland does have a national information service called Kanta services, but there are still problems in exchanging information between organizations.
Finland has implemented various projects to address the issues of the data management in these services. These projects, however, have not included the perspective of the system developer. The aim of this thesis is to determine and design a solution: the national data services layer for health and social services. This layer’s primary function is to facilitate the development of new programs and the data transfer between systems. This thesis presents the solution’s information system architecture and its example implementation. Additionally, this thesis explores the application of the standard FHIR, which has been described as developer-friendly, and its extending specifications SMART on FHIR.
In the thesis, the challenges regarding the transfer of data between current systems are discovered. First, it can be difficult to gain access to the data these systems contain. Second, it can be difficult to determine a common data model that covers all contained data in the organizational systems in use by health and social services. Nevertheless, the data service layer could facilitate the development of new applications.
In the example implementation is presented an application that displays client data it retrieves from Kanta services. The application relies on the public SMART on FHIR application programming interface of the partially implemented service layer. The application could be substituted with any other application that implements the same interfaces. The example implementation demonstrates that data service layer and international standards expedite the development of new applications. Further research would be required to determine whether it is possible to catalogue the SMART on FHIR applications for the professionals to choose based on their needs in different situations and for different clients. Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon (sote) palveluihin kohdistuu yleistyvien kroonisten sairauksien myötä erilaisia paineita kuin aikaisemmin. Palveluita eniten käyttävät yksilöt kaipaavat palveluita niin sosiaali- kuin terveydenhuolloltakin. Nykytilanteessa sote-ammattilaisen on kuitenkin vaikea muodostaa kokonaiskäsitys asiakkaasta. Ammattilaisten käyttämissä tietojärjestelmissä on havaittu useita ongelmia, eikä tieto liiku riittävästi organisaatioiden välillä siitä huolimatta, että Suomessa on käytössä joukko kansallisia tietojärjestelmäpalveluita, joita kutsutaan Kanta-palveluiksi.
Erilaisten kehityshankkeiden kautta on pyritty ratkaisemaan sote-tiedonhallinnan ongelmia. Hankkeissa ei kuitenkaan ole huomioitu riittävästi tietojärjestelmien kehittäjän näkökulmaa. Tämän työn tavoitteena oli määritellä ja suunnitella ratkaisu – kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietopalvelukerros – jonka tehtävä on ensisijaisesti helpottaa uusien ammattilaissovellusten kehitystä ja tiedon siirtoa järjestelmien välillä. Työssä esitetään ratkaisun tietojärjestelmäarkkitehtuuri ja siihen perustuva esimerkkitoteutus. Ratkaisun ohessa tutkitaan kehittäjäystävälliseksi kutsutun FHIR-standardin ja sitä laajentavan SMART on FHIR -määrittelyn hyödynnettävyyttä työn tarkoituksiin.
Nykyisten tietojärjestelmien välisen tiedonsiirron parantamisen todettiin olevan haasteellinen tehtävä, sillä järjestelmien sisältämään tietoon voi olla vaikea päästä käsiksi. Myös sellaisen yhteisen tietomallin määrittely, joka kattaa kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiokohtaisten järjestelmien sisältämän datan voi olla hanka-laa. Uusien sovellusten kehitystä tietopalvelukerros voi sen sijaan helpottaa.
Esimerkkitoteutuksessa esiteltiin Kanta-palveluista potilastietoa hakeva ja näyttävä sovellus. Sovellus tukeutuu toteutetun osittaisen tietopalvelukerroksen tarjoamiin SMART on FHIR:n mukaisiin avoimiin rajapintoihin. Sen tilalle voidaan vaihtaa mikä tahansa samat rajapinnat toteuttava sovellus. Esimerkki osoittaa, että tietopalvelukerroksen kaltaisen kokonaisuuden ja kansainvälisten standardien avulla sovelluksia voitaisiin kehittää nopeammin ja sujuvammin. Tutkittavaksi jää, voitaisiinko SMART on FHIR -sovelluksista nykytilanteessa koota sovelluskatalogi, josta sote-ammattilainen voi valita kulloiseenkin tarpeeseensa sopivan sovelluksen, mikä voi helpottaa asiakkaan palvelua.
Finland has implemented various projects to address the issues of the data management in these services. These projects, however, have not included the perspective of the system developer. The aim of this thesis is to determine and design a solution: the national data services layer for health and social services. This layer’s primary function is to facilitate the development of new programs and the data transfer between systems. This thesis presents the solution’s information system architecture and its example implementation. Additionally, this thesis explores the application of the standard FHIR, which has been described as developer-friendly, and its extending specifications SMART on FHIR.
In the thesis, the challenges regarding the transfer of data between current systems are discovered. First, it can be difficult to gain access to the data these systems contain. Second, it can be difficult to determine a common data model that covers all contained data in the organizational systems in use by health and social services. Nevertheless, the data service layer could facilitate the development of new applications.
In the example implementation is presented an application that displays client data it retrieves from Kanta services. The application relies on the public SMART on FHIR application programming interface of the partially implemented service layer. The application could be substituted with any other application that implements the same interfaces. The example implementation demonstrates that data service layer and international standards expedite the development of new applications. Further research would be required to determine whether it is possible to catalogue the SMART on FHIR applications for the professionals to choose based on their needs in different situations and for different clients.
Erilaisten kehityshankkeiden kautta on pyritty ratkaisemaan sote-tiedonhallinnan ongelmia. Hankkeissa ei kuitenkaan ole huomioitu riittävästi tietojärjestelmien kehittäjän näkökulmaa. Tämän työn tavoitteena oli määritellä ja suunnitella ratkaisu – kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon tietopalvelukerros – jonka tehtävä on ensisijaisesti helpottaa uusien ammattilaissovellusten kehitystä ja tiedon siirtoa järjestelmien välillä. Työssä esitetään ratkaisun tietojärjestelmäarkkitehtuuri ja siihen perustuva esimerkkitoteutus. Ratkaisun ohessa tutkitaan kehittäjäystävälliseksi kutsutun FHIR-standardin ja sitä laajentavan SMART on FHIR -määrittelyn hyödynnettävyyttä työn tarkoituksiin.
Nykyisten tietojärjestelmien välisen tiedonsiirron parantamisen todettiin olevan haasteellinen tehtävä, sillä järjestelmien sisältämään tietoon voi olla vaikea päästä käsiksi. Myös sellaisen yhteisen tietomallin määrittely, joka kattaa kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiokohtaisten järjestelmien sisältämän datan voi olla hanka-laa. Uusien sovellusten kehitystä tietopalvelukerros voi sen sijaan helpottaa.
Esimerkkitoteutuksessa esiteltiin Kanta-palveluista potilastietoa hakeva ja näyttävä sovellus. Sovellus tukeutuu toteutetun osittaisen tietopalvelukerroksen tarjoamiin SMART on FHIR:n mukaisiin avoimiin rajapintoihin. Sen tilalle voidaan vaihtaa mikä tahansa samat rajapinnat toteuttava sovellus. Esimerkki osoittaa, että tietopalvelukerroksen kaltaisen kokonaisuuden ja kansainvälisten standardien avulla sovelluksia voitaisiin kehittää nopeammin ja sujuvammin. Tutkittavaksi jää, voitaisiinko SMART on FHIR -sovelluksista nykytilanteessa koota sovelluskatalogi, josta sote-ammattilainen voi valita kulloiseenkin tarpeeseensa sopivan sovelluksen, mikä voi helpottaa asiakkaan palvelua.