Tuotepolitiikan kehittäminen yrityksen myyntiprosessin haasteiden ratkaisemiseksi
Hoffrén, Artturi (2018)
Hoffrén, Artturi
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808292231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808292231
Tiivistelmä
Diplomityön kohdeyrityksenä oli suomalainen tuotantojärjestelmiä valmistava yritys. Yrityksen tuotantojärjestelmät automatisoivat asiakkaiden tuotantoprosesseja. Kohdeyritys on perinteinen projektitalo, joiden tuotteissa on kuitenkin myös vakioituja rakenteita. Yritys toimii kansainvälisesti kilpaillulla alalla. Yrityksessä oli havaittu lukuisia tuotepolitiikan puutteeseen liittyviä ongelmia. Tuotepolitiikan luominen olikin kirjattu yrityksen strategisiin tavoitteisiin.
Diplomityön tavoitteena oli kehittää tuotepolitiikka yrityksen myyntiprosessin haasteiden ratkaisemiseksi. Tätä lähdettiin tavoittelemaan kolmen eri vaiheen, kirjallisuuskatsauksen, nykytilan kartoituksen ja benchmarking-haastattelujen kautta. Kirjallisuuskatsauksella selvitettiin, mitä tarkoittavat tuote ja tuotepolitiikka. Tuotepolitiikan havaittiin olevan työkalu, jolla kommunikoidaan tuotestrategia eteenpäin. Se lukee alleen muun muassa tuotteen ja tuotestrategiat. Sen avulla yritys kertoo, missä strategisessa asemassa se pyrkii olemaan tuotteellaan. Kun tämä on tiedossa, yritys voi keskittyä ydinosaamiseensa.
Nykytilan kartoitus suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina yrityksen sisällä. Nykytilan kartoituksessa selvitettiin, mikä on tuotepolitiikan nykytilanne kohdeyrityksessä. Tuotepolitiikan nykyinen taso nähtiin puutteellisena. Yrityksen jokaisessa toiminnossa nähtiin tähän liittyviä ongelmia. Ongelmat liittyivät pääasiassa siihen, ettei yrityksen sisällä ollut yksimielisyyttä siitä, mikä on yrityksen ydinosaamista. Ongelmiin haettiin ratkaisuja benchmarking-haastattelujen kautta, jotka suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina neljässä eri yrityksessä.
Muilla yrityksillä oli lukuisia eri toimintatapoja ylittää kohdeyrityksessä esiintyvät ongelmat. Näitä esille tulleita toimintatapoja hyväksikäyttäen ja soveltamalla teoriaosuutta, luotiin kohdeyritykselle tuotepolitiikan dokumentti. Tuotepolitiikan dokumentti on myynnin työkalu, jolla myyntiprosessin ongelmat voidaan ylittää. Dokumentti auttaa yritystä myös keskittymään ydinosaamiseensa selkeyttämällä tuotteiden tavoitteita ja strategioita. Luodulla tuotepolitiikan dokumentilla kommunikoidaan tuotepolitiikka yrityksen sisällä. Kun yrityksessä täytetään kyseinen dokumentti, yrityksessä otetaan huomioon tuotteen teknisten ominaisuuksien lisäksi muun muassa tuotteen toimintaympäristö.
Diplomityön tavoitteena oli kehittää tuotepolitiikka yrityksen myyntiprosessin haasteiden ratkaisemiseksi. Tätä lähdettiin tavoittelemaan kolmen eri vaiheen, kirjallisuuskatsauksen, nykytilan kartoituksen ja benchmarking-haastattelujen kautta. Kirjallisuuskatsauksella selvitettiin, mitä tarkoittavat tuote ja tuotepolitiikka. Tuotepolitiikan havaittiin olevan työkalu, jolla kommunikoidaan tuotestrategia eteenpäin. Se lukee alleen muun muassa tuotteen ja tuotestrategiat. Sen avulla yritys kertoo, missä strategisessa asemassa se pyrkii olemaan tuotteellaan. Kun tämä on tiedossa, yritys voi keskittyä ydinosaamiseensa.
Nykytilan kartoitus suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina yrityksen sisällä. Nykytilan kartoituksessa selvitettiin, mikä on tuotepolitiikan nykytilanne kohdeyrityksessä. Tuotepolitiikan nykyinen taso nähtiin puutteellisena. Yrityksen jokaisessa toiminnossa nähtiin tähän liittyviä ongelmia. Ongelmat liittyivät pääasiassa siihen, ettei yrityksen sisällä ollut yksimielisyyttä siitä, mikä on yrityksen ydinosaamista. Ongelmiin haettiin ratkaisuja benchmarking-haastattelujen kautta, jotka suoritettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina neljässä eri yrityksessä.
Muilla yrityksillä oli lukuisia eri toimintatapoja ylittää kohdeyrityksessä esiintyvät ongelmat. Näitä esille tulleita toimintatapoja hyväksikäyttäen ja soveltamalla teoriaosuutta, luotiin kohdeyritykselle tuotepolitiikan dokumentti. Tuotepolitiikan dokumentti on myynnin työkalu, jolla myyntiprosessin ongelmat voidaan ylittää. Dokumentti auttaa yritystä myös keskittymään ydinosaamiseensa selkeyttämällä tuotteiden tavoitteita ja strategioita. Luodulla tuotepolitiikan dokumentilla kommunikoidaan tuotepolitiikka yrityksen sisällä. Kun yrityksessä täytetään kyseinen dokumentti, yrityksessä otetaan huomioon tuotteen teknisten ominaisuuksien lisäksi muun muassa tuotteen toimintaympäristö.