MOOCien mahdollisuudet kemian opetuksessa
Virtanen, Tiia (2018)
Virtanen, Tiia
2018
Teknis-luonnontieteellinen
Teknis-luonnontieteellinen tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-08-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142106
Tiivistelmä
MOOCit ovat massiivisia avoimia verkkokursseja, joilla osallistujamäärää ei ole rajoitettu. MOOCit ovat yleistyneet vuoden 2012 jälkeen ja nykyään palveluntarjoajia löytyy ympäri maailmaa. MOOCit olivat alun perin lähinnä tietotekniikkaan suuntautuneita, mutta nykyään MOOCeja löytyy laajalti eri aihealueilta, kuten kemiasta.
MOOCeja voidaan käyttää sulautuvassa ja käänteisessä opetuksessa. Sulautuvan opetuksen periaatteena on yhdistää kaksi aiemmin erillään olevaa oppimisympäristöä: kontaktiopetus ja verkko-opetusympäristöt. Sulautuvassa opetuksessa voidaan käyttää erilaisia opetusmuotoja kuten ryhmätöitä, verkkoluentoja, laskuharjoituksia. Käänteisen opetuksen prosessi voidaan jakaa kahteen osioon: kotona tapahtuva teoriaan perehtyminen ja luokkahuoneessa tapahtuva teorian soveltaminen. Käänteinen opetusmenetelmä siirtää teoriaan tutustumisen opiskelijan tehtäväksi omalla ajallaan, jolloin luokkahuoneessa tapahtuva opetusaika jää teoriaan pohjautuvien harjoitusten tekemiseen.
Kemian opetuksen vaikeus on saada opiskelijat ymmärtämään kemian kolmen tason linkittyminen toisiinsa. Makroskooppinen käsin kosketeltava taso, submikroskooppinen atomi- ja molekyylitaso sekä symbolinen reaktioyhtälöillä kuvattava taso kuvaavat kemiaa omista näkökulmistaan. Kemian ymmärtäminen vaatii kaikkien kolmen tason ymmärtämistä.
Diplomityössä tarkoituksena oli selvittää soveltuvatko MOOCit kemian opetukseen. Tutkimuksessa keskityttiin kemian opetusmenetelmien ja MOOCien teoriakatsauksen lisäksi case-tutkimukseen Organic and Hybrid Solar Cells -opintojakson osalta. Tutkimusta varten opintojakson loppupuolella teetettiin kysely ja MOOC-luentojen pohjalta tehtyjä oppimispäiväkirjoja analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimusten pohjalta pystytään sanomaan, että MOOCien käyttö osana opetusta toimii myös kemian opetuksessa. Vaikka osa opetusta onkin laboratoriotyöskentelyä, voidaan MOOCeja käyttää opintojaksojen osasuorituksena yliopistotasolla.
MOOCeja voidaan käyttää sulautuvassa ja käänteisessä opetuksessa. Sulautuvan opetuksen periaatteena on yhdistää kaksi aiemmin erillään olevaa oppimisympäristöä: kontaktiopetus ja verkko-opetusympäristöt. Sulautuvassa opetuksessa voidaan käyttää erilaisia opetusmuotoja kuten ryhmätöitä, verkkoluentoja, laskuharjoituksia. Käänteisen opetuksen prosessi voidaan jakaa kahteen osioon: kotona tapahtuva teoriaan perehtyminen ja luokkahuoneessa tapahtuva teorian soveltaminen. Käänteinen opetusmenetelmä siirtää teoriaan tutustumisen opiskelijan tehtäväksi omalla ajallaan, jolloin luokkahuoneessa tapahtuva opetusaika jää teoriaan pohjautuvien harjoitusten tekemiseen.
Kemian opetuksen vaikeus on saada opiskelijat ymmärtämään kemian kolmen tason linkittyminen toisiinsa. Makroskooppinen käsin kosketeltava taso, submikroskooppinen atomi- ja molekyylitaso sekä symbolinen reaktioyhtälöillä kuvattava taso kuvaavat kemiaa omista näkökulmistaan. Kemian ymmärtäminen vaatii kaikkien kolmen tason ymmärtämistä.
Diplomityössä tarkoituksena oli selvittää soveltuvatko MOOCit kemian opetukseen. Tutkimuksessa keskityttiin kemian opetusmenetelmien ja MOOCien teoriakatsauksen lisäksi case-tutkimukseen Organic and Hybrid Solar Cells -opintojakson osalta. Tutkimusta varten opintojakson loppupuolella teetettiin kysely ja MOOC-luentojen pohjalta tehtyjä oppimispäiväkirjoja analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimusten pohjalta pystytään sanomaan, että MOOCien käyttö osana opetusta toimii myös kemian opetuksessa. Vaikka osa opetusta onkin laboratoriotyöskentelyä, voidaan MOOCeja käyttää opintojaksojen osasuorituksena yliopistotasolla.