Yhdessä oppien –vertaisoppimisen hyödyntäminen matematiikassa
Mannila, Lauri (2018)
Mannila, Lauri
2018
Teknis-luonnontieteellinen
Teknis-luonnontieteellinen tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-08-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201808142149
Tiivistelmä
Siirryttäessä koulumatematiikasta korkeakouluissa käytävään matematiikkaan, ovat lähtötasot matematiikan opiskeluun erilaisia ja opiskelijat tarvitsevat eri määrän ja erilaista tukea matematiikan opinnoissa. Korkeakoulujen tulisi panostaa matematiikan opetuksen monipuolistamiseen ja tukemiseen, jotta opiskelijoille voitaisiin tarjota tasokasta matematiikan opetusta. Suomessa ollaankin panostettu matematiikan opetuksen kehittämiseen sähköisten oppimisympäristöjen avulla. Hyvin järjestetyn tukitoiminnan avulla voidaan opiskelijoiden mielenkiintoa matematiikkaa kohtaan kasvattaa ja parantaa opiskelijoiden suoriutumista matematiikan opinnoissa.
Tampereen teknillisessä yliopistossa on opiskelijoita varten kehitetty paljon tukitoimia matematiikan opiskelun tueksi. Tässä työssä tutkitaankin tukitoimintakokeilua, Laskutupaa, jonka tarkoituksena on tarjota opiskelijoille apua ja neuvoja matematiikan opinnoissa. Laskutupa on tila, minne opiskelijat saavat vapaasti tulla laskemaan ja opiskelemaan matematiikka paikan päällä olevan ohjaajan avustuksella. Tämän tutkimuksen kohdejoukkona olivat Laskutuvassa käyvät opiskelijat eli ensimmäisen vuosikurssin matematiikan kursseja käyvät opiskelijat. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään auttavatko Laskutupa ja vertaisoppiminen kasvattamaan opiskelijoiden matemaattista osaamista, minkälaiset opiskelijat hyötyvät vertaisoppimisesta ja kuinka sähköisiä viestintäjärjestelmiä voidaan hyödyntää vertaisoppimisessa.
Kyselyn tulosten perusteella Laskutupa auttoi opiskelijoita matematiikan opinnoissa ja heidän matemaattinen osaaminen kehittyi. Vertaisoppiminen koettiin tehokkaaksi tavaksi oppia ja ymmärtää matematiikkaa ja vertaisoppiminen oli tehokas oppimiskeino riippumatta oppimistyylistä. Sähköisillä viestintäjärjestelmillä voidaan tukea vertaisoppimista, mutta se vaatii aktiivisuutta itse opiskelijoilta.
Tampereen teknillisessä yliopistossa on opiskelijoita varten kehitetty paljon tukitoimia matematiikan opiskelun tueksi. Tässä työssä tutkitaankin tukitoimintakokeilua, Laskutupaa, jonka tarkoituksena on tarjota opiskelijoille apua ja neuvoja matematiikan opinnoissa. Laskutupa on tila, minne opiskelijat saavat vapaasti tulla laskemaan ja opiskelemaan matematiikka paikan päällä olevan ohjaajan avustuksella. Tämän tutkimuksen kohdejoukkona olivat Laskutuvassa käyvät opiskelijat eli ensimmäisen vuosikurssin matematiikan kursseja käyvät opiskelijat. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään auttavatko Laskutupa ja vertaisoppiminen kasvattamaan opiskelijoiden matemaattista osaamista, minkälaiset opiskelijat hyötyvät vertaisoppimisesta ja kuinka sähköisiä viestintäjärjestelmiä voidaan hyödyntää vertaisoppimisessa.
Kyselyn tulosten perusteella Laskutupa auttoi opiskelijoita matematiikan opinnoissa ja heidän matemaattinen osaaminen kehittyi. Vertaisoppiminen koettiin tehokkaaksi tavaksi oppia ja ymmärtää matematiikkaa ja vertaisoppiminen oli tehokas oppimiskeino riippumatta oppimistyylistä. Sähköisillä viestintäjärjestelmillä voidaan tukea vertaisoppimista, mutta se vaatii aktiivisuutta itse opiskelijoilta.