Monetisaatiostrategioiden vaikutukset mobiilipelien kehittämiseen ja ominaisuuksiin
Reinikka, Roope (2018)
Reinikka, Roope
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805041590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201805041590
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintyö käsittelee monetisaatiostrategioiden vaikutuksia mobiilipelien kehittämiseen ja ominaisuuksiin. Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska sitä ei ole juurikaan tutkittu aiemmin. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: ”Miten monetisaatiostrategia vaikuttaa mobiilipelin kehittämiseen ja ominaisuuksiin?”
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena ja aineistoa tutkimusta varten on etsitty tieteellisten julkaisujen tietokannoista. Kirjallisuuden perusteella monetisaatiostrategiat voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan, jotka ovat ilmaispeli, premium ja freemium. Ilmaispelin kaikki ominaisuudet ovat ilmaiseksi pelattavissa ja sen tuotto perustuu pelinsisäiseen mainostamiseen tai muiden tuotteiden myynnin tukemiseen. Premium-pelin kaikki ominaisuudet saa käyttöönsä maksaessaan pelistä kiinteän lataushinnan. Freemium-pelin lataaminen ja pelaaminen on ilmaista, mutta sen pelikokemus kannustaa pelaajaa käyttämään oikeaa rahaa pelinsisäisiin ostoksiin tai ladattavaan sisältöön.
Ilmaispelien kehittämisessä on keskityttävä mainonnan optimointiin, pelaajien kaveriverkostojen hyödyntämisen ja ikonin sekä nimen viimeistelyyn. Premium-pelien kehittämisessä laatu ja hinnoittelun optimointi ovat keskeisessä roolissa. Kynnystä ostaa premiumpeli voidaan laskea lite-peleillä, jotka antavat mahdollisuuden kokeilla pelin rajoitettua versioita ilmaiseksi. Freemium-pelien kehittämisessä pelaajien hankinta ja sitouttaminen ovat erittäin tärkeää. Lisäksi pelikokemuksen suunnittelu kannustamaan pelinsisäisiin ostoksiin on merkittävä osa freemium-pelien kehittämistä. Tulokset olivat odotettuja ja suoraviivaisia ja ne vastasivat onnistuneesti tutkimusaukon pohjalta laadittuihin tutkimuskysymyksiin.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksena ja aineistoa tutkimusta varten on etsitty tieteellisten julkaisujen tietokannoista. Kirjallisuuden perusteella monetisaatiostrategiat voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan, jotka ovat ilmaispeli, premium ja freemium. Ilmaispelin kaikki ominaisuudet ovat ilmaiseksi pelattavissa ja sen tuotto perustuu pelinsisäiseen mainostamiseen tai muiden tuotteiden myynnin tukemiseen. Premium-pelin kaikki ominaisuudet saa käyttöönsä maksaessaan pelistä kiinteän lataushinnan. Freemium-pelin lataaminen ja pelaaminen on ilmaista, mutta sen pelikokemus kannustaa pelaajaa käyttämään oikeaa rahaa pelinsisäisiin ostoksiin tai ladattavaan sisältöön.
Ilmaispelien kehittämisessä on keskityttävä mainonnan optimointiin, pelaajien kaveriverkostojen hyödyntämisen ja ikonin sekä nimen viimeistelyyn. Premium-pelien kehittämisessä laatu ja hinnoittelun optimointi ovat keskeisessä roolissa. Kynnystä ostaa premiumpeli voidaan laskea lite-peleillä, jotka antavat mahdollisuuden kokeilla pelin rajoitettua versioita ilmaiseksi. Freemium-pelien kehittämisessä pelaajien hankinta ja sitouttaminen ovat erittäin tärkeää. Lisäksi pelikokemuksen suunnittelu kannustamaan pelinsisäisiin ostoksiin on merkittävä osa freemium-pelien kehittämistä. Tulokset olivat odotettuja ja suoraviivaisia ja ne vastasivat onnistuneesti tutkimusaukon pohjalta laadittuihin tutkimuskysymyksiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]