Turvalaite- ja sähköratatekniikan tietomallintamisen kehittäminen
Pulkkinen, Eveliina (2018)
Pulkkinen, Eveliina
2018
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-03-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201802201287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201802201287
Tiivistelmä
Infra-alan tietomallintamisen eli inframallintamisen ohjenuoriksi on luotu Yleiset inframallivaatimukset (YIV) -ohjeistus, InfraBIM-nimikkeistö sekä tiedonsiirtoformaattien määrittelyt. Nämä ohjeet ja vaatimukset eivät kuitenkaan kata vielä kaikkia tekniikka-aloja, esimerkiksi rautateiden turvalaite- ja sähköratajärjestelmiä, mikä aiheuttaa ongelmia mallipohjaisesti toteutettavien hankkeiden tilaamiseen ja suunnitteluun. Tämän diplomityön päätavoitteena on luoda pohja turvalaite- ja sähköratatekniikan tietomallintamiselle määrittämällä suuntaviivat mallinnusvaatimuksille, nimikkeistölle ja tiedonsiirtoformaatille. Lisäksi työn tavoitteena on tarkastella turvalaite- ja sähköratamallintamiseen liittyvää mallinnusteknologiaa sekä toimintatapoja ja prosesseja.
Työ muodostuu kahdesta osuudesta: kirjallisuustutkimuksesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Kirjallisuusosiossa esitellään turvalaite- ja sähköratajärjestelmien sekä tietomallintamisen perusteita. Empiirisen osion tutkimus tehtiin alan asiantuntijaryhmän työpajatyöskentelyn pohjalta. Tutkimuksen pohjalta määritettiin turvalaite- ja sähköratamalliin sisällytettävien osien mallinnustapa ja -tarkkuus sekä liitettävät attribuuttitiedot nykyisten mallinnustavoitteiden perusteella. Tutkimuksessa havaittiin tarve laajentaa InfraBIM-nimikkeistöä myös turvalaite- ja sähköratatekniikan tarpeisiin. InfraBIM-nimikkeistön täydentämiseen luotiin alustava ehdotus, jossa näille järjestelmille on omat nimikkeistöryhmänsä.
Avoimia tiedonsiirtoformaatteja ja mallinnusohjelmistoja ei ole kehitetty vastaamaan turvalaite- ja sähköratamallintamisen tarpeita. Tiedonsiirtoformaattien ja ohjelmistojen kehittäminen on hidasta, joten näiden tekniikkalajien mallien tiedonsiirtoformaattina käytetään toistaiseksi dwg-formaattia. Dwg-formaatti ei kuitenkaan sovellu käytettäväksi tiedonsiirtoon pitkällä tähtäimellä. Näin ollen työn aikana käynnistettiin erillinen, tarkempi selvitys turvalaite- ja sähköratamallien tiedonsiirtoformaateista.
Turvalaite- ja sähköratamallintamisen työkaluksi tulee luoda vaatimusten mukaisia valmiita 3D-objekteja järjestelmien osista. Lähitulevaisuudessa objekteille tulee luoda julkinen objektikirjasto, jossa ne ovat kaikkien toimijoiden saatavilla.
Tässä työssä määritetyt mallinnusvaatimukset koskevat pääasiassa rakentamissuunnitteluvaihetta. Aikaisempien suunnitteluvaiheiden suunnittelun ja mallintamisen tarkkuustason tarkoituksenmukaisuutta tulisi tarkastella kattavammin kehitystyön edetessä. Turvalaite- ja sähköratamalleja tulisi hyödyntää enemmän myös rakentamisvaiheessa sekä kunnossapidossa ja omaisuudenhallinnassa. Lisäksi nykyiset toimintatavat ja prosessit vaativat tarkastelua ja päivittämistä mallipohjaista toimintaa tukevaan suuntaan.
Työ muodostuu kahdesta osuudesta: kirjallisuustutkimuksesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Kirjallisuusosiossa esitellään turvalaite- ja sähköratajärjestelmien sekä tietomallintamisen perusteita. Empiirisen osion tutkimus tehtiin alan asiantuntijaryhmän työpajatyöskentelyn pohjalta. Tutkimuksen pohjalta määritettiin turvalaite- ja sähköratamalliin sisällytettävien osien mallinnustapa ja -tarkkuus sekä liitettävät attribuuttitiedot nykyisten mallinnustavoitteiden perusteella. Tutkimuksessa havaittiin tarve laajentaa InfraBIM-nimikkeistöä myös turvalaite- ja sähköratatekniikan tarpeisiin. InfraBIM-nimikkeistön täydentämiseen luotiin alustava ehdotus, jossa näille järjestelmille on omat nimikkeistöryhmänsä.
Avoimia tiedonsiirtoformaatteja ja mallinnusohjelmistoja ei ole kehitetty vastaamaan turvalaite- ja sähköratamallintamisen tarpeita. Tiedonsiirtoformaattien ja ohjelmistojen kehittäminen on hidasta, joten näiden tekniikkalajien mallien tiedonsiirtoformaattina käytetään toistaiseksi dwg-formaattia. Dwg-formaatti ei kuitenkaan sovellu käytettäväksi tiedonsiirtoon pitkällä tähtäimellä. Näin ollen työn aikana käynnistettiin erillinen, tarkempi selvitys turvalaite- ja sähköratamallien tiedonsiirtoformaateista.
Turvalaite- ja sähköratamallintamisen työkaluksi tulee luoda vaatimusten mukaisia valmiita 3D-objekteja järjestelmien osista. Lähitulevaisuudessa objekteille tulee luoda julkinen objektikirjasto, jossa ne ovat kaikkien toimijoiden saatavilla.
Tässä työssä määritetyt mallinnusvaatimukset koskevat pääasiassa rakentamissuunnitteluvaihetta. Aikaisempien suunnitteluvaiheiden suunnittelun ja mallintamisen tarkkuustason tarkoituksenmukaisuutta tulisi tarkastella kattavammin kehitystyön edetessä. Turvalaite- ja sähköratamalleja tulisi hyödyntää enemmän myös rakentamisvaiheessa sekä kunnossapidossa ja omaisuudenhallinnassa. Lisäksi nykyiset toimintatavat ja prosessit vaativat tarkastelua ja päivittämistä mallipohjaista toimintaa tukevaan suuntaan.