Liikkumispalvelun hankinta – Case Turun kaupunkipyöräjärjestelmä
Vallbacka, Mikko (2018)
Vallbacka, Mikko
2018
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801191113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201801191113
Tiivistelmä
Kaupunkipyöräjärjestelmät ovat yleistyneet maailmalla ja ovat yleistymässä myös Suomessa. Tässä diplomityössä tarkasteltiin kaupunkipyöräjärjestelmän hankintaa liikkumispalveluksi. Case-kaupunkina oli Turun kaupunki. Työn tavoitteena oli selvittää hankinnassa huomioon otettavia asioita. Tarkastelun ajanjakso ulottuu lokakuusta 2016 joulukuuhun 2017. Kaupunkipyöräjärjestelmä suunniteltiin otettavan käyttöön toukokuussa 2018, joten käyttöönotto ja sitä edeltävät neljä kuukautta jäivät tarkastelun ulkopuolelle.
Tutkimus oli osa Euroopan Unionin Horizon 2020 -rahoitettua CIVITAS ECCENTRIC -hanketta. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin tieteellisiä artikkeleja, oppaita, linjapapereita, uutisia ja muita Internet-aineistoja sekä Turun ja muiden kaupunkien materiaaleja. Tieteellisissä artikkeleissa priorisoitiin tuoreita ja työn kannalta relevantteja artikkeleja, sillä monet kaupunkipyöräjärjestelmiä koskevat artikkelit käsittelivät pyörien tasapainotusta, joka oli työn rajauksen ulkopuolella. MaaS-konseptin tuoreudesta johtuen siihen liittyviä artikkeleja löytyi vielä melko vähän. Alan seminaarien asiantuntijaesityksiä kuuntelemalla ja kahdella asiantuntijahaastattelulla syvennettiin aihepiirejä asiantuntijoiden näkemysten pohjalta. Kirjoittaja osallistui hankintaan itse ja hyödynsi havainnointia case-tutkimusmenetelmänä.
Työn tulosten perusteella tärkeimmät huomioon otettavat asiat kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnassa liittyvät projektin reunaehtoihin, projektinhallintaan, sidosryhmäyhteistyöhön ja toimintaympäristön muutosten huomiointiin. Reunaehtoja asettavat sekä hankinnalle asetetut tavoitteet että kaupungin omat rajaukset erityisesti rahoituksessa. Projektinhallinnan kannalta on tärkeää jakaa hankintavaiheet eri osiin ja tunnistaa, mitä tehtäviä kukin vaihe sisältää. Sidosryhmistä on suotavaa tunnistaa oleelliset sisäiset ja ulkoiset tahot ja heidän roolinsa eri vaiheissa. Erityisesti poliittisen päätöksenteon rooli on hyvä ymmärtää. Muuttuvassa toimintaympäristössä huomiota tulee kiinnittää alan markkinatilanteeseen, kaupunkipyöräjärjestelmien teknologiseen kehitykseen ja liikkumisen palvelujen rooliin. Bike sharing systems have spread across the globe and they are also spreading in Finland. This Master’s thesis investigates the procurement of a bike sharing system as a mobility service in Turku. The objective of the study was to research the factors that needed to be taken into consideration in the procurement of the city bike system. The period of the study covered 15 months from October 2016 to December 2017. The bike sharing system was planned to take in use in May 2018 so the implementation and the four months preceding it were not included in this study.
The study was part of CIVITAS ECCENTRIC Initiative funded by Horizon 2020 programme of European Union. The study was conducted as a qualitative research. The literature survey included scientific articles, guide books, white papers, news, Finlex service, other Internet materials and the materials of Turku and other cities. As many scientific articles related to bike sharing systems had only studied the balancing of bikes, this study focused in recently published and substantially relevant scientific articles. In addition, MaaS-related articles were scarce because of the freshness of the concept. Hearing experts in seminars and interviewing two persons who were experts in their field, deepened the respective themes of the study. The author himself participated in the procurement and used observation as a case study method.
The results of the study suggest that boundary conditions, project management, cooperation with interest groups and observation of the changes in the operational environment are the most important factors to take into consideration in the procurement of a city bike system. Boundary conditions come from objectives that are set to the procurement as well as the conditions the city itself sets, especially for funding. Dividing the procurement in different phases and recognizing the tasks each phase includes is important for a well-functioning project management. Furthermore, the results of the study advise to identify the relevant internal and external interest groups and their roles in different phases of a procurement. The role of political decision-making is especially vital to understand. In a changing operational environment, the state of the market of the industry, technological development of bike sharing systems and the role of mobility services need to be taken in consideration.
Tutkimus oli osa Euroopan Unionin Horizon 2020 -rahoitettua CIVITAS ECCENTRIC -hanketta. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Kirjallisuuskatsauksessa hyödynnettiin tieteellisiä artikkeleja, oppaita, linjapapereita, uutisia ja muita Internet-aineistoja sekä Turun ja muiden kaupunkien materiaaleja. Tieteellisissä artikkeleissa priorisoitiin tuoreita ja työn kannalta relevantteja artikkeleja, sillä monet kaupunkipyöräjärjestelmiä koskevat artikkelit käsittelivät pyörien tasapainotusta, joka oli työn rajauksen ulkopuolella. MaaS-konseptin tuoreudesta johtuen siihen liittyviä artikkeleja löytyi vielä melko vähän. Alan seminaarien asiantuntijaesityksiä kuuntelemalla ja kahdella asiantuntijahaastattelulla syvennettiin aihepiirejä asiantuntijoiden näkemysten pohjalta. Kirjoittaja osallistui hankintaan itse ja hyödynsi havainnointia case-tutkimusmenetelmänä.
Työn tulosten perusteella tärkeimmät huomioon otettavat asiat kaupunkipyöräjärjestelmän hankinnassa liittyvät projektin reunaehtoihin, projektinhallintaan, sidosryhmäyhteistyöhön ja toimintaympäristön muutosten huomiointiin. Reunaehtoja asettavat sekä hankinnalle asetetut tavoitteet että kaupungin omat rajaukset erityisesti rahoituksessa. Projektinhallinnan kannalta on tärkeää jakaa hankintavaiheet eri osiin ja tunnistaa, mitä tehtäviä kukin vaihe sisältää. Sidosryhmistä on suotavaa tunnistaa oleelliset sisäiset ja ulkoiset tahot ja heidän roolinsa eri vaiheissa. Erityisesti poliittisen päätöksenteon rooli on hyvä ymmärtää. Muuttuvassa toimintaympäristössä huomiota tulee kiinnittää alan markkinatilanteeseen, kaupunkipyöräjärjestelmien teknologiseen kehitykseen ja liikkumisen palvelujen rooliin.
The study was part of CIVITAS ECCENTRIC Initiative funded by Horizon 2020 programme of European Union. The study was conducted as a qualitative research. The literature survey included scientific articles, guide books, white papers, news, Finlex service, other Internet materials and the materials of Turku and other cities. As many scientific articles related to bike sharing systems had only studied the balancing of bikes, this study focused in recently published and substantially relevant scientific articles. In addition, MaaS-related articles were scarce because of the freshness of the concept. Hearing experts in seminars and interviewing two persons who were experts in their field, deepened the respective themes of the study. The author himself participated in the procurement and used observation as a case study method.
The results of the study suggest that boundary conditions, project management, cooperation with interest groups and observation of the changes in the operational environment are the most important factors to take into consideration in the procurement of a city bike system. Boundary conditions come from objectives that are set to the procurement as well as the conditions the city itself sets, especially for funding. Dividing the procurement in different phases and recognizing the tasks each phase includes is important for a well-functioning project management. Furthermore, the results of the study advise to identify the relevant internal and external interest groups and their roles in different phases of a procurement. The role of political decision-making is especially vital to understand. In a changing operational environment, the state of the market of the industry, technological development of bike sharing systems and the role of mobility services need to be taken in consideration.