Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen monialaisessa palveluyrityksessä
Tuominen, Santeri (2017)
Tuominen, Santeri
2017
Tietojohtaminen
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711092129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201711092129
Tiivistelmä
Ohjelmistorobotiikka (RPA) on sovellusteknologia, jolla automatisoidaan manuaalista työtä tietokoneella. Tutkimuksen kohdeyritys miettii teknologian hankkimista ja halusi tietää mihin ohjelmistorobotiikkaa voitaisiin yrityksessä hyödyntää. Tutkimuksessa tutkitaan, miten ohjelmistorobotiikkaa voidaan hyödyntää prosessien automatisoinnissa? Tutkimuksessa lähdettiin ensin tutkimaan prosessiautomaatiota yleisesti. Prosessiautomaatiossa prosessi automatisoidaan käyttäen jotain automatisointiteknologiaa. Prosessia automatisoidessa on tärkeää ymmärtää prosessi itsessään, sen lopputulos, sekä prosessin ympäristö. Prosessiautomaatiossa pätee, että prosessi tulee pystyä kuvaamaan automatisointiteknologialla, prosessin on oltava stabiili ja prosessin automatisoinnin hyötyjen tulee olla suuremmat kuin automatisoinnin kustannukset. Ohjelmistorobotiikalla automatisoitavien prosessien tulee olla edellisten vaatimusten lisäksi: digitaalisia, yksiselitteisesti auki kirjoitettavia ja strukturoituja. Näiden vaatimusten lisäksi ohjelmistorobotiikalla automatisoinnin liiketoiminnalliseen kannattavuuteen vaikuttaa erilaisia kriteerejä.
Ohjelmistorobotiikka on kehittynyt ruudun raapimisesta ja työnohjausjärjestelmistä, sekä muistuttaa toiminnallaan ohjelmistoagentteja, jotka ovat ihmisen tapaan toimivia ohjelmia. RPA eroaa kuitenkin aikaisemmista teknologioista siinä, että se toimii olemassa olevien järjestelmien päällä, eikä sen määrittäminen vaadi koodaamista. Ohjelmistorobotiikkaa on hyödynnetty ihmisen rutiinitehtävissä, kevyissä integraatioissa, datan ylläpidossa, palveluprosesseissa, tarkistuksissa, ulkoistetuissa prosesseissa ja tehtävissä joihin ei aikaisemmin ole riittänyt resursseja. Ohjelmistorobotiikalla voidaan saavuttaa monia hyötyjä ja haittoja, jotka vaihtelevat prosessikohtaisesti. Usein ohjelmistorobotiikalla pyritään prosessin tehostamiseen tai laadun paranemiseen. Suurimpana negatiivisena tekijänä ohjelmistorobotiikassa on vaikutukset työntekijöille. Jotta potentiaaliset hyödyntämiskohteet RPA:lle voitiin löytää, luotiin viitekehys ohjelmistorobotiikan hyödyntämiselle, jonka pohjalta toteutettiin empiirinen tutkimus.
Tutkimuksessa kohdeyrityksen ohjelmistorobotiikan mahdolliset hyödyntämiskohteet etsittiin haastattelemalla henkilöstöä neljästä tytäryhtiöstä ja neljästä tukitoiminnosta. Haastatteluissa löydettiin 84 hyödyntämiskohdetta ohjelmistorobotiikalle. Hyödyntämiskohteita löydettiin useita lähes kaikista hyödyntämiskategorioista. Puolet prosesseista oli ihmisen rutiinitehtäviä, lisäksi tutkimuksessa ilmeni useita hyödyntämiskohteita asiakkaiden palveluun liittyen. Yritys voi saavuttaa RPA:lla monia potentiaalisia hyötyjä, kuten prosessien laadun paraneminen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyden paraneminen.
Ohjelmistorobotiikka on kehittynyt ruudun raapimisesta ja työnohjausjärjestelmistä, sekä muistuttaa toiminnallaan ohjelmistoagentteja, jotka ovat ihmisen tapaan toimivia ohjelmia. RPA eroaa kuitenkin aikaisemmista teknologioista siinä, että se toimii olemassa olevien järjestelmien päällä, eikä sen määrittäminen vaadi koodaamista. Ohjelmistorobotiikkaa on hyödynnetty ihmisen rutiinitehtävissä, kevyissä integraatioissa, datan ylläpidossa, palveluprosesseissa, tarkistuksissa, ulkoistetuissa prosesseissa ja tehtävissä joihin ei aikaisemmin ole riittänyt resursseja. Ohjelmistorobotiikalla voidaan saavuttaa monia hyötyjä ja haittoja, jotka vaihtelevat prosessikohtaisesti. Usein ohjelmistorobotiikalla pyritään prosessin tehostamiseen tai laadun paranemiseen. Suurimpana negatiivisena tekijänä ohjelmistorobotiikassa on vaikutukset työntekijöille. Jotta potentiaaliset hyödyntämiskohteet RPA:lle voitiin löytää, luotiin viitekehys ohjelmistorobotiikan hyödyntämiselle, jonka pohjalta toteutettiin empiirinen tutkimus.
Tutkimuksessa kohdeyrityksen ohjelmistorobotiikan mahdolliset hyödyntämiskohteet etsittiin haastattelemalla henkilöstöä neljästä tytäryhtiöstä ja neljästä tukitoiminnosta. Haastatteluissa löydettiin 84 hyödyntämiskohdetta ohjelmistorobotiikalle. Hyödyntämiskohteita löydettiin useita lähes kaikista hyödyntämiskategorioista. Puolet prosesseista oli ihmisen rutiinitehtäviä, lisäksi tutkimuksessa ilmeni useita hyödyntämiskohteita asiakkaiden palveluun liittyen. Yritys voi saavuttaa RPA:lla monia potentiaalisia hyötyjä, kuten prosessien laadun paraneminen ja sitä kautta asiakastyytyväisyyden paraneminen.