Kolmannen osapuolen aiheuttamat kaapelivauriot - niiden operatiivinen ja taloudellinen vaikutus jakeluverkkoyhtiössä
Reunanen, Mikko (2017)
Reunanen, Mikko
2017
Sähkötekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201710202039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201710202039
Tiivistelmä
Sähköverkkojen toimitusvarmuuteen on 2000-luvun suurhäiriöiden jälkeen investoitu yhä kiihtyvällä tahdilla. Vuonna 2013 muutettu sähkömarkkinalaki onkin määritellyt sähköverkkojen toimitusvarmuuden parantamisen ehdot vuodelle 2028 asti. Investoinnit vievät ilmajohtoverkkoa säältä suojaan maan alle kaapeliverkoksi, mutta kaapelointi tuo mukanaan omat haasteensa. Siinä missä ilmajohtoverkko on ollut helposti nähtävillä ja varottavissa, kaapeliverkon havaitsemiseen tarvitaan sijaintikartat ja mahdollisesti kaapelipeilaus. Sähkömarkkinalaista seuranneet toimitusvarmuusinvestoinnit ovat asettaneet verkkoyhtiöille ja investointeja tekeville urakoitsijoille tiukkoja aikataulupaineita, mikä on ajoittain heijastunut verkoston dokumentoinnin tarkkuuteen.
Tämän diplomityön tarkoituksena on analysoida kolmannen osapuolen aiheuttamien kaapelivaurioiden taloudellista ja operatiivista vaikutusta jakeluverkkoyhtiöön. Kolmannella osapuolella tarkoitetaan tässä työssä niitä maanrakentajia ja toimijoita, jotka eivät liity työn tilaajaorganisaation Caruna Oy:n verkostotöihin. Kolmannen osapuolen työt ovat siis lähtökohtaisesti muita infrarakennustöitä, kuten kadunrakentamista tai viemäriverkostotöitä.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sähkönjakelun liiketoimintaan liittyvää lainsäädäntöä ja säätelyä, sähköverkkoyhtiön ostopalveluja ja asiakaskokemusta sekä kaapeleiden teknisiä ominaisuuksia. Empiria kerättiin erilaisten haastattelujen, kenttätutkimuksen ja havainnoinnin avulla. Tutkimustyö rajattiin koskemaan Caruna Espoo Oy:n sekä Caruna Oy:n Lounais-Suomen ja Keski-Uudenmaan verkkoalueita.
Työssä luotiin haastattelujen ja havaintojen pohjalta Carunan nykyisille vika- ja reklamaatioprosesseille kosketuspistekartat. Haastatteluissa selvitettiin tyypillisimpiä ulkopuolisen aiheuttamia kaapelivauriotapauksia ja tilanteita, joissa niitä syntyy. Sijaintipalveluihin ja kaapelinäyttöihin liittyviin haasteisiin etsittiin ratkaisuja haastattelemalla sekä kunnallista että yksityistä sijaintipalveluntarjoajaa. Mallinnettujen kosketuspistekarttojen pohjalta luotiin uusi toimintamalli vikatehtävien laskutusreklamaatioiden ehkäisemiseksi ja ostopalveluna toteutetun sijaintipalvelutoiminnan kehittämiseksi. Työnoleellisimpana tuloksena havaittiin kaapelivaurioiden riippumattomuus suojaustavasta. Lisäksi työn tuloksena voidaan sanoa kouluttamisella ja tietoisuudella olevan merkitystä kaapelivaurioiden ennaltaehkäisyssä.
Tämän diplomityön tarkoituksena on analysoida kolmannen osapuolen aiheuttamien kaapelivaurioiden taloudellista ja operatiivista vaikutusta jakeluverkkoyhtiöön. Kolmannella osapuolella tarkoitetaan tässä työssä niitä maanrakentajia ja toimijoita, jotka eivät liity työn tilaajaorganisaation Caruna Oy:n verkostotöihin. Kolmannen osapuolen työt ovat siis lähtökohtaisesti muita infrarakennustöitä, kuten kadunrakentamista tai viemäriverkostotöitä.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sähkönjakelun liiketoimintaan liittyvää lainsäädäntöä ja säätelyä, sähköverkkoyhtiön ostopalveluja ja asiakaskokemusta sekä kaapeleiden teknisiä ominaisuuksia. Empiria kerättiin erilaisten haastattelujen, kenttätutkimuksen ja havainnoinnin avulla. Tutkimustyö rajattiin koskemaan Caruna Espoo Oy:n sekä Caruna Oy:n Lounais-Suomen ja Keski-Uudenmaan verkkoalueita.
Työssä luotiin haastattelujen ja havaintojen pohjalta Carunan nykyisille vika- ja reklamaatioprosesseille kosketuspistekartat. Haastatteluissa selvitettiin tyypillisimpiä ulkopuolisen aiheuttamia kaapelivauriotapauksia ja tilanteita, joissa niitä syntyy. Sijaintipalveluihin ja kaapelinäyttöihin liittyviin haasteisiin etsittiin ratkaisuja haastattelemalla sekä kunnallista että yksityistä sijaintipalveluntarjoajaa. Mallinnettujen kosketuspistekarttojen pohjalta luotiin uusi toimintamalli vikatehtävien laskutusreklamaatioiden ehkäisemiseksi ja ostopalveluna toteutetun sijaintipalvelutoiminnan kehittämiseksi. Työnoleellisimpana tuloksena havaittiin kaapelivaurioiden riippumattomuus suojaustavasta. Lisäksi työn tuloksena voidaan sanoa kouluttamisella ja tietoisuudella olevan merkitystä kaapelivaurioiden ennaltaehkäisyssä.