Opportunity Identification for Industrial Digital Services
Eskelinen, Jussi (2017)
Eskelinen, Jussi
2017
Konetekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-10-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201709201920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201709201920
Tiivistelmä
Identification of best concepts and ideas in the uncertain front end of innovation process presents one of the greatest challenges for any company. Opportunity identification for digital services is an increasingly important topic for industry practitioners; growing competitive pressure decreases profit which manufacturing companies achieve just by selling physical equipment and hardware. Existing scientific literature addresses industrial digital services mainly as a tool to enhance the efficiency of field service operations through mobile applications, digital services potential to widen industrial companies service product portfolio with remote services, and their impact to industrial production phases. This leaves user-centric digital services, which extend functionalities of the core product with users own digital technology, without scientific attention in an industrial context.
The primary objective of this research was to identify digital service opportunities that enhance the competitiveness of case company's equipment offering. Research methodology of this study was a multi-method qualitative action-analytical case study of a global machine manufacturer and service provider. Empirical data was collected from hundreds of digital service ideas, tens of hours’ observations and by interviewing both the case company decision makers as well as benchmark industry experts.
Results of this thesis provide a methodology for digital service idea concept creation, refined digital service idea concept portfolio, identified strategic digital service opportunities and a development roadmap for the case company. This research supports existing literature, which suggests that industrial manufacturing companies have to develop new methodologies to create digital innovations. The findings show that the case company can improve the competitiveness of their equipment offering with a relatively straightforward digital service offering, which facilitates their customer's shop floor tasks. After the case company has realized the first digital service offering, it can leverage future business potential by integrating their equipment offering and people with more advanced digital service concepts. Parhaiden ideoiden ja konseptien tunnistaminen epävarmassa innovaatioprosessin alkupäässä on yksi suurimmista haasteista, jonka yritykset kohtaavat toimialasta riippumatta. Digitaalisten palvelumahdollisuuksien tunnistaminen nousee jatkuvasti tärkeämmäksi aiheeksi, kun alati kiristyvä kilpailu teollisuuden aloilla laskee pelkkien tuotteiden ja komponenttien myynnistä saatavaa voittoa. Aikaisempi tieteellinen kirjallisuus käsittelee digitaalisia palveluita pääasiassa kenttähuollon työtä helpottavina mobiilityökaluina, niiden potentiaalia uusien etäpalveluiden luomiseen ja digitaalisten palveluiden vaikutusta teollisiin tuotantoprosesseihin. Tämä jättää käyttäjälähtöiset digitaaliset palvelut, jotka lisäävät perinteisten tuotteiden toiminallisuuksia käyttäjän oman digitaalisen teknologian avulla, vaille huomiota.
Tämän diplomityön päätavoite oli tunnistaa digitaaliset palvelumahdollisuudet, jotka parantavat kohdeyrityksen laitetarjooman kilpailukykyä. Valittu tutkimusmenetelmä oli monimetodinen laadullinen toiminta-analyyttinen tapaustutkimus globaalista konepajayrityksestä, jolla on myös laaja palveluliiketoiminta. Empiirinen materiaali kerättiin sadoista digitaalipalveluideoista, kymmenistä tunneista havainnointia sekä haastattelemalla kohdeyrityksen päätöksentekijöitä sekä valitun vertailutoimialan asiantuntijoita.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat metodologian digitaalipalveluideoiden ja konseptien luomiseen, ideakonseptiportfolion digitaalipalveluille, tunnistetut strategiset digitaalipalvelumahdollisuudet ja karkeat kehitysaskeleet kohdeyritykselle. Tämän lisäksi tulokset selventävät mitä käyttäjälähtöiset teolliset digitaaliset palvelut ovat. Löydökset tukevat olemassa olevaa kirjallisuutta, jonka mukaan teollisten valmistavien yritysten tulee ottaa käyttöön ja kehittää uusia toimintatapoja luodakseen digitaalisia innovaatioita. Kohdeyritys voi parantaa tarjoomansa kilpailukykyä melko suoraviivaisella digitaalisella palvelulla, joka tukee asiakkaiden lattiatason tehtäviä. Kehittyneemmät konseptit tarjoavat kohdeyritykselle tulevaisuuden liiketoimintapotentiaalia, jonka se voi realisoida integroimalla laitteiden ympärillä toimivat ihmiset digitaalisen palvelun avulla itse laitteeseen.
The primary objective of this research was to identify digital service opportunities that enhance the competitiveness of case company's equipment offering. Research methodology of this study was a multi-method qualitative action-analytical case study of a global machine manufacturer and service provider. Empirical data was collected from hundreds of digital service ideas, tens of hours’ observations and by interviewing both the case company decision makers as well as benchmark industry experts.
Results of this thesis provide a methodology for digital service idea concept creation, refined digital service idea concept portfolio, identified strategic digital service opportunities and a development roadmap for the case company. This research supports existing literature, which suggests that industrial manufacturing companies have to develop new methodologies to create digital innovations. The findings show that the case company can improve the competitiveness of their equipment offering with a relatively straightforward digital service offering, which facilitates their customer's shop floor tasks. After the case company has realized the first digital service offering, it can leverage future business potential by integrating their equipment offering and people with more advanced digital service concepts.
Tämän diplomityön päätavoite oli tunnistaa digitaaliset palvelumahdollisuudet, jotka parantavat kohdeyrityksen laitetarjooman kilpailukykyä. Valittu tutkimusmenetelmä oli monimetodinen laadullinen toiminta-analyyttinen tapaustutkimus globaalista konepajayrityksestä, jolla on myös laaja palveluliiketoiminta. Empiirinen materiaali kerättiin sadoista digitaalipalveluideoista, kymmenistä tunneista havainnointia sekä haastattelemalla kohdeyrityksen päätöksentekijöitä sekä valitun vertailutoimialan asiantuntijoita.
Tutkimuksen tulokset tarjosivat metodologian digitaalipalveluideoiden ja konseptien luomiseen, ideakonseptiportfolion digitaalipalveluille, tunnistetut strategiset digitaalipalvelumahdollisuudet ja karkeat kehitysaskeleet kohdeyritykselle. Tämän lisäksi tulokset selventävät mitä käyttäjälähtöiset teolliset digitaaliset palvelut ovat. Löydökset tukevat olemassa olevaa kirjallisuutta, jonka mukaan teollisten valmistavien yritysten tulee ottaa käyttöön ja kehittää uusia toimintatapoja luodakseen digitaalisia innovaatioita. Kohdeyritys voi parantaa tarjoomansa kilpailukykyä melko suoraviivaisella digitaalisella palvelulla, joka tukee asiakkaiden lattiatason tehtäviä. Kehittyneemmät konseptit tarjoavat kohdeyritykselle tulevaisuuden liiketoimintapotentiaalia, jonka se voi realisoida integroimalla laitteiden ympärillä toimivat ihmiset digitaalisen palvelun avulla itse laitteeseen.