Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyö tekniikan alan koulutuksessa
Kuusala, Anna (2017)
Kuusala, Anna
2017
Teknis-luonnontieteellinen
Teknis-luonnontieteellinen tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-08-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201708241755
Tiivistelmä
Diplomityössä selvitetään suomalaisten ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välisen yhteistyön laajuutta ja luonnetta tekniikan alan koulutuksessa. Työn olennaisin tutkimusongelma on jaettu kahteen pääkysymykseen: mikä on ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välisen yhteistyön rooli korkeakouluissa ja millaista opetusyhteistyötä korkeakoulujen välillä on jo toteutettu tai suunniteltu. Näiden lisäksi työssä on tarkoituksena selvittää, millaisia haasteita ja tavoitteita yhteistyöhön liittyy ja miten yritykset suhtautuvat korkeakoulusektoreiden väliseen yhteistyöhön, sekä analysoida, millaisia vaikutuksia yhteistyöllä mahdollisesti on tekniikan alan korkeakoulutukseen.
Työssä tutkitaan yhteistyötä viidellä eri paikkakunnalla eri puolilla Suomea: Tampereella, Lappeenrannassa, Vaasassa, Kuopiossa ja pääkaupunkiseudulla. Kohteet on valittu niiden erilaisten yhteistyömuotojen perusteella. Tutkimuksen aineisto kerätään pääasiassa haastattelemalla korkeakoulujen johtoa ja opetusyhteistyöstä vastanneita henkilöitä. Haastatteluiden lisäksi tarkastellaan korkeakoulujen strategioita sekä korkeakoulujen välisiä strategisia yhteistyösopimuksia. Haastateltavien erilaisten roolien avulla on mahdollista vastata kattavasti tutkimuskysymyksiin.
Aineiston pohjalta voidaan todeta korkeakoulujen välisen yhteistyön olevan laajuudeltaan ja sisällöltään hyvin vaihtelevaa. Rakenteellista kehittämistä tehdään voimakkaimmin Tampereella ja Lappeenrannassa, ja pääkaupunkiseudulla ja Itä-Suomessa on laadittu yhteistyön lisäämiseen tähtäävät strategiset yhteistyösopimukset alueiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä. Opetusyhteistyön muodot vaihtelevat yhteisistä luennoista aina yhteneväisiin opintokokonaisuuksiin saakka. Yleisesti korkeakoulut ja yritykset näkevät ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välisen tiivistyvän yhteistyön pääosin positiivisena kehityksenä, ja yhteistyön nähdään vaikuttavan tekniikan alan koulutukseen muun muassa laajempana opintotarjontana ja monipuolisempina tutkintoina. Haasteiksi yhteistyössä nousevat kuitenkin muun muassa resurssien vähäisyys sekä kulttuurierot. Suomalaisen korkeakoulujärjestelmän nähdään kehittyvän yhteistyön myötä yhteneväisempään suuntaan ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä.
Diplomityö luo kuvan suomalaisen korkeakoulutuksen kehityksen nykytilanteesta ja suunnasta, täydentää nykyisiä tietoja korkeakouluyhteistyöstä, sen syistä ja haasteista sekä tuo esille yritysten näkemykset yhteistyöstä. Saatuja tuloksia on jatkossa mahdollista hyödyntää korkeakoulutuksen kehittämisen ja tutkimuksen tukena.
Työssä tutkitaan yhteistyötä viidellä eri paikkakunnalla eri puolilla Suomea: Tampereella, Lappeenrannassa, Vaasassa, Kuopiossa ja pääkaupunkiseudulla. Kohteet on valittu niiden erilaisten yhteistyömuotojen perusteella. Tutkimuksen aineisto kerätään pääasiassa haastattelemalla korkeakoulujen johtoa ja opetusyhteistyöstä vastanneita henkilöitä. Haastatteluiden lisäksi tarkastellaan korkeakoulujen strategioita sekä korkeakoulujen välisiä strategisia yhteistyösopimuksia. Haastateltavien erilaisten roolien avulla on mahdollista vastata kattavasti tutkimuskysymyksiin.
Aineiston pohjalta voidaan todeta korkeakoulujen välisen yhteistyön olevan laajuudeltaan ja sisällöltään hyvin vaihtelevaa. Rakenteellista kehittämistä tehdään voimakkaimmin Tampereella ja Lappeenrannassa, ja pääkaupunkiseudulla ja Itä-Suomessa on laadittu yhteistyön lisäämiseen tähtäävät strategiset yhteistyösopimukset alueiden yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä. Opetusyhteistyön muodot vaihtelevat yhteisistä luennoista aina yhteneväisiin opintokokonaisuuksiin saakka. Yleisesti korkeakoulut ja yritykset näkevät ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välisen tiivistyvän yhteistyön pääosin positiivisena kehityksenä, ja yhteistyön nähdään vaikuttavan tekniikan alan koulutukseen muun muassa laajempana opintotarjontana ja monipuolisempina tutkintoina. Haasteiksi yhteistyössä nousevat kuitenkin muun muassa resurssien vähäisyys sekä kulttuurierot. Suomalaisen korkeakoulujärjestelmän nähdään kehittyvän yhteistyön myötä yhteneväisempään suuntaan ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä.
Diplomityö luo kuvan suomalaisen korkeakoulutuksen kehityksen nykytilanteesta ja suunnasta, täydentää nykyisiä tietoja korkeakouluyhteistyöstä, sen syistä ja haasteista sekä tuo esille yritysten näkemykset yhteistyöstä. Saatuja tuloksia on jatkossa mahdollista hyödyntää korkeakoulutuksen kehittämisen ja tutkimuksen tukena.