Ravintolan pikakassajärjestelmän kosketuskäyttöliittymän suunnittelu
Jaatinen, Mikko (2017)
Jaatinen, Mikko
2017
Tietotekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705261551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705261551
Tiivistelmä
Ravintoloissa asioiminen on pitkään tapahtunut samaa kaavaa käyttäen. Digitalisaatio on näkynyt ravintoloissa lähinnä kassajärjestelmissä, muuttaen ravintolatyöntekijöiden kassaa kirjaamista helpommaksi. Diplomityössä viedään asiaa vielä eteenpäin siirtäen asiakkaalle vastuun tilaamisesta, jolloin henkilökunnalle jää enemmän aikaa ravintolan muihin askareisiin. Asiakkaiden ravintolassa käynti nopeutuu, eikä tarvitse odottaa tarjoilijaa tuomaan ruokalistoja tai laskua asiakkaalle. Diplomityössä suunniteltu pikakassajärjestelmä on yhdistelmä sähköistä ruokalistaa ja kassajärjestelmää. Suomessa ravintolan pikakassajärjestelmiä ei ole vielä laajassa käytössä ja tuskin menee kauaakaan, kun sellainen Suomeen saapuu. Ulkomailla vastaavanlaisia järjestelmiä on käytössä lähinnä pikaruokaravintoloissa.
Pikakassajärjestelmässäni on kaksi mahdollista toteutustapaa, joista toinen on ravintolassa oleva järjestelmä ja toinen ihmisten mukana älypuhelimessa kulkeva sovellus. Idea ravintolan pikakassajärjestelmään syntyi Budapestissa vieraillessani, jossa huomasin, kuinka huono kassajärjestelmä myyjällä oli käytössä. Ruokakauppojen pikakassat olivat juuri silloin saapuneet Suomeen ja päätin yhdistää ravintolan kassajärjestelmän ja ruokakaupan pikakassajärjestelmän toisiinsa.
Diplomityössä kehitetään ja suunnitellaan konsepti ravintolassa toimivalle pikakassajärjestelmälle sekä matkapuhelimella toimiva vastaava järjestelmä, jolla pystyy tilaamaan ruokaa niin etukäteen ravintolasta noudettavaksi, kuin ravintolapöydästäkin. Järjestelmät ovat vaihtoehtoiset keskenään tai molempia voi käyttää samanaikaisesti.
Testit tehtiin yhdessä kahden ravintolan kanssa sekä asiakkaiden kanssa. Testeissä käytettiin paperiprototyyppiä järjestelmästä. Testit suoritettiin henkilökohtaisina haastatteluina ja käyttäjätestauksena. Testeissä haastateltaville annettiin suoritettavia tehtäviä käyttöliittymän normaalia käyttöä ajatellen.
Pikakassajärjestelmä ratkaisee ravintolassa pullonkaulaksi syntyviä jonoja kassalle ja vähentää ravintolassa tarvittavaa henkilökuntaa. Järjestelmän avulla ravintola pystyy palvelemaan päivässä useampia asiakkaita verrattuna perinteiseen ravintolatoimintaan.
Pikakassajärjestelmässäni on kaksi mahdollista toteutustapaa, joista toinen on ravintolassa oleva järjestelmä ja toinen ihmisten mukana älypuhelimessa kulkeva sovellus. Idea ravintolan pikakassajärjestelmään syntyi Budapestissa vieraillessani, jossa huomasin, kuinka huono kassajärjestelmä myyjällä oli käytössä. Ruokakauppojen pikakassat olivat juuri silloin saapuneet Suomeen ja päätin yhdistää ravintolan kassajärjestelmän ja ruokakaupan pikakassajärjestelmän toisiinsa.
Diplomityössä kehitetään ja suunnitellaan konsepti ravintolassa toimivalle pikakassajärjestelmälle sekä matkapuhelimella toimiva vastaava järjestelmä, jolla pystyy tilaamaan ruokaa niin etukäteen ravintolasta noudettavaksi, kuin ravintolapöydästäkin. Järjestelmät ovat vaihtoehtoiset keskenään tai molempia voi käyttää samanaikaisesti.
Testit tehtiin yhdessä kahden ravintolan kanssa sekä asiakkaiden kanssa. Testeissä käytettiin paperiprototyyppiä järjestelmästä. Testit suoritettiin henkilökohtaisina haastatteluina ja käyttäjätestauksena. Testeissä haastateltaville annettiin suoritettavia tehtäviä käyttöliittymän normaalia käyttöä ajatellen.
Pikakassajärjestelmä ratkaisee ravintolassa pullonkaulaksi syntyviä jonoja kassalle ja vähentää ravintolassa tarvittavaa henkilökuntaa. Järjestelmän avulla ravintola pystyy palvelemaan päivässä useampia asiakkaita verrattuna perinteiseen ravintolatoimintaan.