Tietokoneavusteinen koulutus automatisoidun sellunjakelukeskuksen käyttöönotossa
Peltola, Pekka (2017)
Peltola, Pekka
2017
Automaatiotekniikka
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705241477
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää Pesmel Oy:n toimittamien järjestelmien käyttöönottokoulutusta. Kehityskohteena oli Pesmel Oy:n järjestämä automatisoidun sellunjakelukeskuksen käyttöönottokoulutus Metsä Fibre Oy:n biotuotetehtaalla Äänekoskella. Pesmel Oy:n toiveena oli saada jo olemassa olevasta koulutusmateriaalista tietokonepohjainen koulutusohjelmisto, jota voidaan hyödyntää asiakkaiden kouluttamisessa.
Koulutusmateriaalin kehittämisessä päädyttiin html-pohjaiseen koulutusohjelmistoon, jossa kaikki materiaali on kerätty yhden ohjelmiston taakse. Koulutusohjelmiston kehittämisessä käytettiin hyödyksi aikaisempia tutkimuksia tietokoneavusteisen koulutusohjelman arvioinnista sekä aikaisemmista koulutusohjelmistoista, joissa on arvioitu koulutusohjelmiston suunnittelua ja laatimista. Ohjelmistosta kehitettiin sellainen, että siinä olevaa materiaalia pystytään käyttämään sekä luokkahuonekoulutuksessa, itsenäisessä opiskelussa, käyttökoulutuksessa sekä koulutuksen jälkeen koulutettujen asioiden kertaamiseen sekä korvaamaan paperinen dokumentointi.
Koulutusta kehitettiin eri oppimisteorioiden pohjalta huomioiden koulutettavien tausta sekä koulutettava materiaali. Monet oppimisteoriat lähtevät siitä lähtökohdasta, että ihmiset haluavat oppia itse, joten koulutusta lähdettiin suunnittelemaan koulutettavien lähtökohdista ja tarpeista käsin. Lisäksi Pesmel Oy:n koulutusta antaville henkilöille tehtiin sähköpostikysely koulutuksen nykytilanteen ja kehityskohteiden kartoittamiseksi. Näiden pohjalta laadittiin ehdotus koulutuksen parantamiseksi.
Tässä työssä esiteltyä koulutusohjelmistoa ei toistaiseksi ole päästy kokeilemaan käytännössä, joten ohjelmiston vahvuuksia ja heikkouksia arvioitiin aiempien tutkimusten valossa. Tulevaisuudessa mahdollisesti tässä pilottihankkeessa toteutettu koulutusmateriaalin ja koulutuksen kehittäminen otetaan käyttöön Metsä Fibre Oy:n biotuotetehtaan sellunjakelukeskuksessa ja pilotin onnistuessa koulutuksen kehittämishanke laajenee muihinkin projekteihin.
Koulutusmateriaalin kehittämisessä päädyttiin html-pohjaiseen koulutusohjelmistoon, jossa kaikki materiaali on kerätty yhden ohjelmiston taakse. Koulutusohjelmiston kehittämisessä käytettiin hyödyksi aikaisempia tutkimuksia tietokoneavusteisen koulutusohjelman arvioinnista sekä aikaisemmista koulutusohjelmistoista, joissa on arvioitu koulutusohjelmiston suunnittelua ja laatimista. Ohjelmistosta kehitettiin sellainen, että siinä olevaa materiaalia pystytään käyttämään sekä luokkahuonekoulutuksessa, itsenäisessä opiskelussa, käyttökoulutuksessa sekä koulutuksen jälkeen koulutettujen asioiden kertaamiseen sekä korvaamaan paperinen dokumentointi.
Koulutusta kehitettiin eri oppimisteorioiden pohjalta huomioiden koulutettavien tausta sekä koulutettava materiaali. Monet oppimisteoriat lähtevät siitä lähtökohdasta, että ihmiset haluavat oppia itse, joten koulutusta lähdettiin suunnittelemaan koulutettavien lähtökohdista ja tarpeista käsin. Lisäksi Pesmel Oy:n koulutusta antaville henkilöille tehtiin sähköpostikysely koulutuksen nykytilanteen ja kehityskohteiden kartoittamiseksi. Näiden pohjalta laadittiin ehdotus koulutuksen parantamiseksi.
Tässä työssä esiteltyä koulutusohjelmistoa ei toistaiseksi ole päästy kokeilemaan käytännössä, joten ohjelmiston vahvuuksia ja heikkouksia arvioitiin aiempien tutkimusten valossa. Tulevaisuudessa mahdollisesti tässä pilottihankkeessa toteutettu koulutusmateriaalin ja koulutuksen kehittäminen otetaan käyttöön Metsä Fibre Oy:n biotuotetehtaan sellunjakelukeskuksessa ja pilotin onnistuessa koulutuksen kehittämishanke laajenee muihinkin projekteihin.