Kiertotalouden asiakastieto projektiyrityksen liiketoimintaverkostossa.
Ståhle, Matias Johan (2017)
Ståhle, Matias Johan
2017
Tuotantotalous
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705191430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705191430
Tiivistelmä
Kiertotaloudessa resurssien käyttö on suunniteltu kestäväksi ja kiertoon perustuvaksi, jolloin vaaditaan entistä enemmän tietoa koko arvoketjun toiminnoista toiminnan kehittämiseksi ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseksi. Kiertotalouden asiakastiedon (tietoa asiakkaista ja asiakkailta) välittäminen eri osapuolten välillä ei ole aina suoraviivaista vaan haasteiksi muodostuvat tiedon kerääminen ja sen hyödyntäminen kustannustehokkaasti. Yritykset toimivat markkinoilla usein osana isompaa liiketoimintaverkostoa, jossa toimijat ovat suoraan tai epäsuoraan toisiinsa kytköksissä. Projektien väliaikaisuus omine organisaatiorakenteineen aiheuttaa omat haasteensa tiedon välittymisessä. Yleisesti asiakastieto nähdään merkittäväksi kilpailuedun lähteeksi yrityksille, sillä se mahdollistaa uusien liiketoimintamallien kehittämisen ja uudenlaisen arvolupauksen toimittamisen asiakkaalle. Tässä diplomityössä tutkittiin, miten kiertotalouden asiakastietoa välitetään yhden projektiyrityksen liiketoimintaverkostossa.
Tutkimuksen tutkimusstrategiana toimi laadullinen tapaustutkimus. Yhdessä kohdeyrityksessä suoritettiin 14 puolistrukturoitua haastattelua, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastateltavat edustivat laajasti eri toimintoja kohdeyrityksessä, jolloin saatiin kattava kuva yrityksen nykyisestä toiminnasta. Tämän jälkeen haastattelumateriaali koodattiin tutkimuksen kannalta olennaisten teemojen eli kiertotalouden, sidosryhmien, asiakas- ja verkostosuhteiden sekä asiakastiedon ja tietojärjestelmien suhteen. Analyysin tuloksena muodostettiin taulukoita kiertotalouden estäjistä ja mahdollistajista ja kuvia kohdeyrityksen sidosryhmistä projektien eri vaiheissa tiedon välittymisen tutkimiseksi näiden eri sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien suhteen.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin teknologisia, organisatorisia, informatiivisia sekä sosiaalisia mahdollistavia ja estäviä tekijöitä kiertotalouden asiakastiedon välittymisen kannalta kohdeyrityksen verkostossa. Projektien eri vaiheiden aikana projektien sidosryhmät vaihtuvat ja verkostosta muodostettu kuva on erilainen eri toimijan näkökulmasta tarkasteltuna. Eri sisäiset toimijat omine tietotarpeineen ovat siten projektien eri vaiheissa keskeisessä asemassa asiakastiedon välittämisessä, mutta ulkoisten toimijoiden osallistuminen ratkaisujen toimittamiseen projektiyrityksen ja asiakkaan välillä usein myös lisää haasteita saada tietoa ja hyödyntää sitä tehokkaammin. Tiedon huomattiin olevan henkilöitynyt ja hajaantunut eri puolille organisaatiota ja tiedon välittämisessä korostui kasvokkain tapahtuva kommunikaatio. Yhtenäisten käytäntöjen muodostaminen tiedon välittämiseksi ja merkittävimpien sidosryhmien tunnistaminen on tärkeää, jos halutaan luoda kiertotaloutta tukevaa liiketoimintaa kohdeyrityksen verkostossa tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tutkimusstrategiana toimi laadullinen tapaustutkimus. Yhdessä kohdeyrityksessä suoritettiin 14 puolistrukturoitua haastattelua, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastateltavat edustivat laajasti eri toimintoja kohdeyrityksessä, jolloin saatiin kattava kuva yrityksen nykyisestä toiminnasta. Tämän jälkeen haastattelumateriaali koodattiin tutkimuksen kannalta olennaisten teemojen eli kiertotalouden, sidosryhmien, asiakas- ja verkostosuhteiden sekä asiakastiedon ja tietojärjestelmien suhteen. Analyysin tuloksena muodostettiin taulukoita kiertotalouden estäjistä ja mahdollistajista ja kuvia kohdeyrityksen sidosryhmistä projektien eri vaiheissa tiedon välittymisen tutkimiseksi näiden eri sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien suhteen.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin teknologisia, organisatorisia, informatiivisia sekä sosiaalisia mahdollistavia ja estäviä tekijöitä kiertotalouden asiakastiedon välittymisen kannalta kohdeyrityksen verkostossa. Projektien eri vaiheiden aikana projektien sidosryhmät vaihtuvat ja verkostosta muodostettu kuva on erilainen eri toimijan näkökulmasta tarkasteltuna. Eri sisäiset toimijat omine tietotarpeineen ovat siten projektien eri vaiheissa keskeisessä asemassa asiakastiedon välittämisessä, mutta ulkoisten toimijoiden osallistuminen ratkaisujen toimittamiseen projektiyrityksen ja asiakkaan välillä usein myös lisää haasteita saada tietoa ja hyödyntää sitä tehokkaammin. Tiedon huomattiin olevan henkilöitynyt ja hajaantunut eri puolille organisaatiota ja tiedon välittämisessä korostui kasvokkain tapahtuva kommunikaatio. Yhtenäisten käytäntöjen muodostaminen tiedon välittämiseksi ja merkittävimpien sidosryhmien tunnistaminen on tärkeää, jos halutaan luoda kiertotaloutta tukevaa liiketoimintaa kohdeyrityksen verkostossa tulevaisuudessa.