Aurinkosähkön kaupallistaminen rakennusyhtiössä
Laaksonen, Iko (2017)
Laaksonen, Iko
2017
Sähkötekniikka
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705121388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705121388
Tiivistelmä
Aurinkovoima on uusiutuvaa energiaa, jota saadaan Auringon säteilystä. Sähköenergiaksi se saadaan muutettua aurinkokennoilla, joiden toiminta perustuu valosähköiseen ilmiöön. Aurinkovoiman etuja ovat rajattomat resurssit kaikkialla maailmassa, skaalautuvuus, päästöttömyys, vähäinen huoltotarve, äänetön käynti ja pitkä noin 30 vuoden käyttöikä. Suomessa aurinkosähkö on vielä vähän käytetty energiantuotantomuoto, mutta tulevaisuudessa sen käytön ennustetaan kasvavan merkittävästi.
Työn tavoitteena oli esittää miten aurinkosähkö voitaisiin kaupallistaa rakennusyhtiössä. Tarkoituksena oli selvittää ja kuvata kuinka rakennusyhtiö voisi toteuttaa näitä hankkeita itsenäisesti ja kannattavasti. Lisäksi pohdittiin, kuinka rakennusyhtiö voisi markkinoida aurinkosähköjärjestelmiä asiakkailleen.
Työssä tehtiin ensin kirjallisuusselvitys, jossa selvitettiin aurinkosähköjärjestelmien vaatimukset ja edellytykset Suomessa sekä niiden toteutustavat. Selvityksen perusteella aurinkosähköllä on Suomessa hyvät edellytykset, sillä Auringon säteilyä on riittävästi ja suomalaisten asenteet aurinkosähköä kohtaan ovat erityisen suotuisat. Alhainen sähkön hinta ja osittain siitä johtuva aurinkosähköinvestoinnin pitkä takaisinmaksuaika kuitenkin vielä hidastavat aurinkosähkömarkkinoiden kasvua Suomessa. Kannattavin toteutustapa on rakennuksen aurinkosähköjärjestelmä, jonka tuotanto pystytään kuluttamaan kokonaan itse joka hetkellä. Suurin hyöty aurinkosähköstä saadaan kun se korvaa verkosta ostettavaa sähköä.
Aurinkosähkön kaupallistamista ja rakentamista rakennusyhtiössä tutkittiin markkina-analyysin ja kahden esimerkkitapauksen perusteella. Ensimmäisessä esimerkissä suunniteltiin 100 kW aurinkosähköjärjestelmä uudisrakennuksen katolle. Kannattavuusanalyysin perusteella investointi oli kannattava, mutta takaisinmaksuaika oli pitkä, noin 16 vuotta. Toisessa esimerkissä suunniteltiin maahan asennettava ja keskijänniteverkkoon kytkettävä 900 kW aurinkopuisto. Järjestelmä saa tällöin tuotannostaan pörssisähkön hinnan ja laskelmien perusteella se ei tee verkkoon syöttävästä aurinkopuistosta kannattavaa energiantuotantomuotoa vielä lähitulevaisuudessakaan.
Työn tuloksena esitettiin 100 kW ja 900 kW aurinkosähköjärjestelmien suunnitelmat ja laskelmat. Aurinkosähkön kaupallistamisen kannalta sen markkinoinnissa tulisi taloudellisen kannattavuuden lisäksi keskittyä positiivisen imagon luomiseen, sähkön hinnan turvaamiseen, energiatehokkuuden ja omavaraisuuden parantamiseen, hiilijalanjäljen pienentämiseen ja rakennuksen markkina-arvon kasvattamiseen investoimalla aurinkosähköön.
Työn tavoitteena oli esittää miten aurinkosähkö voitaisiin kaupallistaa rakennusyhtiössä. Tarkoituksena oli selvittää ja kuvata kuinka rakennusyhtiö voisi toteuttaa näitä hankkeita itsenäisesti ja kannattavasti. Lisäksi pohdittiin, kuinka rakennusyhtiö voisi markkinoida aurinkosähköjärjestelmiä asiakkailleen.
Työssä tehtiin ensin kirjallisuusselvitys, jossa selvitettiin aurinkosähköjärjestelmien vaatimukset ja edellytykset Suomessa sekä niiden toteutustavat. Selvityksen perusteella aurinkosähköllä on Suomessa hyvät edellytykset, sillä Auringon säteilyä on riittävästi ja suomalaisten asenteet aurinkosähköä kohtaan ovat erityisen suotuisat. Alhainen sähkön hinta ja osittain siitä johtuva aurinkosähköinvestoinnin pitkä takaisinmaksuaika kuitenkin vielä hidastavat aurinkosähkömarkkinoiden kasvua Suomessa. Kannattavin toteutustapa on rakennuksen aurinkosähköjärjestelmä, jonka tuotanto pystytään kuluttamaan kokonaan itse joka hetkellä. Suurin hyöty aurinkosähköstä saadaan kun se korvaa verkosta ostettavaa sähköä.
Aurinkosähkön kaupallistamista ja rakentamista rakennusyhtiössä tutkittiin markkina-analyysin ja kahden esimerkkitapauksen perusteella. Ensimmäisessä esimerkissä suunniteltiin 100 kW aurinkosähköjärjestelmä uudisrakennuksen katolle. Kannattavuusanalyysin perusteella investointi oli kannattava, mutta takaisinmaksuaika oli pitkä, noin 16 vuotta. Toisessa esimerkissä suunniteltiin maahan asennettava ja keskijänniteverkkoon kytkettävä 900 kW aurinkopuisto. Järjestelmä saa tällöin tuotannostaan pörssisähkön hinnan ja laskelmien perusteella se ei tee verkkoon syöttävästä aurinkopuistosta kannattavaa energiantuotantomuotoa vielä lähitulevaisuudessakaan.
Työn tuloksena esitettiin 100 kW ja 900 kW aurinkosähköjärjestelmien suunnitelmat ja laskelmat. Aurinkosähkön kaupallistamisen kannalta sen markkinoinnissa tulisi taloudellisen kannattavuuden lisäksi keskittyä positiivisen imagon luomiseen, sähkön hinnan turvaamiseen, energiatehokkuuden ja omavaraisuuden parantamiseen, hiilijalanjäljen pienentämiseen ja rakennuksen markkina-arvon kasvattamiseen investoimalla aurinkosähköön.