Monikäyttöinen koulu - Joustavuudella ekologisuutta tilasuunnitteluun
Mustila, Lilja (2017)
Mustila, Lilja
2017
Arkkitehtuuri
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705111374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201705111374
Tiivistelmä
This master's thesis maps the multifunctionality of a school building from different perspectives. The goal was to explore how enabling varied uses and flexible spatial solutions could make the school building more vivid and in better use. The goal was to show how this could be a new ecological angle for school design.
Another viewpoint for this master's thesis was the new national core curriculum for basic education, that sees the pupil as a active learner. The new core curriculum requires pedagogical flexibility for spatial solutions to enable different, changing teaching and learning methods. This master's thesis shows multifunctional and flexible spatial solutions for elementary school.
The master's thesis consists of a written part that is visualized by graphs. The research approaches multifunctionality from two perspectives: in building scale from user's and the function's perspective and in spatial level. In bulding scale, the thesis maps the characteristics of a school that can answer the needs of various users. These characteristics are illustrated among the text with the exemplary school design. In spatial level, multifunctionality is approached by presenting the spatial solutions for flexibility and applying them to school design in concept level. In conclusion, a conceptual design for a multifunctional school in Vartiosaari is presented.
This master’s thesis is part of the research project COMBI, which is led by Tampere University of Technology (TUT) and explores the concept of nearly zero-energy in the context of municipal service buildings. The thesis is included in the work package titled The Impact of Architecture on Energy Efficiency, carried out by TUT’s School of Architecture. The work package’s aim is to study current and future energy efficient building solutions as well as develop a tool for guiding the design and illustrating the connections between various aspects of energy efficient architectural design. Tämä diplomityö käsittelee koulurakennuksen monikäyttöisyyttä eri näkökulmista. Työssä tutkitaan, kuinka monipuolisen käytön mahdollistaminen ja joustavat tilaratkaisut voivat tehostaa rakennuksen käyttöä ja toimia sitä kautta uutena ekologisena näkökulmana koulusuunnittelulle. Työ keskittyy tilan käyttötehokkuuden parantamiseen monikäyttöisyyden keinoin.
Toinen merkittävä lähtökohta työlle on uusi 1.8.2016 käyttöön otettu opetussuunnitelma, joka korostaa oppilasta aktiivisena toimijana. Uusi opetussuunnitelma vaatii tiloilta pedagogista joustavuutta ja monikäyttöisyyttä mahdollistamaan erilaisia muuttuvia opetus- ja oppimismenetelmiä. Työssä käsitellään opetussuunnitelman tilallisia tavoitteita ja pohditaan tilasuunnittelun vaikutusta ekologisuuteen.
Työ koostuu kirjallisesta osiosta, jota selvennetään kaavioiden avulla. Monikäyttöisyyttä tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: rakennustasolla käyttäjien ja toimintojen tasolla sekä tilasuunnittelun näkökulmasta. Monikäyttöisyyteen keskitytään rakennustasolla kartoittamalla usean eri käyttäjän tarpeisiin soveltuvan koulun ominaisuuksia, kuten käytön vyöhykkeistämistä sekä tilaohjelman joustavuutta, joita havainnollistetaan tekstin lomassa konkreettisen, pohdintojen myötä syntyneen esimerkkisuunnitelman avulla. Tilojen tasolla monikäyttöisyyteen paneudutaan esittelemällä asuntosuunnittelussa tutkittuja joustavuuden keinoja, joita sovelletaan koulurakentamiseen. Lopuksi esitetään tarkemmin Vartiosaareen sijoittuva esimerkkisuunnitelma monikäyttöisestä koulusta.
Diplomityö on osa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) vetämää Tekes-rahoitteista COMBI-hanketta, joka tutkii lähes nollaenergiarakentamista palvelurakennusten näkökulmasta. Työ sisältyy työpakettiin Arkkitehtonisten ratkaisujen vaikutus energiatehokkuuteen, josta vastaa TTY:n Arkkitehtuurin laboratorio. Työpaketin tavoitteina on kartoittaa nykyisiä ja tulevaisuuden energiatehokkaita suunnitteluratkaisuja sekä kehittää ohjausmalli energiatehokkuuteen vaikuttavien arkkitehtuurin ominaisuuksien ohjeistukseen ja vertailuun.
Another viewpoint for this master's thesis was the new national core curriculum for basic education, that sees the pupil as a active learner. The new core curriculum requires pedagogical flexibility for spatial solutions to enable different, changing teaching and learning methods. This master's thesis shows multifunctional and flexible spatial solutions for elementary school.
The master's thesis consists of a written part that is visualized by graphs. The research approaches multifunctionality from two perspectives: in building scale from user's and the function's perspective and in spatial level. In bulding scale, the thesis maps the characteristics of a school that can answer the needs of various users. These characteristics are illustrated among the text with the exemplary school design. In spatial level, multifunctionality is approached by presenting the spatial solutions for flexibility and applying them to school design in concept level. In conclusion, a conceptual design for a multifunctional school in Vartiosaari is presented.
This master’s thesis is part of the research project COMBI, which is led by Tampere University of Technology (TUT) and explores the concept of nearly zero-energy in the context of municipal service buildings. The thesis is included in the work package titled The Impact of Architecture on Energy Efficiency, carried out by TUT’s School of Architecture. The work package’s aim is to study current and future energy efficient building solutions as well as develop a tool for guiding the design and illustrating the connections between various aspects of energy efficient architectural design.
Toinen merkittävä lähtökohta työlle on uusi 1.8.2016 käyttöön otettu opetussuunnitelma, joka korostaa oppilasta aktiivisena toimijana. Uusi opetussuunnitelma vaatii tiloilta pedagogista joustavuutta ja monikäyttöisyyttä mahdollistamaan erilaisia muuttuvia opetus- ja oppimismenetelmiä. Työssä käsitellään opetussuunnitelman tilallisia tavoitteita ja pohditaan tilasuunnittelun vaikutusta ekologisuuteen.
Työ koostuu kirjallisesta osiosta, jota selvennetään kaavioiden avulla. Monikäyttöisyyttä tarkastellaan kahdesta näkökulmasta: rakennustasolla käyttäjien ja toimintojen tasolla sekä tilasuunnittelun näkökulmasta. Monikäyttöisyyteen keskitytään rakennustasolla kartoittamalla usean eri käyttäjän tarpeisiin soveltuvan koulun ominaisuuksia, kuten käytön vyöhykkeistämistä sekä tilaohjelman joustavuutta, joita havainnollistetaan tekstin lomassa konkreettisen, pohdintojen myötä syntyneen esimerkkisuunnitelman avulla. Tilojen tasolla monikäyttöisyyteen paneudutaan esittelemällä asuntosuunnittelussa tutkittuja joustavuuden keinoja, joita sovelletaan koulurakentamiseen. Lopuksi esitetään tarkemmin Vartiosaareen sijoittuva esimerkkisuunnitelma monikäyttöisestä koulusta.
Diplomityö on osa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) vetämää Tekes-rahoitteista COMBI-hanketta, joka tutkii lähes nollaenergiarakentamista palvelurakennusten näkökulmasta. Työ sisältyy työpakettiin Arkkitehtonisten ratkaisujen vaikutus energiatehokkuuteen, josta vastaa TTY:n Arkkitehtuurin laboratorio. Työpaketin tavoitteina on kartoittaa nykyisiä ja tulevaisuuden energiatehokkaita suunnitteluratkaisuja sekä kehittää ohjausmalli energiatehokkuuteen vaikuttavien arkkitehtuurin ominaisuuksien ohjeistukseen ja vertailuun.