Pienten suunnittelu- ja konsultointiyritysten liiketoiminnan kehittäminen kotimaan rakennusmarkkinoilla
Huotari, Ville-Markus (2017)
Huotari, Ville-Markus
2017
Rakennustekniikka
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201703091128
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on toteutettu Mittauspalvelu MP-Map Oy:n (kohdeyrityksen) toimeksiannosta. Tutkimuksen päätavoitteena on laatia periaatteet, joilla voidaan kehittää pieniä suomalaisia rakennusalan suunnittelu- ja konsultointiyrityksiä. Alatavoitteena 1 on kuvata yleensä pienen yrityksen kehittämisen teoreettisia viitekehyksiä. Alatavoitteena 2 on suorittaa markkina-analyysi, joka tukee pienen kohdeyrityksen kehittämistä. Alatavoitteena 3 on suorittaa kohdeyrityksen analyysi ja tunnistaa kehittämisen haasteet. Tutkimuksen teoreettinen osuus on kirjallisuustutkimus, jonka tuloksena raportoitiin pk-yrityksen kehittämiseen soveltuvia viitekehyksiä kirjallisuudesta. Esiteltävät viitekehykset ovat yrityksen liiketoiminnan kehittäminen, strateginen ajattelu yrityksen kehittämisessä sekä yrityksen ja sen ympäristön analysointi. Yrityksen liiketoiminnan kehittämistä tutkittiin strategisten bisnesalueiden ja yrityksen strategisen arkkitehtuurin viitekehyksessä. Viitekehys strategisesta ajattelusta yrityksen kehittämiseksi sisältää tässä strategisen ajattelun pk-yrityksissä ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisen. Tutkimuksen empiirinen osuus on toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen osana analysoitiin kotimaan rakennusmarkkinoiden nykytilaa ja tutkimuksen kohdeyrityksen nykytilaa sekä kehitettiin kohdeyritystä kirjallisuudesta valittujen viitekehysten avulla. Kohdeyrityksen kehittämistä ja viitekehysten valintaa varten muodostettiin kehitysryhmä. Sen kokoukset olivat kohdeyrityksen kehittämisen kannalta tärkein tutkimusmenetelmä. Kehitysryhmä koostui kohdeyrityksen avainhenkilöistä. Kehitysryhmä valitsi strategisten bisnesalueiden viitekehyksen ja strategisen ajattelun strategiatimantin kohdeyrityksen kehittämiseen. Kokouksissa muodostettiin ja verrattiin strategisia bisnesalueita eri ulottuvuuksien mukaan kohdeyrityksen näkökulmasta. Tätä kautta valittiin kehittämisen lähtökohdaksi osaamislähtöinen strategisten bisnesalueiden jako, jossa on toisena ajurina verkostolähtöisyys. Tekijä toimi kirjallisuuden tutkijana ja itsenäisenä toimintatutkijana kohdeyrityksessä perustetun kehitysryhmän jäsenenä. Edellä mainittujen osatulosten perusteella muodostettiin päätulos eli periaatteet, joilla voidaan kehittää pientä suunnittelu- ja konsultointiyritystä kotimaan rakennusmarkkinoilla. Periaatteet on tässä raportoitu ideatasolla. Periaatteiden arvioidaan soveltuvan laajasti pienten suunnittelu- ja konsultointiyritysten kehittämiseen Suomen rakennusmarkkinoilla. Jatkotutkimusta voidaan suunnata yrityksen ja liiketoiminnan kehittämisen viitekehysten syventämiseen ja hyödyntämiseen samassa ja muissa läheisissä konteksteissa.