Jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden kehittäminen Porissa
Leppäniemi, Marika Julia (2017)
Leppäniemi, Marika Julia
2017
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201701251078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201701251078
Tiivistelmä
Suomessa on valtakunnallisena tavoitteena lisätä jalankulku- ja pyöräilymatkoja 20 % vuoden 2005 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Porissa liikutaan keskimääräistä enemmän henkilöautolla ja pyörällä ja keskimääräistä vähemmän kävellen ja joukkoliikenteellä. Työn päätavoitteena on etsiä ratkaisuja, joiden avulla jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita voidaan kehittää kustannustehokkaasti Porissa ja siten lisätä jalankulun ja pyöräilyn houkuttelevuutta kulkumuotoina. Työssä määritetään pyöräilyn tavoiteverkko 2025, jonka tarkoituksena on ohjata pyöräliikenteen suunnittelua Porissa lähivuosina ja varmistaa sujuvan kokonaisuuden muodostuminen.
Pyöräilijöiden liikenneturvallisuustilanne Porissa on kehittynyt epäsuotuisasti valtakunnalliseen tasoon verrattuna. Asukaslukuun suhteutettuna Porissa kuoli tai loukkaantui pyöräilijöitä liikenteessä kaksinkertaisesti muuhun maahan verrattuna vuosina 2006–2015. Porissa loukkaantui keskimäärin 10 jalankulkijaa ja 32 pyöräilijää sekä kuoli yksi pyöräilijä vuosittain vuosina 2011–2015. Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksista aiheutui noin 8,3 miljoonan euron kokonaiskustannukset vuosittain. Onnettomuustiedoissa on huomioitu vain poliisin tietoon tulleet onnettomuudet.
Porin nykyisiä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita on tässä työssä analysoitu kartta- ja tilastoaineistojen, maastokäyntien, asukaskyselyn ja työpajatyöskentelyn tulosten perusteella. Työssä painotetaan toimenpiteitä, joiden arvioidaan parantavan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta. Toimenpide-ehdotukset on jaettu neljään kokonaisuuteen kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallisen toimenpidesuunnitelman 2020 mukaisesti, eli 1) asenteita, 2) yhdyskuntarakennetta ja 3) infrastruktuuria sekä 4) hallinnon rakenteita ja lainsäädäntöä koskeviin toimenpiteisiin.
Jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden kehittäminen vaatii päättäjien sitoutumista sekä riittäviä henkilöresursseja ja taloudellisia investointeja. Jalankulku- ja pyöräilyolosuhteisiin panostaminen mahdollistaa kustannussäästöjen syntymisen, mikäli jalankulku- ja pyöräilymääriä saadaan kasvatettua ja onnettomuusmääriä pienennettyä. HEAT-laskennan perusteella jalankulun lisääntyminen Porissa 20 % nykyisestä tasosta toisi arviolta noin 4,8–5,2 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt ja pyöräilyn lisääntyminen 20 % toisi arviolta noin 1,3–2,1 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt kokonaiskuolleisuuden vähentymisen ansiosta. Lisäksi lihasvoimaisen liikkumisen suosion kasvaminen tukee Porin kaupungin tavoitetta kohti hiilineutraalia kaupunkia.
Pyöräilijöiden liikenneturvallisuustilanne Porissa on kehittynyt epäsuotuisasti valtakunnalliseen tasoon verrattuna. Asukaslukuun suhteutettuna Porissa kuoli tai loukkaantui pyöräilijöitä liikenteessä kaksinkertaisesti muuhun maahan verrattuna vuosina 2006–2015. Porissa loukkaantui keskimäärin 10 jalankulkijaa ja 32 pyöräilijää sekä kuoli yksi pyöräilijä vuosittain vuosina 2011–2015. Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksista aiheutui noin 8,3 miljoonan euron kokonaiskustannukset vuosittain. Onnettomuustiedoissa on huomioitu vain poliisin tietoon tulleet onnettomuudet.
Porin nykyisiä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita on tässä työssä analysoitu kartta- ja tilastoaineistojen, maastokäyntien, asukaskyselyn ja työpajatyöskentelyn tulosten perusteella. Työssä painotetaan toimenpiteitä, joiden arvioidaan parantavan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta. Toimenpide-ehdotukset on jaettu neljään kokonaisuuteen kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallisen toimenpidesuunnitelman 2020 mukaisesti, eli 1) asenteita, 2) yhdyskuntarakennetta ja 3) infrastruktuuria sekä 4) hallinnon rakenteita ja lainsäädäntöä koskeviin toimenpiteisiin.
Jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden kehittäminen vaatii päättäjien sitoutumista sekä riittäviä henkilöresursseja ja taloudellisia investointeja. Jalankulku- ja pyöräilyolosuhteisiin panostaminen mahdollistaa kustannussäästöjen syntymisen, mikäli jalankulku- ja pyöräilymääriä saadaan kasvatettua ja onnettomuusmääriä pienennettyä. HEAT-laskennan perusteella jalankulun lisääntyminen Porissa 20 % nykyisestä tasosta toisi arviolta noin 4,8–5,2 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt ja pyöräilyn lisääntyminen 20 % toisi arviolta noin 1,3–2,1 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt kokonaiskuolleisuuden vähentymisen ansiosta. Lisäksi lihasvoimaisen liikkumisen suosion kasvaminen tukee Porin kaupungin tavoitetta kohti hiilineutraalia kaupunkia.