Pilvipalvelun liittäminen IBM WebSphere Commerce -verkkokauppa-alustan käyttöliittymään
Kuoppala, Ville (2017)
Kuoppala, Ville
2017
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612294922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201612294922
Tiivistelmä
IBM WebSphere Commerce on verkkokauppa-alusta, joka toteuttaa hyvin paljon erilaista liiketoimintalogiikkaa yhdessä sovelluksessa. Tämän seurauksena IBM WebSphere Commerce on sovelluskehittäjille hankalasti ylläpidettävä ja kehitettävä monoliittinen järjestelmä. IBM WebSphere Commercea on myös kehitetty pitkään verkkokauppa-alustana, minkä seurauksena kehitystyö on riippuvaista osittain vanhentuneista teknologioista.
Tässä työssä etsitään ratkaisua IBM WebSphere Commerce -verkkokauppa-alustan käyttöliittymän kehitystyön ongelmiin. Lisäksi työssä tutkitaan, olisiko verkkokaupan käyttöliittymäkehitystä mahdollista tehdä riippumatta IBM WebSphere Commercesta ja sen teknologioista.
Ratkaisuna IBM WebSphere Commercen aiheuttamiin ongelmiin esitetään pilvipalveluiden liittäminen verkkokaupan käyttöliittymätasolle. Tässä työssä verkkokaupan käyttöliittymään liitettävät pilvipalvelut toteuttavat IBM WebSphere Commercen käyttöliittymäkomponentteja. Pilvipalvelut toteutetaan mikropalveluarkkitehtuuria noudattaen, jolloin yksittäinen pilvipalvelu on pienehkö kokonaisuus, joka huolehtii omasta toiminnastaan. Mikropalveluarkkitehtuurin ansiosta palveluiden riippuvuudet muihin komponentteihin vähenevät ja yksittäisten mikropalveluna toteutettujen käyttöliittymäkomponenttien julkaisuprosessi helpottuu.
Tässä työssä toteutetun ratkaisun avulla osa käyttöliittymän kehitystyöstä voidaan tehdä riippumatta IBM WebSphere Commercesta ja sen teknologioista. Kehitettävän pilvipalvelun ei tarvitse noudattaa IBM WebSphere Commercen julkaisusykliä ja pilvipalvelun kehitys on helpompaa ja nopeampaa.
Tässä työssä etsitään ratkaisua IBM WebSphere Commerce -verkkokauppa-alustan käyttöliittymän kehitystyön ongelmiin. Lisäksi työssä tutkitaan, olisiko verkkokaupan käyttöliittymäkehitystä mahdollista tehdä riippumatta IBM WebSphere Commercesta ja sen teknologioista.
Ratkaisuna IBM WebSphere Commercen aiheuttamiin ongelmiin esitetään pilvipalveluiden liittäminen verkkokaupan käyttöliittymätasolle. Tässä työssä verkkokaupan käyttöliittymään liitettävät pilvipalvelut toteuttavat IBM WebSphere Commercen käyttöliittymäkomponentteja. Pilvipalvelut toteutetaan mikropalveluarkkitehtuuria noudattaen, jolloin yksittäinen pilvipalvelu on pienehkö kokonaisuus, joka huolehtii omasta toiminnastaan. Mikropalveluarkkitehtuurin ansiosta palveluiden riippuvuudet muihin komponentteihin vähenevät ja yksittäisten mikropalveluna toteutettujen käyttöliittymäkomponenttien julkaisuprosessi helpottuu.
Tässä työssä toteutetun ratkaisun avulla osa käyttöliittymän kehitystyöstä voidaan tehdä riippumatta IBM WebSphere Commercesta ja sen teknologioista. Kehitettävän pilvipalvelun ei tarvitse noudattaa IBM WebSphere Commercen julkaisusykliä ja pilvipalvelun kehitys on helpompaa ja nopeampaa.