Suomalaisen autoalan liiketoiminnan tutkimus: kohteena strateginen johtaminen, innovaatiokyvykkyys ja sosiaalisen median käyttö
Rouvari, Olli (2016)
Rouvari, Olli
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611244785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201611244785
Tiivistelmä
Tämä diplomityö oli tilaustyö Autoalan Keskusliitto ry:lle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää autoalan johtamisen ominaispiirteitä. Tutkittavat painopistealueet käsittelivät strategista johtamista, innovaatiojohtamista sekä sosiaalisen median työkäyttöä. Itse autoala –käsitteenä voidaan ymmärtää laajasti ja varsinaisessa selvityksessä toimintaa tarkasteltiin autoliikkeiden omista sisäisistä lähtökohdista. Varsinaisessa tutkimuksen toteutuksessa käytettiin internetpohjaista -kyselyä ja yksilöhaastatteluja. Näistä saatujen tulosten tulkinnassa käytettiin apuna ATK-ohjelmistoa.
Tutkimus toteutettiin eri vaiheissa. Ensimmäisenä tutustuttiin aiheen teoreettisen viitekehyksen pohjalta kirjallisuuteen ja tämän pohjalta laadittiin sekä valittiin tutkimuksessa käytettävät kysymyspatteristot. Seuraavaksi siirryttiin tutkimuksen empiiriseen osioon. Varsinaisesti toisessa vaiheessa suoritettiin kyselytutkimus valtakunnallisesta otoksesta autoalan johtohenkilöille. Tämän jälkeen kyselyn tuloksia lähdettiin tulkitsemaan SPSS –ohjelmiston avulla. Kyselytutkimusta seurasi viimeisessä vaiheessa syventävät haastattelut osalle autoliikkeiden henkilöstöä, joiden avulla kyselytutkimuksen tuloksia haluttiin täsmentää sekä täydentää.
Tutkimuksen lopputuloksena strategisen johtamisen haasteena oli strategiaan sekä strategiseen viestintään liittyvät kysymykset. Strategia tulisi viestiä koko henkilöstölle sekä mitata sen ymmärrystä. Strategisen johtamisen osalta selvitettiin myös strategisten allianssien olemassaoloa. Koko allianssi nähdään hieman vaikeasti sovellettavissa olevalta autoliikkeiden toimintaan. Allianssien mahdollisuutta tulisi tarkastella erityisesti uusien digitaalisten palvelukonseptien luomisessa sekä toteuttamisessa. Koulutusten osalta tulisi huomioida toimipisteiden lähtökohdat. Innovaatiojohtaminen ja innovaatioiden merkitys osana liiketoimintaa tiedostetaan, mutta mitä sillä autoliikkeiden kannalta tarkoitetaan, on hieman epäselvä. Suurena haasteena on innovatiivisuuden sekä luovuuden lisääminen autoliikkeiden toiminnassa. Vastaavasti sosiaalisen median käyttö koetaan autoliikkeiden kannalta uutena työmuotona. Itse sosiaalinen media nähdään käyttötarkoituksien suhteen laajasti. Yleisesti liikkeiden tulisi asettaa selkeämmät tavoitteet, mitä sosiaalisen median avulla halutaan tavoitella.
Tutkimus toteutettiin eri vaiheissa. Ensimmäisenä tutustuttiin aiheen teoreettisen viitekehyksen pohjalta kirjallisuuteen ja tämän pohjalta laadittiin sekä valittiin tutkimuksessa käytettävät kysymyspatteristot. Seuraavaksi siirryttiin tutkimuksen empiiriseen osioon. Varsinaisesti toisessa vaiheessa suoritettiin kyselytutkimus valtakunnallisesta otoksesta autoalan johtohenkilöille. Tämän jälkeen kyselyn tuloksia lähdettiin tulkitsemaan SPSS –ohjelmiston avulla. Kyselytutkimusta seurasi viimeisessä vaiheessa syventävät haastattelut osalle autoliikkeiden henkilöstöä, joiden avulla kyselytutkimuksen tuloksia haluttiin täsmentää sekä täydentää.
Tutkimuksen lopputuloksena strategisen johtamisen haasteena oli strategiaan sekä strategiseen viestintään liittyvät kysymykset. Strategia tulisi viestiä koko henkilöstölle sekä mitata sen ymmärrystä. Strategisen johtamisen osalta selvitettiin myös strategisten allianssien olemassaoloa. Koko allianssi nähdään hieman vaikeasti sovellettavissa olevalta autoliikkeiden toimintaan. Allianssien mahdollisuutta tulisi tarkastella erityisesti uusien digitaalisten palvelukonseptien luomisessa sekä toteuttamisessa. Koulutusten osalta tulisi huomioida toimipisteiden lähtökohdat. Innovaatiojohtaminen ja innovaatioiden merkitys osana liiketoimintaa tiedostetaan, mutta mitä sillä autoliikkeiden kannalta tarkoitetaan, on hieman epäselvä. Suurena haasteena on innovatiivisuuden sekä luovuuden lisääminen autoliikkeiden toiminnassa. Vastaavasti sosiaalisen median käyttö koetaan autoliikkeiden kannalta uutena työmuotona. Itse sosiaalinen media nähdään käyttötarkoituksien suhteen laajasti. Yleisesti liikkeiden tulisi asettaa selkeämmät tavoitteet, mitä sosiaalisen median avulla halutaan tavoitella.