Tarkistetun Bloomin taksonomian käyttö järjestelmätekniikan oppikirjan kuvien luokitteluun
Aarniluoma, Markus Petteri (2016)
Aarniluoma, Markus Petteri
2016
Materiaalitekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201610244631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201610244631
Tiivistelmä
Kuvat auttavat oppimista. Mikä tahansa kuva ei kuitenkaan edesauta oppimista, vaan kuvalla pitää olla jokin opetukseen liittyvä tarkoitus. Tällaista opetukseen liittyvää tarkoitusta voidaan kutsua osaamistavoitteeksi. Bloomin taksonomia auttaa luokittelemaan erilaisia osaamistavoitteita näennäisen vaativuustason mukaisiin luokkiin.
Tämä opinnäytetyö tutkii mihin Bloomin taksonomian mukaisiin luokkiin aineistona toimivan oppikirjan kuvat kuuluvat. Lisäksi selvitetään mihin kuvaluokkaan kukin kuva kuuluu. Tämän jälkeen voidaan tutkia onko kuvaluokkien ja Bloomin taksonomian luokkien välillä yhteyksiä.
Tämä opinnäytetyö tutkii mihin Bloomin taksonomian mukaisiin luokkiin aineistona toimivan oppikirjan kuvat kuuluvat. Lisäksi selvitetään mihin kuvaluokkaan kukin kuva kuuluu. Tämän jälkeen voidaan tutkia onko kuvaluokkien ja Bloomin taksonomian luokkien välillä yhteyksiä.