Ilmiöpohjaisen verkko-oppimateriaalin rakenteinen sisällöntuotanto
Koro, Juho (2016)
Koro, Juho
2016
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605204023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605204023
Tiivistelmä
Erilaiset pedagogiset lähestymistavat opetukseen vaikuttavat väistämättä myös verkko-opetuksen toteutustapoihin. Perinteisesti peruskoulussa ja toisen asteen oppilaitoksissa opetus on oppiainekeskeistä. Ilmiöpohjaisuus tuo mukanaan sekä sisällöntuotantoon että opetukseen uuden haasteen - monialaiset kokonaisuudet käsittävät useita oppiaineita, ja täten opetuksen toteuttaminen sekä oppimissisältöjen tuotanto monimutkaistuvat.
Tässä diplomityössä kokeiltiin uudentyyppistä tapaa esittää ja tuottaa rakenteinen oppimateriaali ilmiölähtöisyyden ehdoilla niin, että opiskelijoiden toimintaa pystytään havainnoimaan. Työn tuloksena toteutettiin rakenteinen malli ilmiöpohjaiselle oppimateriaalille sekä prototyyppi web-teknologioihin pohjautuvasta sisällöntuotantotyökalusta Ilmiöpohjaistin, jonka avulla mallin mukaista sisältöä on mahdollista luoda ja hallita. Tapaustutkimuksessa mallia pilotoitiin ammatillisen koulutuksen matemaattis-luonnontieteellisillä perusopinnoilla.
Diplomityössä on kolme keskeistä tutkimuskysymystä. Kuinka sisällön rakenteistaminen tulee tehdä, jotta se sopii ilmiöpohjaisen oppimateriaalin tuottamiseen (ja käyttöön)? Miten rakenne kytkeytyy palautteisiin? Millaisia kokemuksia mallista saatiin?
Toteutettu malli perustuu rakenteisiin XML-dokumentteihin sekä Tin Can API -teknologiaan, joka mahdollistaa sisällön paketoinnin niin, että opiskelijan toiminta tallentuu Learning Record Store –repositorioon. Mallin mukaisen sisällön käytöstä syntyvää dataa voidaan analysoida dataa visualisoivilla palautenäkymillä.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että rakenteisen dokumentaation periaatteiden avulla oppimateriaalia voidaan tuottaa, hallita ja julkaista ilmiöpohjaisen opetuksen edellyttämillä tavoilla. Mahdollista jatkokäyttöä ajatellen koottiin sisällöntuottajien sekä teknisten kehittäjien kokemuksien ja teoreettisen tarkastelun kautta suosituksia ilmiöpohjaiselle materiaali- ja sisällöntuotantomallille, jonka perusteella olemassa olevaa toteutusta voidaan jalostaa eteenpäin
Tässä diplomityössä kokeiltiin uudentyyppistä tapaa esittää ja tuottaa rakenteinen oppimateriaali ilmiölähtöisyyden ehdoilla niin, että opiskelijoiden toimintaa pystytään havainnoimaan. Työn tuloksena toteutettiin rakenteinen malli ilmiöpohjaiselle oppimateriaalille sekä prototyyppi web-teknologioihin pohjautuvasta sisällöntuotantotyökalusta Ilmiöpohjaistin, jonka avulla mallin mukaista sisältöä on mahdollista luoda ja hallita. Tapaustutkimuksessa mallia pilotoitiin ammatillisen koulutuksen matemaattis-luonnontieteellisillä perusopinnoilla.
Diplomityössä on kolme keskeistä tutkimuskysymystä. Kuinka sisällön rakenteistaminen tulee tehdä, jotta se sopii ilmiöpohjaisen oppimateriaalin tuottamiseen (ja käyttöön)? Miten rakenne kytkeytyy palautteisiin? Millaisia kokemuksia mallista saatiin?
Toteutettu malli perustuu rakenteisiin XML-dokumentteihin sekä Tin Can API -teknologiaan, joka mahdollistaa sisällön paketoinnin niin, että opiskelijan toiminta tallentuu Learning Record Store –repositorioon. Mallin mukaisen sisällön käytöstä syntyvää dataa voidaan analysoida dataa visualisoivilla palautenäkymillä.
Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että rakenteisen dokumentaation periaatteiden avulla oppimateriaalia voidaan tuottaa, hallita ja julkaista ilmiöpohjaisen opetuksen edellyttämillä tavoilla. Mahdollista jatkokäyttöä ajatellen koottiin sisällöntuottajien sekä teknisten kehittäjien kokemuksien ja teoreettisen tarkastelun kautta suosituksia ilmiöpohjaiselle materiaali- ja sisällöntuotantomallille, jonka perusteella olemassa olevaa toteutusta voidaan jalostaa eteenpäin