Aaltopahvituotteisiin ja tuotantoprosessiin kohdistuvat tekniset asiakasvaatimukset
Kukkasniemi, Nina Susanna (2016)
Kukkasniemi, Nina Susanna
2016
Ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelma
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605133981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605133981
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena on luoda edellytykset DS Smith Packaging Finland Oy:n tuotannon mittareiden kehittämiseen asiakasvaatimusten näkökulmasta. Asiakkaan kokema aaltopahvipakkauksen tekninen laatu poikkeaa usein valmistajan kokemasta laadusta. Tässä työssä analysoidaan asiakaspalautteita ja laatusopimuksia, sekä asiakas ja sidosryhmähaastatteluita. Kirjallisuus osassa käydään läpi aaltopahvin teknisiä ominaisuuksia, suorituskyvyn mittareita, raaka-aineita sekä sidosryhmiä.
Tutkimus osoittaa, että useimpien laatumääreiden kohdalla ei pystytä määrittämään toleransseja. Asiakkaan laatukokemuksen syntyyn voidaan kuitenkin vaikuttaa. Sidosryhmät tarjoavat näkemyksensä pakkauksen tekniseen laatuun. Ne jäävät löysemmälle tasolle kuin asiakkaiden tuotantoketjun asettamat vaatimukset. Tekninen laatu määräytyy asiakashaastatteluiden, asiakaspalautteiden, laatusopimusten ja pakkauskoneiden asettamien vaatimusten summana. Selkeitä suureita joille toleranssi voidaan määrittää, ovat esimerkiksi paino (g), käyryys (%), kosteus (%), pakkauksen ulkomitat (mm), jäykkyys ja pinottavuus sekä aaltoprofiili. Asiakkaan kokemaa teknistä laatua kuvaavat viivakoodien ja viranomaismerkintöjen luettavuus, pahvipölyn ja karvan määrä sekä, perforointien
ja nuuttausten toimivuus, jotka ovat myös laadun mittareita.
Tutkimuksen mukaan nykyiset toleranssit ovat vanhentuneita. Asiakkaiden pakkauslinjat automatisoituvat ja prosessoitavat raaka-aineet sisältävät enemmän kiertokuitua. Korkean asiakaslaadun takaamiseksi mittareiden ja toleranssien on kehityttävä. Valtaosa aaltopahvipakkauksista on räätälöity asiakkaan tarvetta vastaavaksi. Joten myös pakkauskoneet on muokattu asiakkaan tarpeisiin sopivaksi ja ovat iältään monen ikäisiä.
Tuoteturvallisuus ja laadunhallinta ovat suuria kokonaisuuksia, joihin yksittäiset toimenpiteet eivät ole ratkaisu. Tuoteturvallisuuteen ja laadun hallintaan viittaavat riskit ovat asiakkaan näkökulmasta todellisia. Tämän työn tuloksena FMEA (Failure Mode Effect Analysis) analyysia käyttäen ehdotetaan viisi nopeaa korjaavaa toimenpidettä ja luodaan edellytykset tuotannon mittareiden ja laadun jatkuvalle kehittämiselle. Parannusehdotukset ovat: tuotantotiloihin pääsyn rajoittaminen, pakkauksen kriittisten mittojen ilmoittaminen rakennekuvassa, stanssityökalujen kulumisen seuranta, raportointivirheistä aiheutuvien palautteiden rajaaminen ja aaltoprofiilin säilyminen sovitulla tasolla.
Työ on asiakkaan ääni, jonka avulla on mahdollisuudet keskittyä laadun ja tuoteturvallisuuden jatkuvaan parantamiseen sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä, luoda asiakasarvoa ja sitouttaa asiakasta. Seurantaa on hyvä jatkaa tilikausittain sekä päivittää vaatimuksia niiden muuttuessa.
Tutkimus osoittaa, että useimpien laatumääreiden kohdalla ei pystytä määrittämään toleransseja. Asiakkaan laatukokemuksen syntyyn voidaan kuitenkin vaikuttaa. Sidosryhmät tarjoavat näkemyksensä pakkauksen tekniseen laatuun. Ne jäävät löysemmälle tasolle kuin asiakkaiden tuotantoketjun asettamat vaatimukset. Tekninen laatu määräytyy asiakashaastatteluiden, asiakaspalautteiden, laatusopimusten ja pakkauskoneiden asettamien vaatimusten summana. Selkeitä suureita joille toleranssi voidaan määrittää, ovat esimerkiksi paino (g), käyryys (%), kosteus (%), pakkauksen ulkomitat (mm), jäykkyys ja pinottavuus sekä aaltoprofiili. Asiakkaan kokemaa teknistä laatua kuvaavat viivakoodien ja viranomaismerkintöjen luettavuus, pahvipölyn ja karvan määrä sekä, perforointien
ja nuuttausten toimivuus, jotka ovat myös laadun mittareita.
Tutkimuksen mukaan nykyiset toleranssit ovat vanhentuneita. Asiakkaiden pakkauslinjat automatisoituvat ja prosessoitavat raaka-aineet sisältävät enemmän kiertokuitua. Korkean asiakaslaadun takaamiseksi mittareiden ja toleranssien on kehityttävä. Valtaosa aaltopahvipakkauksista on räätälöity asiakkaan tarvetta vastaavaksi. Joten myös pakkauskoneet on muokattu asiakkaan tarpeisiin sopivaksi ja ovat iältään monen ikäisiä.
Tuoteturvallisuus ja laadunhallinta ovat suuria kokonaisuuksia, joihin yksittäiset toimenpiteet eivät ole ratkaisu. Tuoteturvallisuuteen ja laadun hallintaan viittaavat riskit ovat asiakkaan näkökulmasta todellisia. Tämän työn tuloksena FMEA (Failure Mode Effect Analysis) analyysia käyttäen ehdotetaan viisi nopeaa korjaavaa toimenpidettä ja luodaan edellytykset tuotannon mittareiden ja laadun jatkuvalle kehittämiselle. Parannusehdotukset ovat: tuotantotiloihin pääsyn rajoittaminen, pakkauksen kriittisten mittojen ilmoittaminen rakennekuvassa, stanssityökalujen kulumisen seuranta, raportointivirheistä aiheutuvien palautteiden rajaaminen ja aaltoprofiilin säilyminen sovitulla tasolla.
Työ on asiakkaan ääni, jonka avulla on mahdollisuudet keskittyä laadun ja tuoteturvallisuuden jatkuvaan parantamiseen sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä, luoda asiakasarvoa ja sitouttaa asiakasta. Seurantaa on hyvä jatkaa tilikausittain sekä päivittää vaatimuksia niiden muuttuessa.