Sosiaalinen vuorovaikutus oppimisessa ja sitä edistävät tilat - Suunnittelukohteena Otsolan kampuksen päärakennuksen visiointi
Repo, Suvi (2016)
Repo, Suvi
2016
Arkkitehtuurin koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605113961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605113961
Tiivistelmä
Uusien oppimisympäristöjen suunnittelu on hyvin ajankohtainen asia. Tulevaisuuden työntekijöiltä ja kansalaisilta odotetaan uudenlaisia sosiaaliseen vuorovaikutukseen perustuvia tietoja ja taitoja, joita kouluopetukseen tulee lisätä. Uusia tarvittavia taitoja on vaikea opettaa sanallisesti tai havainnollistamalla. Täten perinteiset formaalit koulurakennukset ja luokkaopetus kaipaavat rinnalleen uudenlaisia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä, jossa vuorovaikutteisuutta tapahtuu enemmän.
Arkkitehdin on hyvä ymmärtää tulevaisuuden koulun tarpeet. Meidän tulee ymmärtää opetuksen ja oppimisen metodit, ja olla tietoisia siitä, että oppiminen on muutakin kuin laatikon sisällä tapahtuvaa määrättyä opetusta. Näin pystymme suunnittelemaan arkkitehtuuria, joka mahdollistaa monitahoisempaa, kokemuksellisempaa ja mieleenpainuvampaaoppimista.Diplomityössätutkitaanvallallaolevienoppimiskäsityksien kautta, millaisia vuorovaikutussuhteita oppimisessa on, ja millaisissa tiloissa oppiminen tapahtuu parhaiten.
Diplomityössä esitellään myös suunnittelutyönä Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymän Otsolan kampuksen päärakennuksen visiointi. Toimeksiantona oli visioida nykyisen päärakennuksen tulevaisuutta, mahdollista korjausta tai purkua ja uuden rakennuksen suunnittelua.Suunnittelunlähtökohtanaonkäytettyalkuosanteoriaajatietojavallallaolevista oppimiskäsityksistä ja tulevaisuuden uusista vuorovaikutteisista oppimisympäristöistä.
Designing new learning environments is a really current topic now and in the future. Future workers are expected to have more skills and knowledge based on social interactivity. These skills should be learned already from childhood. It is hard to teach these new ways of acting just using the traditional methods of teaching like telling verbally or demostrating in a classroom. Old formal school buildings and class room teaching need more new learning situations and creative learning environments on their side, in which social interaction can happen in a more natural way.
It is necessary for an architect to understand the needs of future school. We have to understand the methods of teaching and learning, and we have to be aware of the fact that learning is a lot more than just classroom based learning by heart way of thinking. When knowing this we can design architecture that makes more comprehensive, experiential and memorable learning possible. In this master’s thesis there is a little research through prevailing views of learning, what kind of interaction takes happen in learning, and in what kind of spaces learning takes place the best.
In this thesis there is a design application that is situated on a campus of Otsola, Pohjois- Karjalan Koulutuskuntayhtymä, Joensuu, Finland. The assigment was to envision future for the main building, potential renovation or demolition and to design a new building. The basis for the design comes from the theoritical beginning of the thesis with the knowledge of prevailing views of learning and new learning environments that support social interaction.
Arkkitehdin on hyvä ymmärtää tulevaisuuden koulun tarpeet. Meidän tulee ymmärtää opetuksen ja oppimisen metodit, ja olla tietoisia siitä, että oppiminen on muutakin kuin laatikon sisällä tapahtuvaa määrättyä opetusta. Näin pystymme suunnittelemaan arkkitehtuuria, joka mahdollistaa monitahoisempaa, kokemuksellisempaa ja mieleenpainuvampaaoppimista.Diplomityössätutkitaanvallallaolevienoppimiskäsityksien kautta, millaisia vuorovaikutussuhteita oppimisessa on, ja millaisissa tiloissa oppiminen tapahtuu parhaiten.
Diplomityössä esitellään myös suunnittelutyönä Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymän Otsolan kampuksen päärakennuksen visiointi. Toimeksiantona oli visioida nykyisen päärakennuksen tulevaisuutta, mahdollista korjausta tai purkua ja uuden rakennuksen suunnittelua.Suunnittelunlähtökohtanaonkäytettyalkuosanteoriaajatietojavallallaolevista oppimiskäsityksistä ja tulevaisuuden uusista vuorovaikutteisista oppimisympäristöistä.
Designing new learning environments is a really current topic now and in the future. Future workers are expected to have more skills and knowledge based on social interactivity. These skills should be learned already from childhood. It is hard to teach these new ways of acting just using the traditional methods of teaching like telling verbally or demostrating in a classroom. Old formal school buildings and class room teaching need more new learning situations and creative learning environments on their side, in which social interaction can happen in a more natural way.
It is necessary for an architect to understand the needs of future school. We have to understand the methods of teaching and learning, and we have to be aware of the fact that learning is a lot more than just classroom based learning by heart way of thinking. When knowing this we can design architecture that makes more comprehensive, experiential and memorable learning possible. In this master’s thesis there is a little research through prevailing views of learning, what kind of interaction takes happen in learning, and in what kind of spaces learning takes place the best.
In this thesis there is a design application that is situated on a campus of Otsola, Pohjois- Karjalan Koulutuskuntayhtymä, Joensuu, Finland. The assigment was to envision future for the main building, potential renovation or demolition and to design a new building. The basis for the design comes from the theoritical beginning of the thesis with the knowledge of prevailing views of learning and new learning environments that support social interaction.