Kaupanteon välineet asiakkaan energiatehokkuusinvestointien päätöksenteon tukena
Laakeristo, Jaana (2016)
Laakeristo, Jaana
2016
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605113958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201605113958
Tiivistelmä
Energiatehokkuusinvestoinnit alkoivat kiinnostaa yrityksiä energiahintojen heilahtelujen vuoksi ensimmäisen energiakriisin jälkeen. Kehittyvissä maissa aika kulkee kehittyneiden maiden perässä ja näin ollen koettu potentiaali niissä energiatehokkuusliiketoiminnan laajentamiseksi on suuri varsinkin retrofit-liiketoimintana.
Diplomityön lähtökohtana oli oletus siitä, että myyjä voi tarjoamalla rahoitusratkaisuja vaikuttaa myönteisesti asiakkaan energiatehokkuusinvestointien päätöksentekoon. Työn alkuosiossa esiteltiin investointiprosessi vaiheineen, jonka jälkeen keskityttiin erikseen energiatehokkuusinvestointeihin. ESCO esiteltiin käsitteenä syvemmin ja muodostettiin teoreettisten tutkimustulosten perusteella ESCOn ja asiakkaiden kokema esteiden rajapinta sekä esteiden liitynnät toisiinsa. Toimeksiantajayrityksen antamien kohdealueiden osalta syvennyttiin tapaustutkimuksena erillisiin yksittäisiin esimerkkivaltioihin, joista poimittiin muuttujia ja koettuja esteitä energiatehokkuusinvestoinneille. Nämä koottiin yhteen ja todettiin joidenkin esteiden toistuvan alueesta toiseen. Tiedon ja ymmärryksen puute esteiden taustalla on suurin yksittäinen mainittava este, joka vaikuttaa uusien esteiden syntyyn. Tämän vuoksi todettiin, että informaatio ja sidosryhmien ymmärrys esteiden voittamiseksi on tutkimuksen rajapinnan keskiössä. Toimeksiantajayrityksen yrityscasea käytettiin laskelmiin, jossa todennettiin muuttujien merkitys laskelmien kannattavuuteen. Energiahinnan todettiin olevan merkittävin asiakkaan päätöksentekoon vaikuttava muuttuja energiatehokkuusinvestoinneissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että rahoitus kaupanteon välineenä soveltuu asiakkaiden päätöksenteon tukena silloin kun asiakas kokee muilta osin energiatehokkuusinvestoinnin kannattavaksi. Asiakkaan rahoitukseen liittyviä asioita pohdittiin peilaten muodostettuun energiatehokkuussuppilomallin vaiheisiin todeten sen tekevän päätöksentekoa lopulliseen rahoitusvaiheeseen läpi muiden vaiheiden. Energiatehokkuusinvestoinnit ovat strategisia investointeja, joiden kustannus on operatiivisessa budjetissa jo olemassa ja sen todentaminen on kustannussäästösopimuksin yleisenä ESCOn kokemana esteenä kansainvälisesti. Kun kustannussäästösopimuksia ei ymmärretä, ei myöskään rahoitusratkaisuna ESCO paikallisesti ole ratkaisu. Työn tulokset havainnollistavat, että ESCO voi toimia kansainvälisestikin jolloin rahoitus voidaan järjestää myös muualta kuin paikalliselta rahoituslaitokselta. Rahoituksen tarjoaminen toimii kaupanteon välineenä etenkin silloin, kun paikallinen rahoituslaitos ei myönnä pitkäaikaista lainaa vieraan pääoman muodossa tai mikäli sen riskinarviointikyky on vääristynyt korottaen rahan hinnan liiketoiminnallisesti arvioiden kohtuuttomaksi.
Diplomityön lähtökohtana oli oletus siitä, että myyjä voi tarjoamalla rahoitusratkaisuja vaikuttaa myönteisesti asiakkaan energiatehokkuusinvestointien päätöksentekoon. Työn alkuosiossa esiteltiin investointiprosessi vaiheineen, jonka jälkeen keskityttiin erikseen energiatehokkuusinvestointeihin. ESCO esiteltiin käsitteenä syvemmin ja muodostettiin teoreettisten tutkimustulosten perusteella ESCOn ja asiakkaiden kokema esteiden rajapinta sekä esteiden liitynnät toisiinsa. Toimeksiantajayrityksen antamien kohdealueiden osalta syvennyttiin tapaustutkimuksena erillisiin yksittäisiin esimerkkivaltioihin, joista poimittiin muuttujia ja koettuja esteitä energiatehokkuusinvestoinneille. Nämä koottiin yhteen ja todettiin joidenkin esteiden toistuvan alueesta toiseen. Tiedon ja ymmärryksen puute esteiden taustalla on suurin yksittäinen mainittava este, joka vaikuttaa uusien esteiden syntyyn. Tämän vuoksi todettiin, että informaatio ja sidosryhmien ymmärrys esteiden voittamiseksi on tutkimuksen rajapinnan keskiössä. Toimeksiantajayrityksen yrityscasea käytettiin laskelmiin, jossa todennettiin muuttujien merkitys laskelmien kannattavuuteen. Energiahinnan todettiin olevan merkittävin asiakkaan päätöksentekoon vaikuttava muuttuja energiatehokkuusinvestoinneissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että rahoitus kaupanteon välineenä soveltuu asiakkaiden päätöksenteon tukena silloin kun asiakas kokee muilta osin energiatehokkuusinvestoinnin kannattavaksi. Asiakkaan rahoitukseen liittyviä asioita pohdittiin peilaten muodostettuun energiatehokkuussuppilomallin vaiheisiin todeten sen tekevän päätöksentekoa lopulliseen rahoitusvaiheeseen läpi muiden vaiheiden. Energiatehokkuusinvestoinnit ovat strategisia investointeja, joiden kustannus on operatiivisessa budjetissa jo olemassa ja sen todentaminen on kustannussäästösopimuksin yleisenä ESCOn kokemana esteenä kansainvälisesti. Kun kustannussäästösopimuksia ei ymmärretä, ei myöskään rahoitusratkaisuna ESCO paikallisesti ole ratkaisu. Työn tulokset havainnollistavat, että ESCO voi toimia kansainvälisestikin jolloin rahoitus voidaan järjestää myös muualta kuin paikalliselta rahoituslaitokselta. Rahoituksen tarjoaminen toimii kaupanteon välineenä etenkin silloin, kun paikallinen rahoituslaitos ei myönnä pitkäaikaista lainaa vieraan pääoman muodossa tai mikäli sen riskinarviointikyky on vääristynyt korottaen rahan hinnan liiketoiminnallisesti arvioiden kohtuuttomaksi.