Yläasteen oppimiskokonaisuus matematiikan ulkona opettamiseen
Jäsberg, Atte (2016)
Jäsberg, Atte
2016
Matemaattisten aineiden opettajakoulutus
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201604113791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201604113791
Tiivistelmä
Ulkona opettaminen on huomioitu entistä selkeämmin uusissa vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Opetusta tulisi niiden mukaan viedä koulun seinien ulkopuolelle kaikissa oppiaineissa. Erityisesti perusteisiin uusina tulleet monialaiset oppimiskokonaisuudet luovat edellytyksiä tutkivalle ja autenttiselle oppimiselle. Jokaisen oppilaan tulisi suorittaa lukuvuodessa yksi monialainen oppimiskokonaisuus, mikä asettaa haasteita, sillä oppiaineiden integrointi ja oppimiskokonaisuuksien suunnittelu vaatii paljon resursseja. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella matematiikan ulkona opettamista kirjallisuuskatsauksen avulla. Koska matematiikan ulkona opettamiseen on tarjolla hyvin vähän varteenotettavia oppimateriaaleja, on tämän opinnäytetyön tavoitteena luoda monialainen oppimiskokonaisuus yläasteen matematiikan ulkona opettamiseen.
Ulkona opettamisen merkittävimpiä hyötyjä ovat yksilön kehitykseen sekä yhteistyötaitoihin liittyvät muutokset. Yksilön kehitys näkyy itsevarmuuden, itsetunnon ja opiskelumotivaation kehittyminä. Oppilaat pitävät ulkona tapahtuvasta oppimisesta. Oppilaille syntyy laajempi kokonaiskuva tarkasteltavasta aiheesta. Ulkona oppimisen kokemuksellisuus tekee oppimisesta merkityksellistä ja kehittää oppilaiden luontosuhdetta. Oppilaiden kokemukset vaihtelevat paljon, ja opetuksen kestolla on suuri vaikutus saavutettaviin hyötyihin. Ympäristön hyödyntäminen matematiikan integroinnissa vaikuttaa positiivisesti oppilaiden koulumenestykseen.
Matematiikan hyödyntäminen luonnontieteissä on hyvin monipuolista. Oppimateriaalissa pyritään tuomaan esille muutamia luonnon ja matematiikan suhdetta kuvaavia ilmiöitä, joista tunnetuimpia on Fibonaccin lukujonon esiintyminen luonnossa. Suuremmassa roolissa on kuitenkin luonnossa liikkumiseen ja tekemiseen liittyvät aiheet, joiden tarkoituksena on innostaa oppilaita huomaamaan matematiikkaa ympäristössään.
Ulkona opettamisen merkittävimpiä hyötyjä ovat yksilön kehitykseen sekä yhteistyötaitoihin liittyvät muutokset. Yksilön kehitys näkyy itsevarmuuden, itsetunnon ja opiskelumotivaation kehittyminä. Oppilaat pitävät ulkona tapahtuvasta oppimisesta. Oppilaille syntyy laajempi kokonaiskuva tarkasteltavasta aiheesta. Ulkona oppimisen kokemuksellisuus tekee oppimisesta merkityksellistä ja kehittää oppilaiden luontosuhdetta. Oppilaiden kokemukset vaihtelevat paljon, ja opetuksen kestolla on suuri vaikutus saavutettaviin hyötyihin. Ympäristön hyödyntäminen matematiikan integroinnissa vaikuttaa positiivisesti oppilaiden koulumenestykseen.
Matematiikan hyödyntäminen luonnontieteissä on hyvin monipuolista. Oppimateriaalissa pyritään tuomaan esille muutamia luonnon ja matematiikan suhdetta kuvaavia ilmiöitä, joista tunnetuimpia on Fibonaccin lukujonon esiintyminen luonnossa. Suuremmassa roolissa on kuitenkin luonnossa liikkumiseen ja tekemiseen liittyvät aiheet, joiden tarkoituksena on innostaa oppilaita huomaamaan matematiikkaa ympäristössään.