Projektioppiminen matematiikassa liikunnallisilla projekteilla
Salminen, Juho (2016)
Salminen, Juho
2016
Matemaattisten aineiden opettajakoulutus
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201602253577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201602253577
Tiivistelmä
Opetus on perinteisesti nähty toimintana, jossa opettaja pyrkii siirtämään passiivisesti toimivalle oppilaalle tietoa. Vähitellen ajatus aktiivisesta oppijasta, joka jäsentelee tietoaan ja rakentaa uutta informaatiota aiemman oppimansa pohjalta, on levinnyt opettamiseen. Tähän, konstruktivistiseen oppimisnäkemykseen pohjautuen opetusmenetelmät ovat monipuolistuneet. Yksi uusi työskentelytapa on projektiopiskelu.
Projektiopiskelussa korostuvat laaja-alainen, oppiainerajat ylittävä työskentely ja mielekkäiden ongelmien tutkiminen. Keskeisiä ominaisuuksia projektityöskentelyssä ovat toiminnallisuus, ongelmakeskeisyys, tulosvastuullisuus, yhteistoiminnallisuus ja suunnitelmallisuus. Uusissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kannustetaan käyttämään pitkäkestoisia, kokemuksellisia ja vuorovaikutteisia oppimiskokonaisuuksia, joten ne mahdollistavat opetuksessa käytettävän projektiopiskelun tapaisia, oppilaskeskeisiä työskentelytapoja. Lisäksi toiminnan kannalta on tärkeätä, että projektioppiminen kohdistuu opetussuunnitelman perusteissa esiteltyihin sisältöihin.
Suunniteltujen projektien tarkoituksena on kannustaa oppilaita matematiikan oppimiseen. Mahdollisuutena tähän on nähty matematiikan ja liikunnan opetusta eheyttävät liikunnalliset projektit. Tämä johtuu siitä, että liikkuminen voi rohkaista energisiä oppilaita matematiikan oppimiseen, jossa painottuu helposti oppijan sisäinen toiminta, ajattelu. Projektien liikunnallisissa osioissa kokeillaan yläkoulun liikunnan opetuksessa painottuvia lajeja, kuten palloilupelejä ja yleisurheilua. Mitatuista nuorten liikuntasuorituksista saadaan vaihtelevaa aineistoa, jota on mahdollista tutkia tarkemmin erilaisia matemaattisia käsitteitä ja malleja käyttäen.
Työssä on kuvailtu myös kahta liikkumiseen liittyvää projektia, jotka toteutetaan yhdessä valtakunnallisten organisaatioiden kanssa. Näiden projektien myötä oppilaat havaitsevat matematiikan tarpeen erilaisten ilmiöiden perehtymisen ja ratkaisujen suunnittelemisen kannalta. Yhteistyöprojektit tarjoavat oppilaille mahdollisuuden tutustua työelämään ja siellä vaikuttaviin merkittäviin järjestöihin.
Projektiopiskelussa korostuvat laaja-alainen, oppiainerajat ylittävä työskentely ja mielekkäiden ongelmien tutkiminen. Keskeisiä ominaisuuksia projektityöskentelyssä ovat toiminnallisuus, ongelmakeskeisyys, tulosvastuullisuus, yhteistoiminnallisuus ja suunnitelmallisuus. Uusissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kannustetaan käyttämään pitkäkestoisia, kokemuksellisia ja vuorovaikutteisia oppimiskokonaisuuksia, joten ne mahdollistavat opetuksessa käytettävän projektiopiskelun tapaisia, oppilaskeskeisiä työskentelytapoja. Lisäksi toiminnan kannalta on tärkeätä, että projektioppiminen kohdistuu opetussuunnitelman perusteissa esiteltyihin sisältöihin.
Suunniteltujen projektien tarkoituksena on kannustaa oppilaita matematiikan oppimiseen. Mahdollisuutena tähän on nähty matematiikan ja liikunnan opetusta eheyttävät liikunnalliset projektit. Tämä johtuu siitä, että liikkuminen voi rohkaista energisiä oppilaita matematiikan oppimiseen, jossa painottuu helposti oppijan sisäinen toiminta, ajattelu. Projektien liikunnallisissa osioissa kokeillaan yläkoulun liikunnan opetuksessa painottuvia lajeja, kuten palloilupelejä ja yleisurheilua. Mitatuista nuorten liikuntasuorituksista saadaan vaihtelevaa aineistoa, jota on mahdollista tutkia tarkemmin erilaisia matemaattisia käsitteitä ja malleja käyttäen.
Työssä on kuvailtu myös kahta liikkumiseen liittyvää projektia, jotka toteutetaan yhdessä valtakunnallisten organisaatioiden kanssa. Näiden projektien myötä oppilaat havaitsevat matematiikan tarpeen erilaisten ilmiöiden perehtymisen ja ratkaisujen suunnittelemisen kannalta. Yhteistyöprojektit tarjoavat oppilaille mahdollisuuden tutustua työelämään ja siellä vaikuttaviin merkittäviin järjestöihin.