Uudet joukkoliikennemuodot pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa
Sirviö, Salme (2016)
Sirviö, Salme
2016
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201512161833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201512161833
Tiivistelmä
Joukkoliikenne on menettänyt markkinaosuuttaan henkilöliikenteessä. Tavoitteena on saada lisättyä joukkoliikenteessä tehtävien matkojen määrää. Jotta tavoitteeseen päästään, on joukkoliikenteen kilpailukykyä henkilöautolla tehtäviin matkoihin verrattuna pystyttävä parantamaan. Tarvitaan myös joukkoliikenteen palvelutason parantamista ja uusia joukkoliikenneinnovaatioita, jotta uusia asiakkaita saadaan houkuteltua joukkoliikenteen käyttäjiksi.
Maankäytön suunnittelulla ja toimintojen sijoittamisella vaikutetaan siihen millainen liikennetarve alueelle syntyy. Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen nähdään tärkeimpänä keinona lisätä joukkoliikenteen edellytyksiä. Maankäytössä on tunnistettava joukkoliikenteen kehitysvyöhykkeet, joilla joukkoliikenteen kulkutapaosuutta on mahdollista lisätä. Joukkoliikenteen kehittämistoimia kannattaa keskittää näille alueille. Hyvällä joukkoliikennetarjonnalla voidaan vähentää henkilöautoilla tehtävien matkojen määrää.
Pienten ja keskisuurten kaupunkien joukkoliikenne on pääosin busseilla liikennöitävää joukkoliikennettä. Joukkoliikenne on usein isolla kalustolla, harvalla vuorovälillä ja lyhyellä liikennöintiajalla ajettavia linjoja. Jotta joukkoliikenteen roolia kaupungin liikennejärjestelmässä saadaan nostettua, tarvitaan uusia joukkoliikennemuotoja. Cityliikenne on pienellä kalustolla, lyhyillä etäisyyksillä ja tiheällä vuorovälillä ajettavaa joukkoliikennettä. Cityliikenne soveltuu hyvin keskisuurten ja pienten kaupunkien keskustojen ja lähi-alueiden joukkoliikenteen järjestämiseen.
Työn tutkimusosiossa tarkasteltiin uusia joukkoliikennemuotoja kahdessa kaupungissa, Kokkolassa ja Rovaniemellä. Kokkolan osiossa tutkittiin maankäyttöä ja maankäytön vaikutuksia joukkoliikenteen edellytyksiin. Työssä esitettiin keskustan ja sen lähialueiden joukkoliikenteen kehityskäytäviä. Näillä alueilla voidaan joukkoliikenne järjestää cityliikenteellä. Cityliikenteelle voidaan löytää lisää potentiaalia myös muista henkilöliikennekuljetuksista. Rovaniemen osuudessa suunniteltiin cityliikennettä täydentämään joukkoliikenteen tarjontaa. Näiden esimerkkikaupunkien perusteella voidaan päätellä, että Suomesta löytyy muitakin kaupunkiseutuja, joihin voidaan ajatella cityliikennetyyppistä joukkoliikennettä.
Maankäytön suunnittelulla ja toimintojen sijoittamisella vaikutetaan siihen millainen liikennetarve alueelle syntyy. Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen nähdään tärkeimpänä keinona lisätä joukkoliikenteen edellytyksiä. Maankäytössä on tunnistettava joukkoliikenteen kehitysvyöhykkeet, joilla joukkoliikenteen kulkutapaosuutta on mahdollista lisätä. Joukkoliikenteen kehittämistoimia kannattaa keskittää näille alueille. Hyvällä joukkoliikennetarjonnalla voidaan vähentää henkilöautoilla tehtävien matkojen määrää.
Pienten ja keskisuurten kaupunkien joukkoliikenne on pääosin busseilla liikennöitävää joukkoliikennettä. Joukkoliikenne on usein isolla kalustolla, harvalla vuorovälillä ja lyhyellä liikennöintiajalla ajettavia linjoja. Jotta joukkoliikenteen roolia kaupungin liikennejärjestelmässä saadaan nostettua, tarvitaan uusia joukkoliikennemuotoja. Cityliikenne on pienellä kalustolla, lyhyillä etäisyyksillä ja tiheällä vuorovälillä ajettavaa joukkoliikennettä. Cityliikenne soveltuu hyvin keskisuurten ja pienten kaupunkien keskustojen ja lähi-alueiden joukkoliikenteen järjestämiseen.
Työn tutkimusosiossa tarkasteltiin uusia joukkoliikennemuotoja kahdessa kaupungissa, Kokkolassa ja Rovaniemellä. Kokkolan osiossa tutkittiin maankäyttöä ja maankäytön vaikutuksia joukkoliikenteen edellytyksiin. Työssä esitettiin keskustan ja sen lähialueiden joukkoliikenteen kehityskäytäviä. Näillä alueilla voidaan joukkoliikenne järjestää cityliikenteellä. Cityliikenteelle voidaan löytää lisää potentiaalia myös muista henkilöliikennekuljetuksista. Rovaniemen osuudessa suunniteltiin cityliikennettä täydentämään joukkoliikenteen tarjontaa. Näiden esimerkkikaupunkien perusteella voidaan päätellä, että Suomesta löytyy muitakin kaupunkiseutuja, joihin voidaan ajatella cityliikennetyyppistä joukkoliikennettä.