Uusiutuvan kaupunginosan liikennejärjestelmän kehittäminen
Juutinen, Riitta (2015)
Juutinen, Riitta
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-11-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201510201665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201510201665
Tiivistelmä
Oulussa sijaitsevasta Myllytullin kaupunginosasta ollaan kehittämässä vetovoimaista kulttuuri-, asuin- ja matkailualuetta, missä on myös puitteet yritystoiminnalle. Muutokset edellyttävät alueen maankäytön tehostamista, mille Oulun kaupunki on luonut eri kehitysvaihtoehtoja. Suurimpana ongelmana Myllytullissa on huomattava läpikulkuliikenteen määrä. Samalla alueen läpi halkova Kasarmintie luo estevaikutuksen asutuksen, palveluiden ja Hupisaarten puistoalueen välille. Tämän diplomityön tarkoituksena on kehittää uusiutuvan kaupunginosan maankäyttöä liikennejärjestelmän näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää eri kulkumuotojen roolit, vaihtoehdot kulkumuotojen järjestämiselle ja pysäköintipolitiikalle Myllytullin alueella.
Aluksi diplomityössä analysoitiin Myllytullin nykytilaa maankäytön, väestön ja liikennejärjestelyjen kautta. Näiden pohjalta tehtiin arvio alueen ongelmista ja mahdollisuuksia. Teoriaosuus tehtiin kirjallisuustutkimuksena ja siinä käsiteltiin liikennejärjestelmäsuunnittelua keskittyen kaupunkiliikenteeseen. Samalla kartoitettiin älykkäiden liikennejärjestelmien kehittämisen mukana tuomia mahdollisuuksia liikkumiselle. Tutkimusosuudessa luotiin erilaisia kehitysvaihtoehtoja liikennejärjestelmälle ja maankäytölle. Näiden toimivuutta tutkittiin Emme-ohjelmistolla, jolla luotiin liikenne-ennusteita eri maankäytön ja liikenneverkon muutostilanteissa. Vissim-simulointiohjelmiston avulla mallinnettiin liikenteen sujuvuutta Kasarmintiellä.
Työn tuloksena luotiin Myllytulliin liikennejärjestelmä, joka tukee alueen maankäytön tehostamista ja toimintojen monipuolistumista. Liikennejärjestelmän kehitysehdotuksien lähtökohtana oli jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön lisääminen, joka on myös uuden liikennepolitiikan tavoite. Autottoman asumisen tukemisella edistetään kestäviä kulkumuotoja. Lisäksi alueella hyödynnetään älyliikennettä. Uusi liikennejärjestelmä on käyttäjälähtöinen ja luonnonläheinen. Se edesauttaa uudenlaisen kaupunkielämän syntymistä Myllytulliin. Kehitetyn liikennejärjestelmän toimivuutta tukevat työssä tehdyt liikenne-ennusteet ja liikennemalli. Lopuksi työssä luotiin yleiset suositukset uusiutuvan kaupunginosan liikennejärjestelmän kehittämiselle.
Aluksi diplomityössä analysoitiin Myllytullin nykytilaa maankäytön, väestön ja liikennejärjestelyjen kautta. Näiden pohjalta tehtiin arvio alueen ongelmista ja mahdollisuuksia. Teoriaosuus tehtiin kirjallisuustutkimuksena ja siinä käsiteltiin liikennejärjestelmäsuunnittelua keskittyen kaupunkiliikenteeseen. Samalla kartoitettiin älykkäiden liikennejärjestelmien kehittämisen mukana tuomia mahdollisuuksia liikkumiselle. Tutkimusosuudessa luotiin erilaisia kehitysvaihtoehtoja liikennejärjestelmälle ja maankäytölle. Näiden toimivuutta tutkittiin Emme-ohjelmistolla, jolla luotiin liikenne-ennusteita eri maankäytön ja liikenneverkon muutostilanteissa. Vissim-simulointiohjelmiston avulla mallinnettiin liikenteen sujuvuutta Kasarmintiellä.
Työn tuloksena luotiin Myllytulliin liikennejärjestelmä, joka tukee alueen maankäytön tehostamista ja toimintojen monipuolistumista. Liikennejärjestelmän kehitysehdotuksien lähtökohtana oli jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön lisääminen, joka on myös uuden liikennepolitiikan tavoite. Autottoman asumisen tukemisella edistetään kestäviä kulkumuotoja. Lisäksi alueella hyödynnetään älyliikennettä. Uusi liikennejärjestelmä on käyttäjälähtöinen ja luonnonläheinen. Se edesauttaa uudenlaisen kaupunkielämän syntymistä Myllytulliin. Kehitetyn liikennejärjestelmän toimivuutta tukevat työssä tehdyt liikenne-ennusteet ja liikennemalli. Lopuksi työssä luotiin yleiset suositukset uusiutuvan kaupunginosan liikennejärjestelmän kehittämiselle.