Taloudellisten riskien hallinta ST-urakassa
Nurmi, Akseli, Heikki (2015)
Nurmi, Akseli, Heikki
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509241626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201509241626
Tiivistelmä
Suunnittele ja toteuta (ST)-urakkamuotoa käytetään Liikenneviraston suurissa tienrakennuskohteissa pääasiallisena urakkamuotona. Urakkamuotoa käytettiin jo Tiehallinnossa 2000-luvun alusta lähtien, mutta urakkamuodon taloudellisista riskeistä ja niiden hallinnasta ei suoraa tutkittua tietoa ole. Tämän työn tutkimus käsittelee ST-urakoiden taloudellisten riskien hallintaa lisä- ja muutostöiden kautta. Vertailupohjana työssä on käytetty kokonaisurakkamuotoa. Työn tavoitteena oli saada Liikenneviraston suunnittele ja toteuta -urakoiden hankinta-asiakirjoihin ja tilaajan toimintatapoihin parannuksia sekä näkökulmia millaisiin kohteisiin ST- urakkamuoto sopii.
Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen siitä, miten Liikenneviraston hankinta-toimintaa voidaan parantaa. Tutkimus jakautuu kahden täsmentävän tutkimuskysymyksen mukaisesti kahteen osioon. Ensimmäisessä osuudessa tarkasteltiin hankkeiden lisä- ja muutostyösopimuksia, vastaanottopöytäkirjoja, urakkasopimuksia sekä työmaakokouspöytäkirjoja. Näiden analyysin avulla etsittiin vastausta siihen, mitkä ovat yleisimmät hankkeiden lisä- ja muutostöiden syyt. Toisessa osiossa asiantuntijahaastatteluaineiston avulla etsittiin vastausta siihen, miten hankintaan liittyviä asiakirjoja voidaan kehittää, jotta yllättäviltä lisä- ja muutostöiltä voitaisiin välttyä.
Työn lopputuloksena on saatu kehittämisehdotuksia, joissa pääpaino on hankinnan toimintatapojen ja asiakirjojen yhdenmukaistamisessa. Uuden toimintajärjestelmän myötä Liikenneviraston tulee osoittaa hankita-asiakirjoille vastuuhenkilöt, joiden kautta toimintajärjestelmässä on aina viimeisin päivitetty asiakirjapohja. Hankkeen toteuttamisen jälkeen tulisi hankintaprosessista tehdä jälkianalyysi, jonka huomioiden pohjalta asiakir-jojen ja toimintatapojen puutteita korjattaisiin.
Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymykseen siitä, miten Liikenneviraston hankinta-toimintaa voidaan parantaa. Tutkimus jakautuu kahden täsmentävän tutkimuskysymyksen mukaisesti kahteen osioon. Ensimmäisessä osuudessa tarkasteltiin hankkeiden lisä- ja muutostyösopimuksia, vastaanottopöytäkirjoja, urakkasopimuksia sekä työmaakokouspöytäkirjoja. Näiden analyysin avulla etsittiin vastausta siihen, mitkä ovat yleisimmät hankkeiden lisä- ja muutostöiden syyt. Toisessa osiossa asiantuntijahaastatteluaineiston avulla etsittiin vastausta siihen, miten hankintaan liittyviä asiakirjoja voidaan kehittää, jotta yllättäviltä lisä- ja muutostöiltä voitaisiin välttyä.
Työn lopputuloksena on saatu kehittämisehdotuksia, joissa pääpaino on hankinnan toimintatapojen ja asiakirjojen yhdenmukaistamisessa. Uuden toimintajärjestelmän myötä Liikenneviraston tulee osoittaa hankita-asiakirjoille vastuuhenkilöt, joiden kautta toimintajärjestelmässä on aina viimeisin päivitetty asiakirjapohja. Hankkeen toteuttamisen jälkeen tulisi hankintaprosessista tehdä jälkianalyysi, jonka huomioiden pohjalta asiakir-jojen ja toimintatapojen puutteita korjattaisiin.