Prediction of ABS tire braking performance with sliding tire tread blocks in lab
Salmi, Mikko (2015)
Salmi, Mikko
2015
Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505191316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201505191316
Tiivistelmä
Tämän työn tehtävä on tutkia ABS jarrutuksen suorituskykyä laboratoriossa. Suorituskykyä tutkitaan luomalla koesuunnitelma elastomeerien kitkan käyttäytymisen todentamiseen koesuunnittelun eli DoE:n avulla. Julkinen teoriaosa keskittyy elastomeerien kitkan käyttäytymisen todentamiseen koesuunnittelun avulla.
Coulombin kitka on riippumaton kitkan monista suureista, kuten nopeudesta, paineesta ja lämpötilasta. Elastomeerien kitkakäyttäytyminen eroaa perinteisestä Coulombin kitkakäyttäytymisestä, sillä elastomeerien kitkakäyttäytyminen on riippuva edellä mainituista suureista. Tarkasteltavat parametrit ovat paine, lämpötila sekä nopeus. Testien tavoitteena on löytää hyvän kitkakertoimen omaavia elastomeerejä.
Perinteisen koesuunnittelun avulla esiteltävä testi tutkii kaikki mahdolliset yhdistelmät tutkittavien parametrien suhteen. Perinteisellä koesuunnittelulla tehdyn testin tulos on kattava, mutta se kuluttaa paljon resursseja.
Toinen metodi elastomeerien kitkan testaamiseen on Taguchi-menetelmä. Taguchi menetelmän etu on se, että se kykenee tuottamaan monimutkaisissa kokeissa tuloksen vähemmillä resursseilla.
Elastomeerien käyttäytymisen testaamista suositellaan tutkittavan kummankin menetelmän avulla. Perinteisen koesuunnittelun käyttö on mahdollista, koska tutkittavien asetusten ja parametrien määrä on alhainen tässä kokeessa.
Elastomeerien kitkan käyttäytymisen todentamisen jälkeen voidaan käyttää Gage R&R työkalua mittaamaan, kuinka tarkasti todentaminen on onnistunut. Gage R&R on laatutyökalu, joka mittaa mittauksien toistettavuutta.
Liite 1 sisältää Continental Reifen GmbH liikesalaisuuksia. Sisällön levittäminen, julkaisu ja käyttö ei ole sallittua ilman Continental Reifen Deutschland GmbH, Vahrenwalderstraße 9, 30165 Hannover antamaa lupaa.
Coulombin kitka on riippumaton kitkan monista suureista, kuten nopeudesta, paineesta ja lämpötilasta. Elastomeerien kitkakäyttäytyminen eroaa perinteisestä Coulombin kitkakäyttäytymisestä, sillä elastomeerien kitkakäyttäytyminen on riippuva edellä mainituista suureista. Tarkasteltavat parametrit ovat paine, lämpötila sekä nopeus. Testien tavoitteena on löytää hyvän kitkakertoimen omaavia elastomeerejä.
Perinteisen koesuunnittelun avulla esiteltävä testi tutkii kaikki mahdolliset yhdistelmät tutkittavien parametrien suhteen. Perinteisellä koesuunnittelulla tehdyn testin tulos on kattava, mutta se kuluttaa paljon resursseja.
Toinen metodi elastomeerien kitkan testaamiseen on Taguchi-menetelmä. Taguchi menetelmän etu on se, että se kykenee tuottamaan monimutkaisissa kokeissa tuloksen vähemmillä resursseilla.
Elastomeerien käyttäytymisen testaamista suositellaan tutkittavan kummankin menetelmän avulla. Perinteisen koesuunnittelun käyttö on mahdollista, koska tutkittavien asetusten ja parametrien määrä on alhainen tässä kokeessa.
Elastomeerien kitkan käyttäytymisen todentamisen jälkeen voidaan käyttää Gage R&R työkalua mittaamaan, kuinka tarkasti todentaminen on onnistunut. Gage R&R on laatutyökalu, joka mittaa mittauksien toistettavuutta.
Liite 1 sisältää Continental Reifen GmbH liikesalaisuuksia. Sisällön levittäminen, julkaisu ja käyttö ei ole sallittua ilman Continental Reifen Deutschland GmbH, Vahrenwalderstraße 9, 30165 Hannover antamaa lupaa.