Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konttilaivan lastinkäsittelyjärjestelmän simulointi

Kalinen, Sampsa (2015)

 
Avaa tiedosto
Diplomityö (4.270Mt)
Lataukset: 



Kalinen, Sampsa
2015

Konetekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201504221198
Tiivistelmä
Maailman merillä menetetään vuosittain satoja kuljetuskontteja johtuen kovasta merenkäynnistä. Laivan liikkeet saattavat aiheuttaa vielä toistaiseksi tuntemattomia ilmiöitä lastinkäsittelyjärjestelmässä. Tällaisten ilmiöiden kartoittamiseksi tässä työssä tehdään konttilaivan lastinkäsittelyjärjestelmästä laaja laskentamalli elementtimenetelmällä, jossa otetaan huomioon siihen vaikuttavat merkittävimmät tekijät. Tutkimus rajataan koskemaan vain laivan poikittaissuuntaista keinuntaliikettä, koska kaikista laivan liikkeistä juuri se aiheuttaa merkittävimmät voimat lastinkäsittelyjärjestelmään.
Tässä työssä perehdytään ensin hieman dynaamisten tehtävien elementtimenetelmän mukaisiin ratkaisumenetelmiin, jonka jälkeen tutustutaan lastinkäsittelyjärjestelmän komponentteihin yksityiskohtaisemmin ja rakennetaan laskentamalli, jossa kaikki komponentit ja niiden toiminta on pyritty mallintamaan mahdollisimman yksinkertaisella tavalla. Konttilaivassa on kuitenkin valtava määrä erilaisia epälineaarisesti käyttäytyviä komponentteja, joiden takia jo ennestään suuresta laskentamallista tulee haastava ratkaista. Tavoitteena on kuitenkin saada laskentamallista riittävän kevyt, jotta se voidaan ratkaista yhdellä työasemalla siedettävässä ajassa. Tähän tavoitteeseen yritetään päästä käyttämällä alirakennetekniikkaa muodostamalla niin sanottuja superelementtejä. Lisäksi komponenttien väliset kontaktit ja epälineaarisesti käyttäytyvät komponentit pyritään aina mallintamaan mahdollisimman yksinkertaisesti.
Työn tavoitteet täyttyivät hyvin siltä osin, että lastinkäsittelyjärjestelmässä vaikuttavat voimat saatiin kartoitettua sillä tarkkuudella kuin tehty laskentamalli mahdollistaa. Voimat näyttäisivät olevan melko hyvin linjassa niille asetettujen vaatimusten kanssa, mutta poikkeuksiakin toki löydettiin. Tuloksista voidaan jossain määrin päätellä, mitä järjestelmässä tapahtuu ja miksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3606]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste