Lean Startup ja konversio-optimointi startup-yrityksen verkkopalvelun kehityksessä
Lindholm, Joonas (2015)
Lindholm, Joonas
2015
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503251173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503251173
Tiivistelmä
Kun startup-yritys luo uudenlaisen tuotteen tai palvelun, ovat markkinaolosuhteet monesti hyvin epävarmat ja on vaikea ennustaa, miten käyttäjät ottavat tuotteen vastaan. Tuotteen ensimmäisestä kontaktista käyttäjien kanssa alkaa yrityksen matka kohti tilaa, jossa yrityksen arvaukset ovat vaihtuneet faktoiksi, sen liiketoiminnan riskit ovat vähentyneet ja se pystyy tuotteen myynnillä luomaan kestävää liiketoimintaa. Yrityksen tuotteen ollessa verkkopalvelu, on yrityksen erityisenä haasteena määrittää, mitkä ovat ne periaatteet tai menetelmät, joiden tulisi ohjata verkkopalvelun sisällön ja toiminnallisuuden kehitystä ja siihen liittyvää päätöksentekoa.
Tässä diplomityössä edellä mainittuun haasteeseen etsitään vastausta tutustumalla sekä Lean Startup -menetelmän mukaiseen tuotekehitykseen että verkkopalveluiden jatkuvaan parantamiseen konversio-optimoinnilla. Näitä menetelmiä yhdistävät kokeellinen lähestymistapa tuote- ja palvelukehitykseen, oppiminen sekä datalähtöinen päätöksenteko. Näiden yhdistävien periaatteiden arvioidaan myös auttavan startup-yrityksen verkkopalvelun kehityksessä ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Erityisen tärkeänä pidetään Lean Startupin periaatetta, jossa yrityksen tuotetta pidetään kokeena, jonka tarkoitus on testata yrityksen liiketoimintamallin eri osien toimivuutta.
Työ kohdistettiin eräälle suomalaiselle startup-yritykselle, joka kehitti uudenlaista verkkopalvelua. Ensimmäisiin käytännön toimenpiteisiin kuvattuun haasteeseen vastaamisessa kuului käyttäjä- ja käyttäytymisdatan kerääminen web-analytiikkatyökalulla sekä verkkopalvelun etusivulle kohdistetun A/B-testin avulla. Seuraava toimenpide voisi olla hyödyntää järjestelmällisesti niin sanottua Lean Startupin innovaatiokirjanpitoa, joka auttaa liiketoimintamallin eri osien toimivuuden validoinnissa. Tämän jälkeen voitaisiin sisällyttää konversio-optimointi yrityksen toimintaan.
Tässä diplomityössä edellä mainittuun haasteeseen etsitään vastausta tutustumalla sekä Lean Startup -menetelmän mukaiseen tuotekehitykseen että verkkopalveluiden jatkuvaan parantamiseen konversio-optimoinnilla. Näitä menetelmiä yhdistävät kokeellinen lähestymistapa tuote- ja palvelukehitykseen, oppiminen sekä datalähtöinen päätöksenteko. Näiden yhdistävien periaatteiden arvioidaan myös auttavan startup-yrityksen verkkopalvelun kehityksessä ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Erityisen tärkeänä pidetään Lean Startupin periaatetta, jossa yrityksen tuotetta pidetään kokeena, jonka tarkoitus on testata yrityksen liiketoimintamallin eri osien toimivuutta.
Työ kohdistettiin eräälle suomalaiselle startup-yritykselle, joka kehitti uudenlaista verkkopalvelua. Ensimmäisiin käytännön toimenpiteisiin kuvattuun haasteeseen vastaamisessa kuului käyttäjä- ja käyttäytymisdatan kerääminen web-analytiikkatyökalulla sekä verkkopalvelun etusivulle kohdistetun A/B-testin avulla. Seuraava toimenpide voisi olla hyödyntää järjestelmällisesti niin sanottua Lean Startupin innovaatiokirjanpitoa, joka auttaa liiketoimintamallin eri osien toimivuuden validoinnissa. Tämän jälkeen voitaisiin sisällyttää konversio-optimointi yrityksen toimintaan.