Nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen Porin kaupungissa
Törmälä, Leena-Maria (2015)
Törmälä, Leena-Maria
2015
Rakennustekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503201135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201503201135
Tiivistelmä
Tieliikenneonnettomuudet ovat tällä hetkellä 15–24-vuotiaiden nuorten yleisin kuolinsyy maailmassa. Suomessa nuorten kuljettajien väestöön suhteutettu kuolemanriski on kaksinkertainen koko väestöön verrattuna. 15–24-vuotiaiden nuorten liikennekuolemien määrä on puolittunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja loukkaantumisten määrä on samassa ajassa kyseisellä ikäryhmällä laskenut viidenneksellä.
Nuorten liikenneturvallisuustilanne on heikko myös Porissa. Viime vuosina kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa kaikista osallisista 15–24-vuotiaita on ollut noin 38 %, ja loukkaantumiseen johtaneissa onnettomuuksissa noin 34 %. Nuorten omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä on viime vuosina vähentynyt, mutta loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ei ole havaittavissa laskua. Liikenneonnettomuudet aiheuttavat huomattavia kustannuksia Porin kaupungille. Liikenneonnettomuuksista, joissa on osallisena 15–24-vuotias nuori, aiheutuu vuosittain onnettomuuskustannuksia noin 17–19 miljoonaa euroa, josta kaupungille kohdistuu noin 3–3,3 miljoonaa euroa.
Tämän diplomityön tavoitteena oli kehittää toimenpiteitä, joiden avulla porilaisten nuorten liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa. Kirjallisuustutkimuksena toteutetun nykytila-analyysin lisäksi nuorten liikennekäyttäytymistä ja asenteita sekä mielipiteitä liikenneturvallisuuteen liittyvistä osatekijöistä selvitettiin kahdella kyselytutkimuksella sekä haastattelemalla kolmea asiantuntijaa. Työhön haastateltujen asiantuntijoiden sekä kyselytutkimuksiin osallistuneiden porilaisten nuorten näkemykset nuorten liikenneturvallisuudesta olivat pääsääntöisesti hyvin samankaltaisia. Vastaajat ja asiantuntijat muun muassa toivoivat nykyistä enemmän liikenneaiheisia teemapäiviä, enemmän pakollisia ajotunteja sekä liikennerikkomuksista nykyistä kovempia rangaistuksia. Suurimpina ongelmina nuorten liikennekäyttäytymisessä nousivat esiin ylinopeudet, rattijuopumukset ja välinpitämätön asenne.
Työn tuloksena esitetään useita toimenpide-ehdotuksia, joita voidaan hyödyntää myös valtakunnallisesti. Yleisten ehdotusten lisäksi kehitettiin Porin kaupungille oma toimintamalli, jonka avulla pyritään parantamaan nuorten liikenneturvallisuutta pitkällä aikavälillä toiminnan järjestelmällisyyden ja johdonmukaisuuden ansiosta.
Nuorten liikenneturvallisuustilanne on heikko myös Porissa. Viime vuosina kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa kaikista osallisista 15–24-vuotiaita on ollut noin 38 %, ja loukkaantumiseen johtaneissa onnettomuuksissa noin 34 %. Nuorten omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä on viime vuosina vähentynyt, mutta loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa ei ole havaittavissa laskua. Liikenneonnettomuudet aiheuttavat huomattavia kustannuksia Porin kaupungille. Liikenneonnettomuuksista, joissa on osallisena 15–24-vuotias nuori, aiheutuu vuosittain onnettomuuskustannuksia noin 17–19 miljoonaa euroa, josta kaupungille kohdistuu noin 3–3,3 miljoonaa euroa.
Tämän diplomityön tavoitteena oli kehittää toimenpiteitä, joiden avulla porilaisten nuorten liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa. Kirjallisuustutkimuksena toteutetun nykytila-analyysin lisäksi nuorten liikennekäyttäytymistä ja asenteita sekä mielipiteitä liikenneturvallisuuteen liittyvistä osatekijöistä selvitettiin kahdella kyselytutkimuksella sekä haastattelemalla kolmea asiantuntijaa. Työhön haastateltujen asiantuntijoiden sekä kyselytutkimuksiin osallistuneiden porilaisten nuorten näkemykset nuorten liikenneturvallisuudesta olivat pääsääntöisesti hyvin samankaltaisia. Vastaajat ja asiantuntijat muun muassa toivoivat nykyistä enemmän liikenneaiheisia teemapäiviä, enemmän pakollisia ajotunteja sekä liikennerikkomuksista nykyistä kovempia rangaistuksia. Suurimpina ongelmina nuorten liikennekäyttäytymisessä nousivat esiin ylinopeudet, rattijuopumukset ja välinpitämätön asenne.
Työn tuloksena esitetään useita toimenpide-ehdotuksia, joita voidaan hyödyntää myös valtakunnallisesti. Yleisten ehdotusten lisäksi kehitettiin Porin kaupungille oma toimintamalli, jonka avulla pyritään parantamaan nuorten liikenneturvallisuutta pitkällä aikavälillä toiminnan järjestelmällisyyden ja johdonmukaisuuden ansiosta.