Tarjousalueiden välisten pitkän aikavälin sähkönsiirto-oikeuksien vaikutukset Fingrid Oyj:lle
Uimonen, Heidi (2015)
Uimonen, Heidi
2015
Sähkötekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502181071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201502181071
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tarkastellaan eurooppalaisen FCA-verkkosäännön mahdollisia muutoksia pohjoismaisille sähkön aluehintasuojausmarkkinoille ja niiden vaikutuksia Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:lle. Aluehintaero on sähkömarkkinatoimijan kohtaama riski, joka syntyy markkina-alueen jakautumisesta hinta-alueiksi. Aluehintaeroriski on Pohjoismaissa tyypillisesti suojattu finanssimarkkinoilta ostettavilla aluehintaerojohdannaisilla, kun taas Manner-Euroopassa kantaverkkoyhtiöt osallistuvat suojausmarkkinoille myymällä pitkän aikavälin siirto-oikeuksia. FCA-verkkosäännön käyttöönoton myötä pohjoismaisiin suojausmarkkinoihin saattaa tulla muutoksia, mikäli nykyiset suojaustuotemarkkinat eivät täytä lainsäädännön vaatimuksia. Työn tarkoituksena onkin selvittää, onko lainsäädännön puolesta tarvetta muutokselle. Tarkoituksena on myös hahmotella liiketoimintasuunnitelmaa käyttöönoton varalle ja nostaa esille lisäselvitystä vaativia asioita.
Päätöksen siirto-oikeuksien käyttöönotosta on perustuttava markkinatoimijoiden tarpeisiin sekä nykyisten johdannaismarkkinoiden tehokkuuteen ja likviditeettiin, joita arvioidaan tässä työssä alustavien kriteerien avulla. Tehtyjen tarkastelujen perusteella Suomen aluehintaerojohdannaisten markkinat eivät ole pörssikaupan osalta likvidit, ja siirto-oikeuksien käyttöönotto voi olla perusteltua erityisesti Suomen ja Ruotsin tarjousalueiden välille, sillä näillä väleillä hintaero esiintyy melkein jatkuvasti. Kriteerit ovat kuitenkin vielä epämääräisiä.
Liiketoimintasuunnitelmaa varten tehtiin kvalitatiivinen analyysi perustuen eurooppalaisten kantaverkkoyhtiöiden kokemuksiin siirto-oikeuksista. Siirto-oikeuksien kauppaaminen on tyypillisesti aiheuttanut tulonmenetyksiä kantaverkkoyhtiöille vähentyneinä pullonkaulatuloina. Jotteivat siirto-oikeuksista aiheutuvat kustannukset valuisi Fingridin asiakkaiden maksettaviksi, on tuotetyyppi ja myytävien siirto-oikeuksien määrä mietittävä huolellisesti. Lisäksi tiukentuva finanssialan lainsäädäntö aiheuttanee lisävelvollisuuksia siirto-oikeuksia myyville kantaverkkoyhtiöille. Vaihtoehtoiset tavat parantaa suojausmahdollisuuksia Suomen tarjousalueella olisikin syytä ottaa huomioon siirto-oikeuksista päätettäessä.
Päätöksen siirto-oikeuksien käyttöönotosta on perustuttava markkinatoimijoiden tarpeisiin sekä nykyisten johdannaismarkkinoiden tehokkuuteen ja likviditeettiin, joita arvioidaan tässä työssä alustavien kriteerien avulla. Tehtyjen tarkastelujen perusteella Suomen aluehintaerojohdannaisten markkinat eivät ole pörssikaupan osalta likvidit, ja siirto-oikeuksien käyttöönotto voi olla perusteltua erityisesti Suomen ja Ruotsin tarjousalueiden välille, sillä näillä väleillä hintaero esiintyy melkein jatkuvasti. Kriteerit ovat kuitenkin vielä epämääräisiä.
Liiketoimintasuunnitelmaa varten tehtiin kvalitatiivinen analyysi perustuen eurooppalaisten kantaverkkoyhtiöiden kokemuksiin siirto-oikeuksista. Siirto-oikeuksien kauppaaminen on tyypillisesti aiheuttanut tulonmenetyksiä kantaverkkoyhtiöille vähentyneinä pullonkaulatuloina. Jotteivat siirto-oikeuksista aiheutuvat kustannukset valuisi Fingridin asiakkaiden maksettaviksi, on tuotetyyppi ja myytävien siirto-oikeuksien määrä mietittävä huolellisesti. Lisäksi tiukentuva finanssialan lainsäädäntö aiheuttanee lisävelvollisuuksia siirto-oikeuksia myyville kantaverkkoyhtiöille. Vaihtoehtoiset tavat parantaa suojausmahdollisuuksia Suomen tarjousalueella olisikin syytä ottaa huomioon siirto-oikeuksista päätettäessä.