Epäsuorien hyödykkeiden hankintaprosessin kehittäminen
Pölönen, Pekka (2015)
Pölönen, Pekka
2015
Konetekniikan koulutusohjelma
Talouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-01-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201501301053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201501301053
Tiivistelmä
Suomalaisen teollisuusyrityksen kokonaiskustannuksista noin 20–70 prosenttia muodostuu yrityksen ulkopuolelta hankituista resursseista. Yrityksen hankinnan strateginen rooli korostuu tänä päivänä kilpailun kovetessa. Erityisesti suomalaisen valmistuksen kohonneet kustannukset ajavat yrityksiä etsimään säästökohteita. Jos konepajat ovat keskittyneet suorien hankintojen kehittämiseen, ovat yrityksen epäsuorat hankinnat saattaneet jääneet vähemmälle huomiolle. Nämä epäsuorat hyödykkeet vaikuttavat suoraan yrityksen tulokseen. Tämän diplomityön tavoitteena oli tarkastella erään suomalaisen konepajan epäsuorien hyödykkeiden hankintaprosessin nykytilaa antamalla kehitysehdotuksia prosessin ja kustannusten optimoimiseksi.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeyrityksen epäsuorien hyödykkeiden hankintaprosessissa on haasteita, jotka vaikuttavat negatiivisesti prosessin läpimenoaikaan sekä kustannuksiin. Erityisesti transaktiokustannuksissa on vielä parantamisen varaa, johon voidaan vastata entistä laajemmalla sähköisellä ostamisella. Kohdeyrityksen hankinta tapahtuu hajautetusti eri osastoilla, joka aiheuttaa haasteita erityisesti kommunikoinnille. Toimenpide-ehdotuksina esitettiin tuotekategoriajako parantamaan kommunikointia sekä joukko suorituskykymittareita, joiden avulla prosessia voidaan jatkossa paremmin johtaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeyrityksen epäsuorien hyödykkeiden hankintaprosessissa on haasteita, jotka vaikuttavat negatiivisesti prosessin läpimenoaikaan sekä kustannuksiin. Erityisesti transaktiokustannuksissa on vielä parantamisen varaa, johon voidaan vastata entistä laajemmalla sähköisellä ostamisella. Kohdeyrityksen hankinta tapahtuu hajautetusti eri osastoilla, joka aiheuttaa haasteita erityisesti kommunikoinnille. Toimenpide-ehdotuksina esitettiin tuotekategoriajako parantamaan kommunikointia sekä joukko suorituskykymittareita, joiden avulla prosessia voidaan jatkossa paremmin johtaa.