Mobiililaitteiden huomioiminen web-pohjaisen CRM-järjestelmän jatkokehityksessä
Ruostila, Timo (2014)
Ruostila, Timo
2014
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410291528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201410291528
Tiivistelmä
Mobiililaitteiden huomioimisesta web-järjestelmissä on tullut entistä tärkeämpää, koska mobiililaitteiden käytön määrä kasvaa jatkuvasti ja ne ovat muuttaneet merkittävästi tapaa, jolla käytämme Internetiä. Tämän työn tarkoituksena on vertailla eri lähestymistapoja mobiililaitteiden huomioimiselle ja toteuttaa olemassa olevaan CRM-järjestelmään (Customer Relationship Management) prototyyppi käyttöliittymästä käyttäen tilanteeseen sopivaa lähestymistapaa.
Työ koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta, jossa toteutetaan kolmivaiheinen käyttäjätutkimus. Teoriaosuudessa tehdään aluksi kartoitus eri lähestymistavoista mobiililaitteiden huomioimiselle web-järjestelmissä. Korkeimmalla tasolla vaihtoehtoina on luoda erillinen mobiilisovellus tai toteuttaa järjestelmän käyttöliittymä hyödyntäen niin sanottua responsiivista web-suunnittelua (Responsive Web Design). Responsiivisen web-suunnittelun avulla järjestelmän käyttöliittymä voidaan toteuttaa siten, että se mukautuu käytettävän laitteen näytön kokoon. Lisäksi teoriaosuudessa tehdään kirjallisuuskatsaus käyttäjäkeskeisiin menetelmiin ja prosesseihin sekä CRM-järjestelmiin.
Käyttäjätutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin käytössä olevan CRM-järjestelmän käyttäjien tarpeita erityisesti mobiililaitteilla käytettäessä. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin matalan tason prototyyppi, jota testattiin käyttäjillä tutkimuksen toisessa vaiheessa. Toisen vaiheen tarkoituksena oli varmistaa suunnitteluideoiden toimivuus, minkä jälkeen prototyypistä luotiin korkean tason versio hyödyntäen responsiivista web-suunnittelua. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa korkean tason prototyyppiä testattiin rinnakkain käytössä olevan järjestelmän kanssa ja näiden tuloksia verrattiin toisiinsa.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus osoitti, että mobiililaitteita käytetään pääasiassa tiedon tarkistamiseen. Lisäksi tuloksien perusteella prototyyppi sai käyttäjiltä myönteisen vastaanoton ja responsiivisen web-suunnittelun avulla saatiin tilastollisesti merkittäviä positiivisia vaikutuksia kyseisen järjestelmän käytettävyyteen.
Työ koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta, jossa toteutetaan kolmivaiheinen käyttäjätutkimus. Teoriaosuudessa tehdään aluksi kartoitus eri lähestymistavoista mobiililaitteiden huomioimiselle web-järjestelmissä. Korkeimmalla tasolla vaihtoehtoina on luoda erillinen mobiilisovellus tai toteuttaa järjestelmän käyttöliittymä hyödyntäen niin sanottua responsiivista web-suunnittelua (Responsive Web Design). Responsiivisen web-suunnittelun avulla järjestelmän käyttöliittymä voidaan toteuttaa siten, että se mukautuu käytettävän laitteen näytön kokoon. Lisäksi teoriaosuudessa tehdään kirjallisuuskatsaus käyttäjäkeskeisiin menetelmiin ja prosesseihin sekä CRM-järjestelmiin.
Käyttäjätutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin käytössä olevan CRM-järjestelmän käyttäjien tarpeita erityisesti mobiililaitteilla käytettäessä. Kerätyn tiedon pohjalta luotiin matalan tason prototyyppi, jota testattiin käyttäjillä tutkimuksen toisessa vaiheessa. Toisen vaiheen tarkoituksena oli varmistaa suunnitteluideoiden toimivuus, minkä jälkeen prototyypistä luotiin korkean tason versio hyödyntäen responsiivista web-suunnittelua. Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa korkean tason prototyyppiä testattiin rinnakkain käytössä olevan järjestelmän kanssa ja näiden tuloksia verrattiin toisiinsa.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus osoitti, että mobiililaitteita käytetään pääasiassa tiedon tarkistamiseen. Lisäksi tuloksien perusteella prototyyppi sai käyttäjiltä myönteisen vastaanoton ja responsiivisen web-suunnittelun avulla saatiin tilastollisesti merkittäviä positiivisia vaikutuksia kyseisen järjestelmän käytettävyyteen.